samme farve på alle størrelser font (h1 :p~
Fra : per

Dato : 19-10-05 22:11

Jeg sidder og roder med at definere layout for en blog, gerne via CSS, men
jeg kan ikke lige se hvordan man angiver den samme farve for alle
størrelser, f.eks Navy (undtagen dem, der efterfølgende bliver ændret f.eks.
visited :li)

Hvordan?

mvh per

Fra : Jørn Andersen

Dato : 19-10-05 23:19

On Wed, 19 Oct 2005 23:10:47 +0200, "per" <falskadrPer@tiscali.dk>
wrote:

> [...]
>jeg kan ikke lige se hvordan man angiver den samme farve for alle
>størrelser, f.eks Navy (undtagen dem, der efterfølgende bliver ændret f.eks.

Altså du vil have samme farve på overskrifter, afsnit etc. ?
Så sakl du adskille de forskellige tags med komma, fx:

h1, h2, p {
color: navy;
}

eller hvis det skal være helt "vildt":

* {
color: navy;
}

- eller har jeg misforstået, hvad du vil?

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : per

Dato : 20-10-05 09:34

Jørn Andersen wrote:
> Altså du vil have samme farve på overskrifter, afsnit etc. ?
> Så sakl du adskille de forskellige tags med komma, fx:

> [...]

Uha, just præcis! Tak.
Det ser smukt ud!

Hvsi man bruger *{color: navy;}, så kan man efterfølgende rette rette f.eks.
til
h1, a{ color: blue; }, og de øvrige h2, p osv vil stadig være navy, ikke
sandt?

mvh per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-10-05 14:17

per skrev:

> Hvsi man bruger *{color: navy;}, så kan man efterfølgende rette
> rette f.eks. til h1, a{ color: blue; }, og de øvrige h2, p osv
> vil stadig være navy, ikke sandt?

Jo. Princippet er - hvis ikke en anden prioritering spiller ind -
at den seneste indstilling for et element overskriver de gamle.

--
Bertel

Fra : per

Dato : 20-10-05 10:18

Jørn Andersen wrote:
> * {
> color: navy;
> }

Er det for øvrigt muligt at arbejde med variable således at man f.eks
angiver bredde=360px og det får så effekt alle steder hvor bredde er angivet
?

mvh per

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-10-05 23:02

per wrote:

> Er det for øvrigt muligt at arbejde med variable således at man f.eks
> angiver bredde=360px og det får så effekt alle steder hvor bredde er
> angivet ?

Du kan gøre det med en class:

..b360 {
width: 360px;
}

Derefter kan du bare tildele de elementer, som du vil give bredden 360px,
class'en b360:

<foo class="b360">

Du skal bare være opmærksom på, at et class-navn eller id-navn *ikke* må
begynde med et tal.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : per

Dato : 21-10-05 14:55

Erik Ginnerskov wrote:

> Du kan gøre det med en class:
>
> .b360 {
> width: 360px;
> }
>
> Derefter kan du bare tildele de elementer, som du vil give bredden
> 360px, class'en b360:
>
> <foo class="b360">

OK, godt!
Så næste spørgsmål i den uendelige serie(?):
Kan man så også regne: <foo class="b360" - "b120" >?
Eller <foo class="b360" - 100>

Fra : Jørn Andersen

Dato : 21-10-05 17:19

On Fri, 21 Oct 2005 15:55:17 +0200, "per" <falskadrPer@tiscali.dk>
wrote:

>OK, godt!
>Så næste spørgsmål i den uendelige serie(?):
>Kan man så også regne: <foo class="b360" - "b120" >?
>Eller <foo class="b360" - 100>

Nej. Hvius du vil manipulere med værdierne, er du nødt til at bruge en
eller anden form for scripting, enten serverside (ASP, PHP etc) eller
clientside (i praksis: Javascript/JScript).

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 20-10-05 10:45

"per" <falskadrPer@tiscali.dk> writes:

> Er det for øvrigt muligt at arbejde med variable således at man f.eks
> angiver bredde=360px og det får så effekt alle steder hvor bredde er angivet
> ?

Desværre ikke. CSS er et meget primitivt beskrivelsessprog (og ikke særlig
godt til det det bruges til, men det er en anden sag :)

/L

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-10-05 16:01

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Desværre ikke. CSS er et meget primitivt beskrivelsessprog (og ikke særlig
> godt til det det bruges til, men det er en anden sag :)

Den sidste bemærkning er nu nok en diskussion værd, men lad det nu være.
Til Per har jeg den bemærkning, at du kan bruge

* #indhold {color: navy;}

hvis alt det, der skal koloreres er indeholdt i et element - f.eks. en div
- med en id="indhold".

Med venlig hilsen

Jørgen Farum Jensen
www.webdesign101.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-10-05 22:12

Jørgen Farum Jensen skrev:

> * #indhold {color: navy;}
>
> hvis alt det, der skal koloreres er indeholdt i et element -
> f.eks. en div - med en id="indhold".

Jeg gætter på at du mener:

   #indhold * { color: navy; }

Det vil matche ethvert element der er efterkommer af elementet med
id=indhold (altså ikke #indhold selv, men alle elementer der ligger
inde i #indhold).

Selektoren "* #indhold" betyder match et element med id=indhold der
skal være efterkommer af et vilkårligt andet element. I praksis vil
det være præcis det samme som blot at skrive #indhold (eneste
forskel opstår hvis man skriver <html id="indhold">)

--
Jens Gyldenkærne Clausen