Block ved mouseover?
Fra : Martin Ploug

Dato : 17-10-05 21:33

Hej

Hmm, den her bliver måske lidt kryptisk at forklare,
men here goes...

Jeg er ved at bygge en menu baseret på denne:
http://activedeveloper.dk/artikler/default.asp?articleid=276

Den der står under "Vi udbygger menuen".

Jeg har lavet menuen, så den går vandret (og har derfor droppet
overskrift-cellen)

Det virker fint, men jeg vil gerne sætte en cellpadding på mine celler. Men
her opstår
problemet vist nok, for når jeg fører cursoren henover et menupunkt, bliver
block-området
(logisk nok) kun udfyldt ud til padding'en.

Spørgsmålet er så; kan man gøre noget for at block-området udfylder hele
cellen,
ved hover? Eller kan man ikke sætte en padding, uden at det skaber problemer
ved hover?

CSS'en ser sådan ud:

td.menu {font: bold 11px verdana, sans-serif;background-color:
#EAEAEA;text-align:center;width:70px;white-space: nowrap;}

a.menupunkt {
text-decoration: none;
background-color: #EAEAEA;
color: #717171;
/*border-top : 1px solid #FFFFFF;
border-left : 1px solid #FFFFFF;
border-bottom : 1px solid #FFFFFF;*/
display: block;
line-height: 22px;
width:99%;
}

a.menupunkt:hover {
text-decoration: none;
background-color: #000000;

/*border-top : 1px solid #FFFFFF;
border-left : 1px solid #FFFFFF;
border-bottom : 1px solid #FFFFFF;*/
display: block;
color: #ffffff;
width:99%;
}

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Martin

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-10-05 21:47

Martin Ploug skrev:

>Hmm, den her bliver måske lidt kryptisk at forklare,
>men here goes...

Kom med et link eller upload en testside, der viser fejlen.

Ellers så skal vi sidde og forsøge at genskabe fejlen og kommer
måske med forkerte løsninger.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Martin Ploug

Dato : 17-10-05 22:34

> Kom med et link eller upload en testside, der viser fejlen.
>
> Ellers så skal vi sidde og forsøge at genskabe fejlen og kommer
> måske med forkerte løsninger.

Fair nok.

http://www.detour.dk/blandet/grundmenu_1.htm

Når man fører cursoren over et punkt, kommer block'en
med den sorte baggrund. Jeg vil gerne have den sorte baggrund
til at udfylde hele cellen, men det forhindrer padding'en naturligt
nok block'en i.

Det der måske er kernen i det her er, at jeg vil se, om jeg kan undgå
at give cellerne en fast bredde, da teksterne, der skal stå i linkene, ikke
er
lige lange. Men jeg vil gerne sætte en padding i cellerne, så teksten ikke
står helt op ad siderne i cellerne.

- Martin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-10-05 22:47

Martin Ploug wrote:

> http://www.detour.dk/blandet/grundmenu_1.htm
>
> Når man fører cursoren over et punkt, kommer block'en
> med den sorte baggrund. Jeg vil gerne have den sorte baggrund
> til at udfylde hele cellen,

Tilføj padding:0; til td.menu i css, så virker det som du ønsker.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-10-05 22:48

Martin Ploug wrote:

> [...]
> er
> lige lange. Men jeg vil gerne sætte en padding i cellerne, så teksten ikke

Som du selv er inde på, kan du fjerne padding'en.

Men hvorfor tabel? Læs min artikel

http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/index.php

om hvordan du formaterer en uordnet liste som en menu.

Med venlig hilsen

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Martin Ploug

Dato : 17-10-05 23:09

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Men hvorfor tabel? Læs min artikel
>
> http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/index.php
>
> om hvordan du formaterer en uordnet liste som en menu.

Til Jørgen

Jeg har svaret dig privat på den mail du sendte.
Tak for det.

- Martin

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-10-05 23:32

Martin Ploug wrote:

> Til Jørgen
>
> Jeg har svaret dig privat på den mail du sendte.
> Tak for det.

Er I gået over til at løse problemerne uden om gruppe, så vi andre ikke kan
se med?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 18-10-05 09:47

> Fair nok.
>
> http://www.detour.dk/blandet/grundmenu_1.htm

Jeg har lige lavet en tilrettelse, så den passer ind i en løsning jeg skal til
at lave. Så jeg tænkte du kunne se hvordan denne ser ud

http://www.claus-rasmussen.dk/cssMenu/

/Claus

Fra : Martin Ploug

Dato : 18-10-05 10:51

> Jeg har lige lavet en tilrettelse, så den passer ind i en løsning jeg skal til
> at lave. Så jeg tænkte du kunne se hvordan denne ser ud
>
> http://www.claus-rasmussen.dk/cssMenu/
>
> /Claus

Mange tak for det. Din løsning ser ud til at kunne det, jeg
søger med forskellig bredde på punkterne.
Jeg kigger nærmere på den.

>Er I gået over til at løse problemerne uden om gruppe, så vi andre ikke kan
>se med?

Jeg er ikke ude på at holde nogen udenfor - tværtimod.
Men Jørgen skrev til mig og spurgte mig, hvorfor jeg havde opbygget
menuen i en tabel i stedet for ren css og mindede mig om, at man
man opbygge menupunkterne bl.a. vha. ul og give dem padding osv.
Og så henviste han mig til relevante artikler og tutorials på sin hjemmeside
www.webdesign101.dk (husker ikke den præcise sti).

I er til stor hjælp i disse nyhedsgrupper.
En stor tak fra mig.

Med venlig hilsen
Martin Ploug