indtastning på site til f.eks. krak
Fra : Carolyn Annette Werl~

Dato : 26-10-05 19:14

jeg har tænkt på at ville lave en rutebeskrivelse på mit site, på den måde
at man indtaster sin adresse på mit site og klik, så bliver de informationer
automatisk overført til de samme felter i kraks udgave.

ikke noget med at stjæle fra krak eller noget bare lette procesen

Thomas

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 26-10-05 19:44

> [...]
> informationer automatisk overført til de samme felter i kraks udgave.
>
> ikke noget med at stjæle fra krak eller noget bare lette procesen

Hvad er dit spørgsmål?

Gå ind på Krak.dk og kig i kildekoden efter tekstfelternes navne (står i
name-attributten, f.eks. name="vej_FRA" ).
Skriv dernæst de passende feltnavne ind i dit eget dokument og sæt
formularens action-attribut til Kraks side.
Det vil være en god ide at se, om der er skjulte felter, der også skal tages
højde for.

God jagt!

MVH Jonas (aka Juke)

Fra : Carolyn Annette Werl~

Dato : 26-10-05 20:15

> Hvad er dit spørgsmål?

ja. ups. det havde jeg glemt i farten. Tak for empatien omkring mit
manglende spørgsmål

thomas

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-10-05 23:41

Jonas Schmeltz Aaberg skrev:

> [...]
> Skriv dernæst de passende feltnavne ind i dit eget dokument og
> sæt formularens action-attribut til Kraks side.

Tjek lige med Krak om det er o.k. - så vidt jeg ved kræver de
betaling for direkte links til et søgeresultat. Det er også muligt
at de allerede har truffet forholdsregler mod uønskede links (fx
ved at ændre krævede parameterværdier jævnligt, eller ved at tjekke
referer).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 27-10-05 03:53

On Thu, 27 Oct 2005 00:40:32 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

> [...]
>at de allerede har truffet forholdsregler mod uønskede links (fx
>ved at ændre krævede parameterværdier jævnligt, eller ved at tjekke

Jeg har en forenings-medlemsliste, hvor jeg - mest for sjov - lavede
et link til søgefeltet på deres Kort-faneblad (Vej/husnr. +
Postnr/By).

Det eneste dette link gør er at udfylde søge-feltet ved hjælp af
Query-strengen - altså ikke et direkte link til søge-*resultatet*.
(Ved kun at linke til søgefeltet giver man desuden brugeren mulighed
for at rette i "underlige" adresser etc.)

Jeg må indrømme, at jeg ikke har undersøgt, om Krak skulle have nogle
indvendinger, men de har i hvert fald ikke umiddelbart lavet nogle
tekniske hindringer. Den har dog kun kørt et par måneder.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-10-05 09:27

Jørn Andersen skrev:

> Jeg må indrømme, at jeg ikke har undersøgt, om Krak skulle
> have nogle indvendinger, men de har i hvert fald ikke
> umiddelbart lavet nogle tekniske hindringer. Den har dog kun
> kørt et par måneder.

Jeg tror ikke der er noget problem i at lave et link der alene
forudfylder nogle søgefelter - sådan som du har gjort det.

Men man må ikke linke direkte til en kortside. Her er hvad Krak
angiver i deres FAQ:

,----
| MÃ¥ jeg linke til Kraks kort fra min egen hjemmeside?
| Nej – du må ikke linke til en Krak Kort URL på din egen hjemmeside,
| men du må gerne linke til krak.dk's forside
`----

<http://krak.dk/grids/subpages/support/faq.asp?CId=22&menuname=FAQ+Kort&menunumber=4&pageID=110%2E4%5FHj%5FKort&Tagning=110.4_Hj_Kort/A1>

Jeg ved ikke om der er tilsvarende restriktioner på oplysningssider
på personer eler firmaer hos Krak.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 27-10-05 09:36

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> forudfylder nogle søgefelter - sådan som du har gjort det.
>
> Men man må ikke linke direkte til en kortside. Her er hvad Krak

Gad vide om Kraks fortolkning stemmer overens med lovgivningen?

FUT: dk.videnskab.jura

Mikkel
--
Guatemala rejser, spanskskole og frivilligt arbejde:
http://lakjer.dk/mikkel/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-10-05 15:02

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> Gad vide om Kraks fortolkning stemmer overens med lovgivningen?

Det er der ingen tvivl om. Kraks kort er Kraks ejendom - de har
ophavsretten. At linke til et bestemt kort er det samme som at hugge ethvert
andet billede på nettet og vise det på sin egen hjemmeside.

Af samme grund ændrer Krak med mellemrum attributterne til diverse mulige
søgeresultater. Så et link til et bestemt kortudsnit har begrænset levetid,
inden man pludselig bliver smidt et helt forkert sted hen i landet.

Men man kan da, som Jørn har gjort, lave et link sådan, at det bare
forudfylder søgefelterne på Kraks søgeside. På den måde overtræder man ingen
ophavsrettigheder.

> FUT: dk.videnskab.jura

Overruled.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 27-10-05 15:21

Erik Ginnerskov wrote:

> Det er der ingen tvivl om.

Nja, så enkelt er det nu ikke, eller også taler vi ikke om det samme.

> Kraks kort er Kraks ejendom - de har ophavsretten.

Selvfølgelig.

> At linke til et bestemt kort er det samme som at hugge ethvert
> andet billede på nettet og vise det på sin egen hjemmeside.

Hvorfor? Taler du om hotlinking? Jeg troede at spørgeren talte om
deeplinking.

Eller taler du om et link direkte til kortet (billedfilen) så kortet
vises uden resten af konteksten hos krak.dk?

I sagen om deeplinking faldt der dom for, at det var ulovligt
systematisk at deeplinke til f.eks. avisers artikler. Men det betyder
ikek at det altid er ulovligt at deeplinke.

> Af samme grund ændrer Krak med mellemrum attributterne til diverse mulige
> søgeresultater.

Af samme grund? Det passer da ikke. Det kan de da gøre uanset om det er
ulovligt at linke sådan eller ej.

> Så et link til et bestemt kortudsnit har begrænset levetid,
> inden man pludselig bliver smidt et helt forkert sted hen i landet.

Aha. Smart af krak.

> Men man kan da, som Jørn har gjort, lave et link sådan, at det bare
> forudfylder søgefelterne på Kraks søgeside. På den måde overtræder man ingen
> ophavsrettigheder.

Det var smart.

> Overruled.

I den gruppe var der én, der svarede, at han brugte De gule Siders kort,
og at man gerne måtte linke til dem.

Mikkel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-10-05 15:41

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:

> I den gruppe var der én, der svarede, at han brugte De gule Siders kort,
> og at man gerne måtte linke til dem.

Eniro tillader det samme.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-10-05 16:11

Bertel Lund Hansen wrote:

> Eniro tillader det samme.

Jamen, så er Carolyns problem vel dermed løst. Krak vil ikke have at man
linker til deres kort. Men hvis De Gule Sider og Eniro er ligeglade, benyter
man da bare en af de tjenester i stedet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 27-10-05 20:58

Erik Ginnerskov wrote:

> Jamen, så er Carolyns problem vel dermed løst. Krak vil ikke have at man
> linker til deres kort. Men hvis De Gule Sider og Eniro er ligeglade, benyter
> man da bare en af de tjenester i stedet.

Jeg kunne nu godt tænke mig, at du uddybede, hvorfor du mener at et link
er ulovligt.

Mikkel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-10-05 16:09

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> Jeg kunne nu godt tænke mig, at du uddybede, hvorfor du mener at et
> link er ulovligt.

Det er da ligegyldigt, hvad jeg mener. Det drejer sig om hvad Krak mener. Og
den mening gjorde jeg vist rede for i mit indlæg i går kl. 16:01.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 28-10-05 16:16

Erik Ginnerskov wrote:

> Det er da ligegyldigt, hvad jeg mener. Det drejer sig om hvad Krak mener. Og
> den mening gjorde jeg vist rede for i mit indlæg i går kl. 16:01.

Næ, jeg er nu mere interesseret i loven end i Kraks meninger.

Mikkel

Fra : Christian

Dato : 27-10-05 10:41

On Thu, 27 Oct 2005 10:36:26 +0200, Mikkel Moldrup-Lakjer
<mikkel@fabel.dk> wrote:

> [...]

Kortene på degulesider.dk er langt pænere end kraks, og dem må man
gerne linke til.

FUT: snik.snak.væk.fra.jura ;)

/Christian

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-10-05 17:42

Erik Ginnerskov skrev:

> Jamen, så er Carolyns problem vel dermed løst. Krak vil ikke
> have at man linker til deres kort. Men hvis De Gule Sider og
> Eniro er ligeglade, benyter man da bare en af de tjenester i
> stedet.

Det vil dog stadig være rart at få afklaret om Kraks har lov til at
forbyde direkte korthenvisninger.

I praksis betyder det måske ikke så meget - de har uden tvivl lov
til at ændre de direkte adresser så tit de har lyst til, og på den
måde kan de gøre det særdeles svært at lave brugbare links til
deres kort uden tilladelse.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 27-10-05 20:53

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> Det vil dog stadig være rart at få afklaret om Kraks har lov til at
> forbyde direkte korthenvisninger.

Det er nok ved at være et spørgsmål som hører hjemme i jura-gruppen,
men... Der er jo forskel på at linke til en resultatsside på Krak, og så
vise ét af Kraks kort på ens hjemmeside i ens eget layout. Advokater har
jo opfundet alle mulige tåbelige begreber for at linke. Fx
"deep-linking". Jeg er grundlæggende meget imod denne skelnen, da jeg
mener det er undergravende for den måde internettet virker og bruges på.
IMO er et link et link. Hvis du ikke vil have at nogen linker til
ressourcer hos dig, så er det altså forholdsvis nemt at træffe
foranstaltninger der forhindrer at dette link ikke virker.

> [...]
> til at ændre de direkte adresser så tit de har lyst til, og på den
> måde kan de gøre det særdeles svært at lave brugbare links til

Ja, eller de kunne jo også bare lave et simpelt check på hvor request'et
kommer fra og så lukke af på den måde.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>