Pæne kanter på tabeller?
Fra : Morten

Dato : 26-10-05 09:07

Hej jeg er ved at designe en side og er lidt grøn på området.

Mit spørgsmål er hvordan jeg får pæne, tynde og ensfarvede kanter
på mine tabeller. På min side kan I se mit problem.

Menuboksen lystre ikke den css kode som jeg har skrevet, men
bruger jeg koden på et div tag er der ingen problemer.

Jeg har lavet en class som som jeg tilføjer både tabellen og
divtagget, men resultatet er forskelligt. Jeg synes at tabeller
er lidt lettere at styre så derfor foretrækker jeg dem.

Prøv at se her:
http://stillepc.web.surftown.dk/stillepc/test2.htm

(det er tabellen øverst og divtagget nederst)

Jeg ville gerne have boksene til at se ud som på denne side:
http://sportsfisker.dk/

min css kode ser sådan ud:

menubox {
   font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
   height: auto;
   width: 160px;
   font-size: 10px;
   text-decoration: none;
   border: 1px solid;
}

Håber I kan hjælpe

mvh
Morten

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 26-10-05 09:27

> Mit spørgsmål er hvordan jeg får pæne, tynde og ensfarvede kanter
> på mine tabeller. På min side kan I se mit problem.

Det kan du da helt sikkert. Spørgsmålet er jo så hvordan du
definerer 'pæne'

> [...]
> divtagget, men resultatet er forskelligt. Jeg synes at tabeller
> er lidt lettere at styre så derfor foretrækker jeg dem.

Start med at sætte border="0" på dine table's. Sæt class på alle de
'kasser' du vil ha' rammer omkring og style dem i dit stylesheet.
Den 'grimme' ramme du har omkring dine 'kasser' kommer fra table
border="1".

/Claus

Fra : Morten

Dato : 26-10-05 09:38

tak for det hurtige svar.

Det hjælper afgjort at sætte border til 0, men det giver mig stadig
ikke den ensfavede tynde kant rundt om tabellen eller ensfarvede tynde
linier der deler cellerne op. Såden der det jo ud på reference siden.

Hvordan løser jeg det?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-10-05 10:17

Morten skrev:

> Det hjælper afgjort at sætte border til 0, men det giver mig
> stadig ikke den ensfavede tynde kant rundt om tabellen eller
> ensfarvede tynde linier der deler cellerne op. Såden der det
> jo ud på reference siden.

Prøv at se på siden her:
<http://www.html-faq.dk/2006.asp?style=tabelstyle0.css>

Du kan også bare prøve med følgende css-kode:

   table{ border-collapse: collapse; }
   td{ border: 1px solid black; padding: 0.2em; }

NB: Læs gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Morten

Dato : 26-10-05 10:52

Tak for svar!!

border-collapse: collapse; løste problemet og nu ser alt ud som
jeg vil have det.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-10-05 11:26

Morten skrev:

> Tak for svar!!

Velbekomme. Du må stadig gerne læse min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-10-05 09:55

Morten skrev:

> Mit spørgsmål er hvordan jeg får pæne, tynde og ensfarvede kanter
> på mine tabeller.

Brug: cellspacing='0'. Eksempel:

Cellspacing regulerer bredden på stregen i tabellerne.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-10-05 22:33

Bertel Lund Hansen wrote:

> Brug: cellspacing='0'. Eksempel:

> class="hovedtabel">
>
> Cellspacing regulerer bredden på stregen i tabellerne.

Cellspacing styrer bredden på mellemrummet mellem tabelcellers border - og
kan nulstille den. Men cellspacing kan ikke få to nabocellers border til at
overlappe. Her skal man bruge border-collapse:collapse; i css.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/