Problemer i IE med overskrift.gif!
Fra : Jesper Poulsen

Dato : 19-10-05 21:51

Hej!
Jeg har fået en del kritik på mit gamle mørke og lidt dystre
design, så fik taget mig sammen til at lave et nyt, og i samme
omgang opdatere til XHTML 1.0 istedet for HTML 4.01 ! Nå, men
anyways. hehe. Jeg har fået min side til at se (skide) flot ud,
hvis jeg selv skal sige det, (og nogle venner er enige:), men mit
problem er at i IE bliver mit overskrift's billede ikke vist
korrekt i forhold til i Mozilla/Firefox! Hvordan kan jeg rette
den fejl? I min .css fil ser overskrift's placeringen sådan ud:

overskriftoeverst {
margin-top:50px;
margin-right:auto;
}

.. Hvad kan jeg gøre for at den vises ens i begge browsere ?
Håber nogen kan hjælpe! På forhånd, tak..

Mvh p0ulsen
http://p0ulsen.frac.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 19-10-05 23:33

On 19 Oct 2005 20:50:58 GMT, Jesper Poulsen <p0ulsen90@gmail.com>
wrote:

>mit
>problem er at i IE bliver mit overskrift's billede ikke vist
>korrekt i forhold til i Mozilla/Firefox! Hvordan kan jeg rette
>den fejl?

Det er jo svært at svare fornuftigt på, når du ikke fortæller, hvad du
gerne vil opnå.
Hvis det er siden nederst, du mener, så start med at validere CSS'en.
Ikke-valid CSS kan give nogle underlige fejl ...

<snip>
>http://p0ulsen.frac.dk

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-10-05 15:02

> Det er jo svært at svare fornuftigt på, når du ikke fortæller, hvad du
> gerne vil opnå.

Det synes jeg giver sig selv ? Men det gør det måske ikke. Jeg vil gerne
ha' overskriften skal være ens placeret i Mozilla og IE..

> Hvis det er siden nederst, du mener, så start med at validere CSS'en.
> Ikke-valid CSS kan give nogle underlige fejl ...

Ja, er ved at validere det nu. Havde ikke lige set der var sneget sig et
par fejl ind. Men tak:)

> <snip>
>
> Good luck,
> Jørn

Tak Jørn!

Fra : Tidemann

Dato : 20-10-05 08:44

"Jesper Poulsen" <p0ulsen90@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> }
>
> . Hvad kan jeg gøre for at den vises ens i begge browsere ?
> Håber nogen kan hjælpe! På forhånd, tak..

indsæt billedet som baggrund i

..overskriftoeverst {
margin-top:50px;
margin-right:auto;
background-image:url(logos/overskrift.gif);
width:748px;
height:50px;
}

--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : Tidemann

Dato : 20-10-05 08:55

Forresten!
I min IE vises en hvid baggrund og blå links!
http://www.mariannes.frac.dk/p0ulsen.jpg

Det er vel ikke planen??

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-10-05 14:53

> indsæt billedet som baggrund i
>
> ..overskriftoeverst {
> margin-top:50px;
> margin-right:auto;
> background-image:url(logos/overskrift.gif);
> width:748px;
> height:50px;
> }

Nej, jeg har også et baggrunds billede på 10 x 100 .. Så den metode
fungere desværre ikke :( Jeg skal ha' det til at stå 100 % som det
gør i Mozilla.

Og nej, det er ikke meningen, men nogle gange fungere frac.dk ikke
med IE. Det er lidt underligt de ikke retter op på det, men sådan er
det jo.

Fra : Tidemann

Dato : 20-10-05 16:48

"Jesper Poulsen" skrev

> [...]
>
> Og nej, det er ikke meningen, men nogle gange fungere frac.dk ikke
> med IE. Det er lidt underligt de ikke retter op på det, men sådan er

Du kan da sagtens ha´ både et baggrundsbillede på siden og et baggrundsbillede
i en div uden problemer!!

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-10-05 15:56

Jesper Poulsen wrote:
> [...]
> }
>
> . Hvad kan jeg gøre for at den vises ens i begge browsere ?
> Håber nogen kan hjælpe! På forhånd, tak..

Jeg må sige, jeg synes din kode er noget rodet, du blander tabeller sammen
med div'er.

Hvorom alting er, et vilkårligt element, som du kender bredden på,
centreres ved at sætte såvel højre som venstre margin til auto.

Men du skal være opmærksom på, at centreringen sker i forhold til det
overordnede element, her .center-elementet, som du har givet både bredde og
højde.

Anden positionering af dit overskriftselement sker også i forhold til
..center-elementet, så derfor skyder IE de 50 pixel margin-top ind, der hvor
man kan forvente at det sker.

At Firefox ikke gør der er der en forklaring på, som jeg ikke lige kan huske.

summa summarum:

div.overskriftoeverst {
margin: 0 auto;
}

skulle klare sagen.

Med venlig hilsen

Jørgen Farum Jensen
www.webdesign101.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-10-05 16:57

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Jeg må sige, jeg synes din kode er noget rodet, du blander tabeller sammen
> med div'er.

Ja, men det fungere da ?

> At Firefox ikke gør der er der en forklaring på, som jeg ikke lige kan
huske.

Ja, det er jo klart :) De er to vidt forskellige browsere ..

> summa summarum:
>
> div.overskriftoeverst {
> margin: 0 auto;
> }
>
> skulle klare sagen.

Njah, ikke helt. Den virker i firefox, men gør ikke i IE. Desværre. Der er
stadig lidt plads. Koden ser nu sådan ud:

overskriftoeverst {
margin: 0 auto;
}

.. Kan du finde et trick eller to til at klare den ?

Fra : Tidemann

Dato : 20-10-05 17:34

"Jesper Poulsen"

> [...]
> margin: 0 auto;
> }
>
> . Kan du finde et trick eller to til at klare den ?

Du har jo en border på 3 px på center! Det gør sikkert forskellen.............
Skal billedet være centreret, eller bare fylde bredden af center?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-10-05 21:24

> Du har jo en border på 3 px på center! Det gør sikkert
forskellen.............

Nej, den er fjernet. Det hjalp ikke..

> Skal billedet være centreret, eller bare fylde bredden af center?

Det skal være centreret over indholdet

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-10-05 21:34

Jesper Poulsen wrote:

> huske.
>
> Ja, det er jo klart :) De er to vidt forskellige browsere ..

Det er altså ikke derfor, så forskellige er de to browsere nu ikke på sådan
en simpel ting, da slet ikke når du sætter IE6 i standard modus gennem din
dokumenttypedeklaration.

Begge browsere vil fortolke ovenstående formdeklaration ens og korrekt,
*forudsat* selvfølgelig at der ikke er andre formregler i kaskaden, der
virker ind på dette, som for eksempel det, som Ginnerskov skriver om,
nemlig body (og html) marginer og padding.

> Njah, ikke helt. Den virker i firefox, men gør ikke i IE. Desværre. Der er
> stadig lidt plads. Koden ser nu sådan ud:

> [...]
Du har glemt klasse-prikken foran, og det er netop derfor jeg skriver det
på formen div.overskriftoeverst.

Formreglerne svarer nøje til, om du havde skrevet:
margin-top:0;
margin-right:auto;
margin-bottom:0;
margin-left:auto;

- men jeg benytter så vidt muligt kortformsudgaven for at spare nogle bytes.

Med venlig hilsen
Jørgen Farum Jensen
www.webdesign101.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-10-05 17:03

Jesper Poulsen wrote:

> problem er at i IE bliver mit overskrift's billede ikke vist
> korrekt i forhold til i Mozilla/Firefox! Hvordan kan jeg rette
> den fejl?

Jeg observerer, at i IE er overskriftbilledet (og den gule understreg)
forskudt ca. 5 px ned i forhold til resten af den gule streg. I FF er den
gule streg ubrudt gennemgående.

Mit gæt er, at det skyldes forskel i de to browseres defaulte margin og
eller padding på body-elementet. Prøv derfor at nulstille det i css:

body {
background: #dfdfdf url("logos/background.jpg") repeat-x;
margin: 0;
padding: 0;
}

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-10-05 21:28

> Jeg observerer, at i IE er overskriftbilledet (og den gule understreg)
> forskudt ca. 5 px ned i forhold til resten af den gule streg. I FF er den
> gule streg ubrudt gennemgående.

Korrekt ;)

> [...]
>
> body {
> background: #dfdfdf url("logos/background.jpg") repeat-x;

Tak. Der skulle dog lige en margin: 8px; ind istedet for 0px, men ellers
virkede det ! Tak!