hjælp Billede link samt scrollbar
Fra : Teresa Jakobsen

Dato : 22-10-05 12:39

Hej

Jeg har et problem på min nye hjemmeside.
Jeg har lavet den i photoshop slice, samt css. ...hmm har også
brugt iframe?

www.paimonahs.dk/test

Mit problem er át : Ude i menuen venstre side hvor der står
hunner. Pt. er det lavet som knapper, men laver jeg det om til en
link kanp forekommer der en lilla kasse omkring knappen. Dette er
jo ikke så heldigt når det passer sammen som det gør, det skubber
i tabellerne og det ser dumt ud, hvis jeg laver dette link som
tekst, bliver fonten grim, så skal den ændres, men ville helst at
den kunne være den font som det er nu. nogen der kan hjælpe mig
med at på den lilla kasse væk som kommer rundt om linket?
eller kan det ikke lade sig gøre

Det skal lige siges, at jeg er startet med at lærer kodesprog for
tre mdr siden, og derfor godt er klar over at der kan være små
fejl i min kode.

Mit andet problem er , at jeg i min iframe gerne ville have
scrollbaren farvet så den passer bedre ind i siden, kan man
dette i en iframe?

har endnu et spørgsmål faktisk, er det noget jeg kan gøre for at
siden indlæses hurtigere?

Mvh Teresa

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 22-10-05 13:22

Teresa Jakobsen wrote:
> Hej
>
> Jeg har et problem på min nye hjemmeside.
> Jeg har lavet den i photoshop slice, samt css. ...hmm har også
> brugt iframe?

Flot side, men...

Man ku' fristes til at spørge, hvorfor du bruger en iframe, og ikke blot
indsætter html-koden i den dertil beregnede tabelcelle.

> [...]
> den kunne være den font som det er nu. nogen der kan hjælpe mig
> med at på den lilla kasse væk som kommer rundt om linket?

Dit problem skyldes, at img-markøren som du bruger til at indlæse et
billede, er "født" med en lille border, som antager linkfarven, når du
bruger et billede som link.

Fjernes ved i dit stylesheet at indsætte formreglen:

img {border:none;}

> Det skal lige siges, at jeg er startet med at lærer kodesprog for
> tre mdr siden, og derfor godt er klar over at der kan være små
> fejl i min kode.

Du bør ofte teste din sid ei w3c's validator http://validator,w3.org -
det bliver du meget hurtigt meget klogere af.

> Mit andet problem er , at jeg i min iframe gerne ville have
> scrollbaren farvet så den passer bedre ind i siden, kan man
> dette i en iframe?

Det ka' du godt, men kun Internet Explorer kan fortolke disse formregler,
som ikke er standard.

> har endnu et spørgsmål faktisk, er det noget jeg kan gøre for at
> siden indlæses hurtigere?

Det er faktisk ikke så galt som man kunne befrygte, når du fortæller,
hvordan du har lavet siden, se

http://www.websiteoptimization.com/services/analyze/wso.php?url=http://www.paimonahs.dk/test/

Det, der trækker tænder ud, er de 134691 bytes html billeder, det må du
simpelthen gøre noget ved.

Det mest effektive vil være at vælge en anden skrift, så du bliver fri for
alle de skrift-grafikker. Georgia kursiv ville være et rimeligt alternativ.

Se i øvrigt min artikel:

http://www.webdesign101.dk/fonts/

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-10-05 14:24

Jørgen Farum Jensen skrev:

>Du bør ofte teste din sid ei w3c's validator http://validator,w3.org -
>det bliver du meget hurtigt meget klogere af.

Så bør du også lige nævne, at for at man kan validere siden, så
skal den være forsynet med doctype.

>Det ka' du godt, men kun Internet Explorer kan fortolke disse formregler,

Ikke korrekt, vises også i Konqueror og Opera kan sættes op til
at vise farvede scrollbars.

Hvorfor kalder du det for formregler?
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 22-10-05 15:06

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Hvorfor kalder du det for formregler?

CSS-egenskab: egenskabens værdi = style rule = formregel
{CSS-egenskab: egenskabens værdi} = style deklaration =
formdeklaration

Har du andre forslag?

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-10-05 21:30

Jørgen Farum Jensen skrev:

>Har du andre forslag?

Næh, men har bare aldrig set det omtalt som sådan.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-10-05 22:28

Jørgen Farum Jensen skrev:

> CSS-egenskab: egenskabens værdi = style
> rule = formregel
> {CSS-egenskab: egenskabens værdi} = style
> deklaration = formdeklaration

Jeg synes at det er fint med danske udtryk til en
masse ting, men vi skal jo også forstå hvad det
drejer sig om.

Jeg bruger generelt ordet "hjemmeside", noget som
selv min gamle mor forstår, hvor andre bruger
"website" og andre ting. Bertel Lund Hansen brugte
forleden ordet "stilark", men det skulle da lige
debatteres hvad han mente med ordet - andre siger
konsekvent "style sheet".

Vi skal heller ikke gøre som nordmændene, der skal
have et norsk ord for det hele. Her er det efterhånden
helt normalt at sige computer, harddisk og keyboard.

Fra min tid i Spanien husker jeg ord som ordenador,
disco duro og teclado for de samme ting - så det varer
sikkert længe inden en fælles betegnelse fænger.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-10-05 14:47

Allan Vebel wrote:

> [...]
> have et norsk ord for det hele. Her er det efterhånden
> helt normalt at sige computer, harddisk og keyboard.

Jeg kan se, at dette har udviklet sig til en diskussion om,
hvad vi skal kalde et "style sheet".

Der vil jeg da godt afsløre at jeg både på mit websted og i
mine bøger bruger ordet stylesheet, da jeg - og det er jo en
ren smagssag - ikke bryder mig om nogle af de danske udtryk,
jeg indtil nu er stødt på.

Derimod har jeg haft brug for på forståeligt dansk at skelne
mellem:

1. stylesheet, som indeholder

2. *formdeklarationer*, som f.eks. er
h1 {
color:maroon;
background:yellow;
padding:.5em 1em;
margin:0.5em 1em;
textalign:center;
}
og som indeholder en eller flere

3. *formregler* som består af den enkelte
egenskaber og dennes værdi, f.eks.
color:maroon;

Iøvrigt er jeg enig i, at man ikke skal hoppe på tungen for
at finde på noget dansk udtryk, men mine forsøg lægger sig
ret tæt op ad de engelske "style rules" og "style declarations".

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Teresa Jakobsen

Dato : 22-10-05 14:37

> Flot side, men...
>
> Man ku' fristes til at spørge, hvorfor du bruger en iframe, og ikke blot
> indsætter html-koden i den dertil beregnede tabelcelle.

Grunden til dette er at jeg gerne vil have en side hvor man ikke kommer til at skulle bruge
yderste scrollbar, men gør det inde i "en ramme" hvor hjemmesiden nærmest "er"

På min anden side startede jeg ud i rent kodesprog, og det var så det første jeg lavede, men
blev træt af at man skulle bruge det yderste scroll og synes siden hurtigt blev meget lang
(www.paimonahs.dk/fingertips)

> http://www.webdesign101.dk/fonts/
Jeg vil læse artiklen igennem
Mange tak for det meget givende svar!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-10-05 16:35

Teresa Jakobsen wrote:

> På min anden side startede jeg ud i rent kodesprog, og det var så det
> første jeg lavede, men blev træt af at man skulle bruge det yderste
> scroll og synes siden hurtigt blev meget lang

Det er da ikke nogen undskyldning for at bruge iframes. Mængden af
information, du vil videregive til dine brugere, bliver vel ikke af den
grund mindre. Tvært imod vil siden virke længere, fordi du gør den smallere.

Med hensyn til at manipulere med scrollbarens udseende, så gør dine brugere
den tjeneste at acceptere, at scrollbaren er en del af brugerens browser -
ikke et element på din hjemmeside. Vær rar at holde nallerne væk. ;)

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-10-05 15:31

Teresa Jakobsen wrote:

> [...]
> blev træt af at man skulle bruge det yderste scroll og synes siden hurtigt blev meget lang

Jeg tror nok Ginnerskov har svaret på dette, men hvorom
alting er, det er vel ikke afgørende, hvor træt *du* er af
de rulleskakter, men hvad der tjener læseren bedst.

Vi du endelig lave det sådan, er der en bedre måde end
iframes. Opret en "side" med id="side" og følgende stylesheet:
#side {
width:40em;
height:400px;
border:1px solid black;
overflow:auto;
margin:1em auto;
padding:1em;

så får du rulleskakter på div'en #side, hvis indholdet
fylder mere end der er plads til i boksen.

Se side 222 i min bog "Webdesign - illustreret håndbog" eller:

http://www.webdesign101.dk/x/teresa/

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-10-05 15:46

Jørgen Farum Jensen skrev:

> så får du rulleskakter på div'en #side, hvis indholdet
> fylder mere end der er plads til i boksen.
>
> http://www.webdesign101.dk/x/teresa/

Der er bare det ved den metode at scrollhjulet på musen
ikke fungerer i mozilla-browsere.

Jeg så lige din side i Opera 8.5 - her fungerer det slet
ikke - teksten går helt ud til kanten, og der er kun Operas
originale scrollbar.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Andreas M.

Dato : 23-10-05 16:43

Allan Vebel wrote:
> Der er bare det ved den metode at scrollhjulet på musen
> ikke fungerer i mozilla-browsere.

Men det er en bug (i gecko svjh), som iøvrigt allerede er rettet, så er
ret sikker på at fra og med firefox 1.5 bl.a., så virker det fint.

--
Andreas M.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-10-05 18:15

Allan Vebel wrote:

> Der er bare det ved den metode at scrollhjulet på musen
> ikke fungerer i mozilla-browsere.

Det fungerer nu godt nok i Firefox. Og scroll-hjul er en
forholdsvis ny opfindelse, oprindeligt skulle man jo trække
i rulleskakten.

> Jeg så lige din side i Opera 8.5 - her fungerer det slet
> ikke - teksten går helt ud til kanten, og der er kun Operas
> originale scrollbar.

UPS!

Der var en grim fejl i mit stylesheet, som hverken IE eller
Firefox fangede:
#page {
width:40em;
height:400px;
border:1px solid black;
overflow:auto;
margin:1em auto;
padding:1em;
*}* manglede.

Det manglede også bare! Opera er jo en virkelig super
browser, når det kommer til overholdelse af CSS-standarden.
I dette tilfælde gjorde den bare for godt!

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Teresa Jakobsen

Dato : 23-10-05 16:11

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Jeg tror nok Ginnerskov har svaret på dette, men hvorom
> alting er, det er vel ikke afgørende, hvor træt *du* er af
> de rulleskakter, men hvad der tjener læseren bedst.

"Sjovt nok" er det min side, hvoraf jeg også gerne skulle kunne holde ud at benytte den,
så jo, synes det er væsentligt at jeg er træt af lange sider med lange scrolls... Men tak for
hjælpen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-10-05 22:50

Allan Vebel skrev:

> Jeg synes at det er fint med danske udtryk til en
> masse ting, men vi skal jo også forstå hvad det
> drejer sig om.

Helt enig. Ønsket om et mundret dansk udtryk er i nogle tilfælde i
modstrid med ønsket om et entydigt udtryk - fordi det alene er det
engelske udtryk der er indarbejdet.

> Jeg bruger generelt ordet "hjemmeside", noget som
> selv min gamle mor forstår, hvor andre bruger
> "website" og andre ting.

"Hjemmeside" er et glimrende dansk ord, selv om det ikke er helt
entydigt (i min sprogbrug kan det både svare til "website" og "web
page" - altså et helt site vs. en side på et site). I mange
tilfælde er det ikke nødvendigt at skelne mellem et site og en
enkelt side, men hvis der er brug for at skelne, anvender jeg
"site" eller "website" til det første og "webside" eller "html-
side" til det sidste.

> Bertel Lund Hansen brugte forleden ordet "stilark", men det
> skulle da lige debatteres hvad han mente med ordet - andre
> siger konsekvent "style sheet".

Jeg bruger som regel "css-ark".
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 22-10-05 23:11

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> enkelt side, men hvis der er brug for at skelne, anvender jeg
> "site" eller "website" til det første og "webside" eller "html-

Det bliver ikkenemmere af, at "hjemmeside" på dansk betyder noget andet
end "homepage" på engelsk, hvor homepage refererer til et websites forside.

> Jeg bruger som regel "css-ark".

Stone's Webwriter bruger "typografiark".

Mikkel

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 23-10-05 08:25

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Jeg bruger som regel "css-ark".

måske præsentations-fil/ark var mere "rammende" idag. I gamle dage var
det jo typografiark, men det er jo godt nok meget andet end lige lidt
med skrifttyper i dag. :)

Claus

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-10-05 23:27

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:

> Det bliver ikkenemmere af, at "hjemmeside" på dansk betyder
> noget andet end "homepage" på engelsk, hvor homepage refererer
> til et websites forside.

Homepage har flere betydninger på engelsk. Wikipedia lister fire
forskellige: <http://en.wikipedia.org/wiki/Homepage> - og både
betydningen "hjemmeside" og betydningen "forsiden på et website" er
med på listen.

> Stone's Webwriter bruger "typografiark".

Det er også et meget godt ord.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 22-10-05 23:42

> [...]
> forskellige: <http://en.wikipedia.org/wiki/Homepage> - og både
> betydningen "hjemmeside" og betydningen "forsiden på et website" er

De fire betydninger kan sammenfattes i to:
-startside (på website eller i en browser)
-website

Men "homepage" kan ifølge Wiki altså ikke betyde "en side på et site"
som du skrev, at "hjemmeside" kan.

> Det er også et meget godt ord.

"css"-ark er ok, men kræver at man kan leve med dobbeltkonfekten (sheet+ark)

Mikkel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-10-05 23:51

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:

> Men "homepage" kan ifølge Wiki altså ikke betyde "en side på
> et site" som du skrev, at "hjemmeside" kan.

Det har du ret i ("homepage" kan referere til en specifik side på
et website - nemlig startsiden - men ikke til en generel side).

Det var nu også primært dit udsagn om at "homepage refererer til et
websites forside." jeg opponerede imod.

> "css"-ark er ok, men kræver at man kan leve med
> dobbeltkonfekten (sheet+ark)

Det har jeg ingen problemer med - men hvis man vil undgå det, kan
man tale om css-filer i stedet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-10-05 17:14

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Derimod har jeg haft brug for på forståeligt dansk at skelne
> mellem:
>
> 1. stylesheet, som indeholder
>
> 2. *formdeklarationer*,

[snip]

> ...som indeholder en eller flere

> 3. *formregler*

Formdeklarationer og -regler lyder kunstigt i mine ører. En form er
jo noget andet i websammenhæng (jeg tænker i hvert fald umiddelbart
på <form...>).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 23-10-05 17:53

> [...]

> Formdeklarationer og -regler lyder kunstigt i mine ører. En form er
> jo noget andet i websammenhæng (jeg tænker i hvert fald umiddelbart

der vil jeg også give dig ret Jens! Forms er for mig også noget helt
andet. nu kommer Xforms jo snart, så der vil jo nok blive en hel del
mere fokus på det, de næste par år!
jeg tror man skal prøve at holde sig til præsentation, eller
visualisering, det gode gamle typografi er vel heller ikke så slemt, og
lige netop med den fokus der er på css, så kommer det jo i høj grad til
sin ret. Især når man skal skelne mellem dokumentstruktur og visuel
struktur.

Claus

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-10-05 18:41

Claus Jacobsen wrote:

> [...]
> lige netop med den fokus der er på css, så kommer det jo i høj grad til
> sin ret. Især når man skal skelne mellem dokumentstruktur og visuel

Jeg kan sympatiserer med indvendingerne mod de termer, jeg
bruger, men jeg savner nogle alternative forslag til det
konkrete problem jeg har med at bruge nogle konkrete og
forståelige betegnelser for hhv. style rules og style
declarations.

Vel at mærke forståelige for folk, der ikke i forvejen har
god forstand på html og css.

Om ordet "form" har nydansk ordbog følgende at sige: ... en
måde at være skabt på og se ud på ... eller på jævnt dansk:
tingens udseende.

Ordet "style" oversættes i min engelsk-danske ordbog direkte
til bl.a "form".

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-10-05 20:38

Jørgen Farum Jensen skrev:

> jeg savner nogle alternative forslag ...
>
> style rules og style declarations.

Hvad med stilregler og stildeklarationer. Det er da
stirent, ikke?

> Vel at mærke forståelige for folk, der ikke i forvejen
> har god forstand på html og css.

Skal det forklares i en bog, skal man nok ikke opfinde
sine egne ord for sådan noget - her ville jeg bruge de
engelske betegnelser - eller i hvert fald forklare hvorfor
du kalder det sådan. Jeg har ikke set dine bøger, så
jeg ved ikke hvad du har gjort.

> Om ordet "form" har nydansk ordbog følgende at sige:

Jeg forstår også form som noget der har med <form> at
gøre, her er jeg på linje med Jens og Claus, og man kan
mange gange høre i daglig tale: "Brug kontaktformen på
vores hjemmeside" - så ved de fleste hvad det drejer sig
om - en kontaktformular.

> Ordet "style" oversættes i min engelsk-danske ordbog
> direkte til bl.a "form".

Ja, og i dansk-engelsk ser man både "stil" og "stilart"
oversat til "style".

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Det var en fejl at indlægget røg privat til Jørgen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-10-05 20:38

Jørgen Farum Jensen skrev:

> [...]
> konkrete problem jeg har med at bruge nogle konkrete og
> forståelige betegnelser for hhv. style rules og style

For eksempel:
- css-regler, css-erklæringer
- stil-regler, stil-erklæringer

Jeg er ikke helt glad for "regler" som fordanskning af "rules", men
jeg har ikke noget bedre på bedding.

> Vel at mærke forståelige for folk, der ikke i forvejen har
> god forstand på html og css.

Hvis man ikke har god forstand på html og css, ved man næppe hvad
"stylesheet" dækker over.

Jeg synes stadig det er mest logisk at bruge forkortelsen "css" som
den generelle oversættelse af style/style sheet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-10-05 13:25

Teresa Jakobsen skrev:

>Mit problem er át : Ude i menuen venstre side hvor der står
>hunner. Pt. er det lavet som knapper, men laver jeg det om til en
>link kanp forekommer der en lilla kasse omkring knappen.

I din css:

img {border: none}

>Mit andet problem er , at jeg i min iframe gerne ville have
>scrollbaren farvet så den passer bedre ind i siden, kan man
>dette i en iframe?

Ja , du sætter blot koden ind på den side, som du åbner i din
iframe.

Et eller andet sted på html.dk under css er koden vist.

Virker dog ikke i alle browsere og er ikke valid css.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Teresa Jakobsen

Dato : 22-10-05 14:42

tak for det i to, det har været meget givende, og jeg har virkelig
noget at arbejde med nu :)