Stylesheetproblem i ie
Fra : Britt Malka

Dato : 20-10-05 23:18

Hej

Jeg har tidligere spurgt på vores mailing-liste om edb, fordi jeg
pludselig fik øje på, at en af mine blogge så forfærdelig ud i ie:

http://www.foxladi.com/blog/

Jeg fik kun én tilbagemelding (VORES abonnenter bruger ikke
skodbrowsere), og i hans IE så siden godt nok ud ... så jeg tænkte, at
problemet måske stammede fra det program, jeg har kørende, og som
registrerer de sider, jeg besøger (Nielsen NetRating).

Det underlige var nemlig, at hvis jeg gemmer siden i en browser og
åbner den i IE, så ser den godt nok ud. Det er kun online hos mig, at
den så underlig ud.

Men her til aften var der så en til, der ikke kunne læse min blog.

Hvad er der galt?

Både html og css validerer.

--
Britt Malka
Tilmeld dig Tips&Tricks og få en gratis e-bog: Kan alle se din hjemmeside?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-10-05 23:54

Britt Malka wrote:
> [...]
>
> Jeg fik kun én tilbagemelding (VORES abonnenter bruger ikke
> skodbrowsere), og i hans IE så siden godt nok ud ...

Hvilken browser mener han så er en skodbrowser? Problemet er - så vidt jeg
kan se - afhængig af størrelsen på browservinduet:

I 1024×768px er der ikke noget galt.
I 800×600px overlapper <div id="menu"> delvist <div id="rap">

Problemet opstår, fordi du har indsat <div id="menu"> med absolut position
og bredden 11em - derved fylder den ikke noget i flowet - og at du har
indsat <div id="rap"> med en bredde på 600px og med margin:0 25% 0 10%;.
Derved er der ikke plads til det hele.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Britt Malka

Dato : 21-10-05 12:16

Hej Erik -- tak for dine råd

On Fri, 21 Oct 2005 00:53:36 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

> [...]
>
>I 1024×768px er der ikke noget galt.
>I 800×600px overlapper <div id="menu"> delvist <div id="rap">

Pudsigt. Jeg har 1024x768, og her overlapper det i IE, men ikke i
FireFox. Det gør det først, når jeg ændrer til 800x600.

>Problemet opstår, fordi du har indsat <div id="menu"> med absolut position
>og bredden 11em - derved fylder den ikke noget i flowet

Hvad mener du med, at den ikke fylder noget i flowet?

Hvad skulle jeg i stedet sætte den til?

>- og at du har
>indsat <div id="rap"> med en bredde på 600px og med margin:0 25% 0 10%;.
>Derved er der ikke plads til det hele.

Hm ... Nu har jeg prøvet mig lidt frem. Også ændret bredden til 800px,
men i IE bliver menuen stadig integreret i det brede stykke. Det gør
den ikke i Firefox.

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-10-05 14:02

Britt Malka skrev:

> Pudsigt. Jeg har 1024x768, og her overlapper det i IE,
> men ikke i FireFox.

For mig dækker din Blogroll-boks noget af hovedvinduet
i alle[1] mine browsere ved 800 i bredden, men det falder
på plads når man gør vinduet bredere.

Det er ikke så køn en løsning - det burde du gøre noget
ved:

[1] Internet Explorer 6.0, Firefox 1.07, Mozille 1.6, Opera 8.5

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : per

Dato : 21-10-05 14:59

Allan Vebel wrote:
> [...]
> ved:
>
> [1] Internet Explorer 6.0, Firefox 1.07, Mozille 1.6, Opera 8.5

Er der en metode til at vælge forskellige .css'er ved forskellige størrelse
browservindue?

mvh per

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-10-05 15:22

per skrev:

> Er der en metode til at vælge forskellige .css'er ved
> forskellige størrelse browservindue?

Ja, det kan måles ved hjælp af javascript[1], men jeg
vil anbefale at siden er tilpasset så den kan ses uden
problemer i 800x600.

Se også
http://www.thecounter.com/stats/2004/September/res.php,
http://html-faq.dk/2019.asp
og
http://html-faq.dk/2012.asp

[1] Spørg i news:dk.edb.internet.webdesign.clientside

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Britt Malka

Dato : 25-10-05 09:12

On Fri, 21 Oct 2005 15:02:24 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Det er ikke så køn en løsning - det burde du gøre noget
>ved:

Jeps, det er faktisk tanken, og det er derfor, at jeg spørger her

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-10-05 22:41

Britt Malka wrote:

> Hvad mener du med, at den ikke fylder noget i flowet?

Et element, som er indsat med position:absolute; er 'løftet fri' at siden og
andre elementer kan ikke umiddelbart mærke dets tilstedeværelse. Derfor
overlapper elementerne hinanden.

> Hvad skulle jeg i stedet sætte den til?

Prøv at indsætte den højre boks med float:right; i stedet (altså skift
position:absolute; + top:0; + right:2px; ud med float:right;

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Britt Malka

Dato : 25-10-05 10:35

On Fri, 21 Oct 2005 23:41:10 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Prøv at indsætte den højre boks med float:right; i stedet (altså skift
>position:absolute; + top:0; + right:2px; ud med float:right;

Det hjalp ikke i første omgang, men da jeg indsætte en ny ID rundt om
det hele og flyttede menuen til at være i starten af dokumentet, kunne
jeg få det til at virke.

Nu går det lige an i 800x600, og er udmærket i 1024x768. Jeg er næsten
tilfreds

Tak for hjælpen.