Styring af tabeller via CSS
Fra : jnm

Dato : 23-10-05 12:23

Jeg har brug for at styre tabeller via CSS, men savner lidt overblik.

Findes der ikke en guide, tutorial eller et eksempel hvor jeg kan se "
musikken spille".

Jeg vil gerne kunne styre samtlige tabellens egenskaber og dens placering på
siden ved at lave den indenfor et par <div> tags og på den måde lave flere
forskellige tabel design.

På forhånd tak

Jørgen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 23-10-05 14:33

On Sun, 23 Oct 2005 13:23:07 +0200, "jnm" <mqm@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>siden ved at lave den indenfor et par <div> tags og på den måde lave flere

En start kunne være:
Hjemmesideskolen - Tabellers opbygning
<url: http://www.hjemmesideskolen.dk/html/tabel.asp>
- selv om den ikke helt konsekvent bruger CSS

Eksempler på brug af table-layout
<url: http://www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/tablelayout.asp>

Desuden mener jeg, at jeg har set endnu en side på samme site med
noget forskelligt tabel-farvelade , men den kan jeg ikke finde lige
nu.

Og så må vi ikke glemme:
Cascading Style Sheets, level 2
CSS2 Specification
17 Tables
<url: http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/tables.html>

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-10-05 23:09

Jørn Andersen wrote:

> En start kunne være:
> Hjemmesideskolen - Tabellers opbygning
> <url: http://www.hjemmesideskolen.dk/html/tabel.asp>
> - selv om den ikke helt konsekvent bruger CSS

Hvor mener du, jeg har undladt css på den side?

> Desuden mener jeg, at jeg har set endnu en side på samme site med
> noget forskelligt tabel-farvelade , men den kan jeg ikke finde lige
> nu.

Kunne det være Noget af dette:

http://hjemmesideskolen.dk/html/nyside.asp#baggrund ?
http://hjemmesideskolen.dk/html/nyside.asp#ramme ?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-10-05 14:40

jnm skrev:

> Findes der ikke en guide, tutorial eller et eksempel
> hvor jeg kan se "musikken spille".

Jeg har lavet en række eksempler for et par år siden,
du kan sikkert finde inspiration her:

http://html-faq.dk/2006.asp

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 23-10-05 15:17

On Sun, 23 Oct 2005 15:40:00 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Jeg har lavet en række eksempler for et par år siden,
>du kan sikkert finde inspiration her:
>
>http://html-faq.dk/2006.asp

Nå, det var dér jeg havde set den ...

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørn Andersen

Dato : 23-10-05 15:24

On Sun, 23 Oct 2005 15:40:00 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Jeg har lavet en række eksempler for et par år siden,
>du kan sikkert finde inspiration her:
>
>http://html-faq.dk/2006.asp

Lige et spørgsmål:
Hvordan erstatter man cellspacing="0" med noget CSS?

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-10-05 16:09

Jørn Andersen skrev:

> Hvordan erstatter man cellspacing="0" med noget
> CSS?

Prøv at lege lidt med border-collapse:collapse; - det
skulle kunne gøre det. Eksempel:

table{
border:2px solid blue;
border-collapse:collapse;
}
td,th{
border:2px solid red;
padding:3px;
}

Det er border-collapse:collapse; jeg har brugt på
http://html-faq.dk/2006.asp?xstyle=tabelstyle0.css

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 23-10-05 16:43

On Sun, 23 Oct 2005 17:09:23 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Prøv at lege lidt med border-collapse:collapse; - det
>skulle kunne gøre det. Eksempel:

Tak - jeg havde ellers prøvet at lege med border-collapse, men havde
en fejl i mine selektorer, så den havde ikke den store effekt

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-10-05 23:13

Jørn Andersen wrote:

> Lige et spørgsmål:
> Hvordan erstatter man cellspacing="0" med noget CSS?

Som Allan skrev, kan cellspacing="0" erstattes med
bordercollapse:collapse; - men hvis du vil have en anden værdi end nul på
din cellspacing, er du nødt til at bruge html-definitionen for at få IE med.
Og cellspacing er stadig valid kode - også i strict.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : jnm

Dato : 24-10-05 07:49

Tak for hintene, tågerne letter, men langsomt.

Jeg har lavet en tabel "table1" med denne kode:

<DIV id="table1">

<caption>Test tabel</caption>

<th>Kol 1</th>

<th>Kol 2</th>

I mit eksterne style sheet har jeg følgende kode til styring af "table1"

#table1 table {margin-left: 10pt; width:250px; cellspacing:0px;}

#table1 th {font-family: arial; font-size: 12px; color: red; border: solid
1px navy;}

#table1 td {font-family: arial; font-size: 16px; color: black; border: solid
1px navy; }

#table1 caption {font-family: arial; font-size: 16px; font-weight: bold;
color: green;}

Det virker med undtagelse af en ting, som jeg ikke kan få fod på.

Jeg kan ikke få cellernes kanter til at flyde sammen. Jeg får 9 celler med
hver sin ramme og et mellemrum mod nabocellerne. Jeg troede at
cellspacing:0px ville løse dette problem.

Jørgen

Fra : Dennis Munding

Dato : 24-10-05 09:44

Hej Jørgen!
"jnm" <mqm@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

[SNIP]

> I mit eksterne style sheet har jeg følgende kode til styring af "table1"
>
> #table1 table {margin-left: 10pt; width:250px; cellspacing:0px;}

cellspacing skal lægges direkte i html'en for at virke - altså i dit
table-tag:

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/ http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/ http://www.eds-denmark.dk/

Fra : jnm

Dato : 24-10-05 10:04

Hej Dennis
"Dennis Munding" <mail@invalid.com> skrev i en meddelelse
> cellspacing skal lægges direkte i html'en for at virke - altså i dit
> table-tag:
> table cellspacing="0">
Det havde jeg en anelse om, men troede ikke rigtigt på det. Det er da
urimeligt at man kan styre alt muligt andet, men ikke dette.

Jørgen

Fra : jnm

Dato : 24-10-05 10:21

Hej

Når jeg anvender < table cellspacing="0">
Får jeg et spøjst resultat idet der er tale om doppelt streger hvor to
celler møder hinanden. Det ser ikke godt ud! Hvordan undgår jeg det??
Jeg har prøvet med BorderCollapse, men kan ikke få det til at virke.

I CSS har jeg prøvet
#table2 style {border-collapse: collapse; }

I selve siden har jeg prøvet

mvh

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-10-05 21:20

jnm wrote:

> #table1 table {margin-left: 10pt; width:250px; cellspacing:0px;}

cellspacing er html. css-ækvivalenten hedder border-spacing:

#table1 table {margin-left: 10pt; width:250px; border-spacing:0px;}

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jørn Andersen

Dato : 23-10-05 16:14

On Sun, 23 Oct 2005 15:40:00 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Jeg har lavet en række eksempler for et par år siden,
>du kan sikkert finde inspiration her:
>
>http://html-faq.dk/2006.asp

Forresten, skal:
border:solid 5px red;
ikke være
border:5px solid red;
- ?

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-10-05 17:47

Jørn Andersen skrev:

>Forresten, skal:
>border:solid 5px red;
>ikke være
>border:5px solid red;
>- ?

Jo, iflg.
http://www.w3.org/TR/CSS21/box.html#border-shorthand-properties,
men jeg tror det er en af de regler, hvor det ikke har nogen
betydning for resultatet.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-10-05 10:57

jnm skrev:

> Når jeg anvender < table cellspacing="0">
> Får jeg et spøjst resultat idet der er tale om doppelt streger
> hvor to celler møder hinanden. Det ser ikke godt ud!

Må vi se din side (giv et link til en online udgave).

> I CSS har jeg prøvet
> #table2 style {border-collapse: collapse; }

"style" hører ikke hjemme i en css-selektor.

Prøv evt. med:

#table2, #table2 td{ border-collapse: collapse; }

NB: Læs gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : jnm

Dato : 24-10-05 13:24

> "style" hører ikke hjemme i en css-selektor.
>
> Prøv evt. med:
>
> #table2, #table2 td{ border-collapse: collapse; }

Den forstår jeg ikke

Jeg har indsat den i mit CSS, men det virker ikke. Er det slet ikke muligt.
Jeg ville geren være fri for at skulle lave indstillinger ud over at vælge
tabellens geografi.

I stedet har jeg prøvet med
det virker fint.

Mit problembarn er at finde på min hjemmeside under knappen kontakt og
linket i bunden Link til eksperimenter...
http://www.mqmanagement.dk/eksperimenter/test.htm

I bunden af denne side er der et link til mit CSS, som hos mig åbner i
FrontPage.

Jørgen

Fra : Dennis Munding

Dato : 24-10-05 17:25

Hej igen Jørgen!

> Den forstår jeg ikke

Jens mener, at du i dit stylesheet - hvor du har definationerne til
#table2 - skal tilføje border-collapse:collapse;...
Hvis du gør det, er det unødvendigt at skrive cellspacing="0" i dit
table-tag.....

> I stedet har jeg prøvet med
> det virker fint.

Her laver du sådan set dobbelt-arbejde - du skal enten vælge cellspacing="0"
eller border-collapse:collapse - ikke begge dele, det er der ingen grund
til...

Vi opsumerer lige - vælg en af følgende løsninger:

1) I dit stylesheet tilføjer du: border-collapse:collapse; i definationerne
for #table2....

2) I dit table-tag indsætter du: cellspacing="0"....

Ikke begge dele - det virker - har selv testet det!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-10-05 13:48

jnm skrev:

> Mit problembarn er at finde på min hjemmeside under knappen
> kontakt og linket i bunden Link til eksperimenter...
> http://www.mqmanagement.dk/eksperimenter/test.htm

Tak for linket. Du har en del fejl i såvel html- som css-koden -
start med at kigge på dem.

Se evt. siderne her: <http://www.html-faq.dk/1005.asp>
<http://diveintomark.org/archives/2003/05/05/why_we_wont_help_you>

NB: Du kan spare en hel del kode ved at bruge mere css end du gør
nu - der er fx ingen grund til at angive align="center" på samtlige
tabelceller, og tilsvarende er det ikke nødvendigt at angive
bredder på kolonnerne mere end én gang.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : jnm

Dato : 24-10-05 14:25

> Tak for linket. Du har en del fejl i såvel html- som css-koden -
> start med at kigge på dem.

Jeg var ikke klar over at siden var så syg. Den virkede jo med den direkte
Border collapse indsat.
Jeg forstår godt en hentydning. Det må alt andet være nemmere at hjælpe hvis
grundlaget er i orden.

Jeg har sidst prøvet at validere for et par år siden, så jeg er ikke helt
emd på alle fejlmeldingerne.

> [...]
> nu - der er fx ingen grund til at angive align="center" på samtlige
> tabelceller, og tilsvarende er det ikke nødvendigt at angive

Ja den er jeg med på, men er ikke kommet dertil endnu.
Jørgen

Fra : Tidemann

Dato : 24-10-05 17:31

Hvis du sætter border-collapse på #table2 table

#table2 table {
width:96%;
margin-left: 10pt;
border: 0;
border-collapse: collapse;
}

får du en enkelt streg!

Du kan omdøbe dine overskrifter i tabellen:

#table2 th {
font-family: arial;
font-size: 14px;
color: red;
border: 1px solid navy;
text-align: center;
}
..table2 9%{
width: 9%;
}
..table2 6%{
width: 6%;
}
..table2 65%{
width: 65%;
}
..table2 10%{
width: 10%;
}
#table2 td {
font-family: arial;
font-size: 14px;
color: red;
border: 1px solid navy;
text-align: center;
}
og gi hver overskrift en class:

<th class="table2 9%">Page ID</th>
<th class="table2 6%">Issue</th>
<th class="table2 65%">Description and changes</th>
<th class="table2 10%">Approver</th>
<th class="table2 10%">Date</th>

når du gir´ dem class i stedet for id kan de benyttes flere gange på samme
side!

--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : jnm

Dato : 24-10-05 17:36

Jeg har nu været igennem skærsilden.

CSS er valideret via jigsaw.w3.org/css-validator og alle fejlene er rettede.
Der er endnu et antal advarsler eller forslag til forbedringer, men jeg kan
ikke nå mere før på fredag.

Selve testsiden har jeg valideret validator.w3.org og har fjernet alle
fejlene vedrørende HTML, men kan ikke klare de sidste 5 fejl, der alle har
at gøre med de java scripts, jeg anvender på siden.

Er der en behejrtet sjæl, der vil prøve at sepå min testside placeret her.

Fra : Tidemann

Dato : 24-10-05 17:59

> [...]
> http://www.mqmanagement.dk/eksperimenter/test.htm
>
> I bunden af denne side er der et link til mit CSS, som hos mig åbner i

Det skal være onload, onresize og onscroll.
Altså med små bogstaver!

Tror jeg

Kan ikke huske om det er sådan:
<script type="text/javascript">

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-10-05 11:13

jnm skrev:

> Selve testsiden har jeg valideret validator.w3.org og har
> fjernet alle fejlene vedrørende HTML, men kan ikke klare de
> sidste 5 fejl, der alle har at gøre med de java scripts, jeg
> anvender på siden.

1: required attribute "type" not specified

Ret <script language="JavaScript"> til
<script type="text/javascript">

2: end tag for "meta" omitted

Ret <meta ...> til <meta ... />

3: there is no attribute "onLoad"

Ret onLoad til onload (såvel elementer som parametre skal skrives
med småt i xhtml)

4-5: there is no attribute "onResize" / "onScroll"

onResize og onScroll er ikke standardiserede hændelser. Hvis de
fandtes i xhtml, skulle de skrives onresize og onscroll, men det
vil ikke hjælpe at ændre dem.

Du kan se de hændelser der er listet i html-standarden her:
<http://www.w3.org/TR/html401/interact/scripts.html#h-18.2.3>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : jnm

Dato : 28-10-05 12:43

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev

> 4-5: there is no attribute "onResize" / "onScroll"
>
> onResize og onScroll er ikke standardiserede hændelser. Hvis de
> fandtes i xhtml, skulle de skrives onresize og onscroll, men det
> vil ikke hjælpe at ændre dem.

Hej Jens

Nu har jeg været inde og rette det, jeg kunne.

Når jeg nu validerer min HTML side får jeg følgende nedenstående svada:

Errors and Warnings
Line 16, character 55:
.... der" content="none; default">
^Error: end tag for meta omitted; end tags
are required in XML for non-empty elements; empty elements require an end
tag or the start tag must end with />

Line 16, character 1:
^start tag was here

Line 19, character 38:
.... load="setcorners()" onresize="setcorners()" onscroll="setcor ...
^Error: there is no attribute onresize for
this element (in this HTML version)

Line 19, character 62:
.... size="setcorners()" onscroll="setcorners()"><!--msnavigation ...
^Error: there is no attribute onscroll for
this element (in this HTML version)

Line 21, character 62:
^Error: end tag for br omitted; end tags
are required in XML for non-empty elements; empty elements require an end
tag or the start tag must end with />

Line 21, character 58:
^start tag was here

Mine kommentarer:

Linie 16 er underlig. Jeg har indsat en /> sluttag, men den bliver anulleret
af FrontPage og derfor ikke synlig for validator. Det gør jo ikke livet
nemmere.

Vedrørende linierne 19 og 21 er jeg lidt på herrenns mark. Koden virker, men
kan ikke validere.

Hvad gør man så, hvis man skal opføre sig ordentligt/fornuftigt. Jeg er ikke
en "kodeørn"

mvh
Jørgen

Fra : Tidemann

Dato : 28-10-05 23:54

"jnm" skrev
> [...]
> af FrontPage og derfor ikke synlig for validator. Det gør jo ikke livet

Det kan ændres i FP´s funktioner -- sideindstillinger -- html-kilde og flueben
ved "gem eksisterende HTML-koder"

Jeg havde også problemer med det engang!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-10-05 20:13

jnm skrev:

> Linie 16 er underlig. Jeg har indsat en /> sluttag, men den
> bliver anulleret af FrontPage og derfor ikke synlig for
> validator.

Editorer der ændrer i den kode man selv skriver er en pestillens.
Jeg ved ikke hvad det er for en Frontpage-version du benytter, men
tidligere udgaver af programmet er notorisk berygtede for at
indlægge "snavs" i koden - og rette bag ens ryg.

"Microsoft Border"-koden er så vidt jeg kan se komplet overflødig -
så du kan jo prøve at slette den helt (og se om Frontpage så sætter
den ind igen ...)

> Vedrørende linierne 19 og 21 er jeg lidt på herrenns mark.
> Koden virker, men kan ikke validere.

Hvis du har brug for de to hændelser, må du leve med at kode ikke
kan valideres. Det er ikke noget der vil skabe problemer i
browserne - enten virker koden eller også virker den ikke, men den
vil ikke give problemer med at parse resten af dokumentet (som
andre html-fejl i visse tilfælde kan).

Men tjek i første omgang hvad der sker hvis du sletter de to
hændelser (omdøb dem evt. til xonresize og xonscroll - så er det
hurtigt at genskabe dem hvis det skaber problemer).
--
Jens Gyldenkærne Clausen