Stadig et padding-problem i Opera...
Fra : Dennis Munding

Dato : 17-10-05 16:16

Hej NG!

Jeg har i en tidligere tråd (ekstra spørgsmål!) søgt om hjælp til et problem
med en menu:

Lasse Reichstein Nielsen skrev:
"Hmm, men den glemmer måske at Opera har 10px padding på html-elementet ...
tjekker ... Jep, det var det!
Tilføj, et eller andet sted i en CSS-fil:
html { padding:0px; }
så skulle det virke"

Dennis Munding svarede:
"Det gør det til dels - der mangler stadig omkring 10px, før man kan se det
hele af "Ledige stillinger"...??

*krydser fingrer, og har ikke tjekket i andre browsere*."

Jeg har desværre stadig ikke fået løst problemet...

Det kan ses her:

http://www.skovaa-munding.dk/PE/index.php

Det er menu-punktet "Ledige stillinger", som det drejer sig om - prøv at
sammenlign siden i IE og Opera eller FF og Opera - det går galt i Opera...

Nogen forslag??

Skal lige gøre opmærksom på, at der er 2 stylesheets til siden - et
specifikt til menuen, og et til resten af siden!

På forhånd mange tak for hjælpen!

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www-mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-10-05 22:11

Dennis Munding wrote:

> http://www.skovaa-munding.dk/PE/index.php
>
> Det er menu-punktet "Ledige stillinger", som det drejer sig om - prøv
> at sammenlign siden i IE og Opera eller FF og Opera - det går galt i
> Opera...

Du har i din mhalist.css en definition:

..ListMenu.horizontal ul li {
display:block;
width:7.9em; /* Default width for menu */
}

.... hvor du sandsynligvis prøver at ramme en <li> i <ul class="ListMenu
horizontal">

Men jeg tror ikke, det lykkes. Det ser nærmere ud som om det vil ramme en
undermenuen.

Prøv at ændre definitionen sådan:

ul.horizontal li {
display:block;
width:7.9em; /* Default width for menu */
}

Derved rammer du en <li> i <ul class="ListMenu horizontal"> og kan styre
bredden på <li> i første niveau.

Håber ikke, jeg har udtrykt mig for indviklet. ;)

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 18-10-05 12:35

Hej Erik!

[SNIP]

> Håber ikke, jeg har udtrykt mig for indviklet. ;)

Det har du ikke, men jeg har tilsyneladende ikke beskrevet problemet
korrekt....

Det er ikke bredden eller den horisontale placering af undermenu-boksen, det
er galt med - det er den vertikale placering af undermenu-boksen...

Når man holder musen henover "Ledige stillinger" i Opera, dækker den over
halvdelen af teksten (den åbner ikke langt nok nede lige som i FF og IE), og
det er det, der er problemet...

Inden Lasse's løsnings-forslag, dækkede den og hele teksten - man kunne
altså slet ikke se "Ledige stillinger", når man holdte musen henover
punktet!

Har jeg udtrykt mig klart nok, eller blev det mere indviklet??

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-10-05 14:50

Dennis Munding wrote:

> Har jeg udtrykt mig klart nok, eller blev det mere indviklet??

Nej, nu har du vist bukket det i neonrør. ;)

Jeg fokuserede bare på, at Opera sætter 'Ledige stillinger' i to linjer. Men
så vidt jeg kan se er dit problem netop affødt af det, jeg koncentrerede mig
om. Undermenuen dækker den nederste linje, hvor der står 'stillinger'.

I øvrigt sætter Opera også andet menupunkt i undermenuen på to linjer:
'Vagt-funktionærer' - også på grund af for smal menu.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 18-10-05 22:24

Hej Erik!
> Nej, nu har du vist bukket det i neonrør. ;)

Ville bare være sikker....

> [...]
> mig
> om. Undermenuen dækker den nederste linje, hvor der står 'stillinger'.

Øøøøhhhh...?? 2 linier???
Ikke hos mig - Opera8.5 med skærmopløsning på 800x600px....??
Har du åbnet et mindre vindue?

> I øvrigt sætter Opera også andet menupunkt i undermenuen på to linjer:
> 'Vagt-funktionærer' - også på grund af for smal menu.

Forstår jeg ikke - bredden er 8em på hoved-menu-linien, og 7.9em på boksen
til under-menu-punkterne, og det vises fint hos mig...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-10-05 22:53

Dennis Munding wrote:

> Øøøøhhhh...?? 2 linier???
> Ikke hos mig - Opera8.5 med skærmopløsning på 800x600px....??
> Har du åbnet et mindre vindue?

Opera 7.54, skærmopløsning 1024×768px, browservindue 800×600px

http://hjemmesideskolen.dk/temp/dm-opera1.gif
http://hjemmesideskolen.dk/temp/dm-opera2.gif

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 19-10-05 12:36

Hej Erik!
> Opera 7.54, skærmopløsning 1024×768px, browservindue 800×600px
>
> http://hjemmesideskolen.dk/temp/dm-opera1.gif
> http://hjemmesideskolen.dk/temp/dm-opera2.gif

Jeg ved ikke, hvordan du gør, men jeg kan på ingen måde få det resultat...?

Nu har jeg prøvet med både Opera7.54 og 8.5, men jeg kan ikke få det til at
stå i 2 linier...

Hvis jeg sætter skærmopløsningen til 1024x768px, og derfter minimerer
vinduet, flyder indholdet bare til venstre og tilpasser sig størrelsen...

Er der noget her, som jeg har misforstået??

Med undrende hilsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-10-05 14:55

Dennis Munding wrote:

> Nu har jeg prøvet med både Opera7.54 og 8.5, men jeg kan ikke få det
> til at stå i 2 linier...

Hvordan e dine Opera'er indstillet til at identificere sit? Mine er sat til
'Opera'.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 19-10-05 17:31

Hej Erik!
> Hvordan e dine Opera'er indstillet til at identificere sit? Mine er sat
til
> 'Opera'.

Der fik du mig delvist.... :-/
Den var sat til IE6.0...
Men selv om jeg har ændret det til Opera, kan jeg stadig ikke få det til at
stå i 2 linier, men nu kan jeg se menuen uden problemer på Martin's
hjemmeside??

Med endnu mere undrende hilsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-10-05 23:16

Dennis Munding wrote:

> Der fik du mig delvist.... :-/
> Den var sat til IE6.0...

Nu har du til gengæld i FF opnået at lave et hul mellem hovedmenuen og
undermenuerne, så man ikke kan komme videre. ;(

I Opera er hovedmenuens punkter nu alle på en linje og kun den første
undermenus fjerde punkt er i to linjer (i alle browsere).

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-10-05 23:20

Erik Ginnerskov wrote:

> Nu har du til gengæld i FF opnået at lave et hul mellem hovedmenuen og
> undermenuerne,

http://hjemmesideskolen.dk/temp/dm-ff.gif

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 21-10-05 12:22

Hej Erik!
> Nu har du til gengæld i FF opnået at lave et hul mellem hovedmenuen og
> undermenuerne, så man ikke kan komme videre. ;(

Det er det, at jeg er klar over - derfor synes jeg heller ikke, at løsningen
med "margin-top:10px;" og "/margin-top:2px;" er optimal, for jeg var godt
klar over, at det ville gå galt i FF...
Men jeg tror, at problemet ligger i mit "almindelige" stylesheet - der hvor
definationerne for menuens placering ligger - for jeg har prøvet at indsætte
Martin's menu uden at ændre på noget, og det giver samme resultat i Opera -
undermenuen dækker over hovedmenuen...
Men jeg kan ikke gennemskue hvor, det går galt.... Endnu!

> I Opera er hovedmenuens punkter nu alle på en linje og kun den første
> undermenus fjerde punkt er i to linjer (i alle browsere).

Ja, det har jeg observeret, men det skyldes jo længden på menupunktet - det
kan ændres ved at gøre undermenuen bredere, men det synes jeg ikke er særlig
kønt at se på....

Mange tak for svaret!

Hvis du "falder" over den ultimative løsning, hører jeg selvfølgelig meget
gerne fra dig - det er nemlig begrænset, hvor meget jeg får testet i disse
dage - vores nye pc er gået ned...!
(Og den gamle er ikke opgraderet til at køre problemfrit, når man tester
hjemmesider - den har for lidt RAM og en processor fra før første
Verdenskrig...)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-10-05 01:01

Dennis Munding wrote:

> Men jeg tror, at problemet ligger i mit "almindelige" stylesheet -
> der hvor definationerne for menuens placering ligger

Jamen, hvorfor vil du definere menuens placering? Den ligger øverst i en
kasse - det er nok at indsætte menukoden efter kassens starttag.

Du kan så for at kunne placere undermenuerne give hovedmenuen
position:relative; og så positionere dine undermenuer i forhold til
hovedmenuens øverste venstre hjørne.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 22-10-05 09:44

Hej Erik!
> Jamen, hvorfor vil du definere menuens placering? Den ligger øverst i en
> kasse - det er nok at indsætte menukoden efter kassens starttag.

Har måske udtrykt mig forkert - her er koden til #menu:

#menu {
width:90%;
height:20px;
background-color:#0492BB;
color:black;
margin-left:auto;
margin-right:auto;
margin-top:0%;
}

siden er bygget op med 4 div's:

top, menu, indhold og footer - altså 4 kasser oven på hinanden med margin
imellem top og menu, og mellem indhold og footer....

> Du kan så for at kunne placere undermenuerne give hovedmenuen
> position:relative; og så positionere dine undermenuer i forhold til
> hovedmenuens øverste venstre hjørne.

Den må du lige skære ud i pap....

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-10-05 16:28

Dennis Munding wrote:

> Den må du lige skære ud i pap....

Tilføj en linje i css:

#menu {
width:90%;
height:20px;
background-color:#0492BB;
color:black;
margin-left:auto;
margin-right:auto;
margin-top:0%;
position: relative; /* ny linje */
}

Så har du hovedmenuens øverste venstre hjørne at placere undermenuerne
efter. Derved vil de altid være det rigtige sted under hovedmenuen, uanset
bredden på brugerens browservindue og uanset eventuel ændring af højden på
sidens topbar og den tomme linje mellem topbar og menu:

http://hjemmesideskolen.dk/html/position.asp#rel

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 22-10-05 17:04

Hej Erik!

> Tilføj en linje i css:
>
> #menu {
> width:90%;
> height:20px;
> background-color:#0492BB;
> color:black;
> margin-left:auto;
> margin-right:auto;
> margin-top:0%;
> position: relative; /* ny linje */
> }

Ok! Så misforstod jeg dig ikke...
Men! Hvis jeg gør det, hænger undermenuen langt nede (mere end 100px!) og
til højre for hovedmenuen...!??

> [...]
> bredden på brugerens browservindue og uanset eventuel ændring af højden på
> sidens topbar og den tomme linje mellem topbar og menu:

Det må jeg lige prøve i morgen - nu skal jeg nemlig til at kidnappe konen
til et lille surprise-party....

Ha' en god weekend.....

"I'll be back!"

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-10-05 16:58

Dennis Munding wrote:

> Ok! Så misforstod jeg dig ikke...
> Men! Hvis jeg gør det, hænger undermenuen langt nede (mere end
> 100px!) og til højre for hovedmenuen...!??

Så må du til at kigge på koderne til undermenuernes placering. ;)

> Det må jeg lige prøve i morgen - nu skal jeg nemlig til at kidnappe
> konen til et lille surprise-party....

God fornøjelse

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Tidemann

Dato : 19-10-05 16:59

"Erik Ginnerskov" skrev i

> Opera 7.54, skærmopløsning 1024×768px, browservindue 800×600px
>
> http://hjemmesideskolen.dk/temp/dm-opera1.gif
> http://hjemmesideskolen.dk/temp/dm-opera2.gif

Det problem har jeg til gengæld i IE, med de to linier.
Det er da lidt mystisk efterhånden!!

--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : Tidemann

Dato : 18-10-05 16:08

"Dennis Munding" skrev
> [...]

> punktet!
>
> Har jeg udtrykt mig klart nok, eller blev det mere indviklet??

Sæt margin-top 12px på:

..ListMenu ul,
..ListMenu ul li,
..ListMenu.horizontal ul li{
display:block;
margin-top:12px;

Fra : Dennis Munding

Dato : 18-10-05 22:52

Hej Marianne!
"Tidemann" <tidemann@2Youtdcadsl.dk (Slet 2You)> skrev i en meddelelse
> Sæt margin-top 12px på:
>
> .ListMenu ul,
> .ListMenu ul li,
> .ListMenu.horizontal ul li{
> display:block;
> margin-top:12px;
> width:7.9em;/* Default width for menu */
> }

Du har til dels ret - for at det virker i Opera skal jeg sætte
margin-top:12px, men ikke der, hvor du skriver, men her:

..ListMenu .hasSubs ul {
border:1px solid #000;
background-color:#0280A5;
color:inherit;
position:absolute;
visibility:hidden;
}
(Linie 25-31)

Men det har desværre den effekt, at boksen med undermenuen "hænger" i både
IE og FF, så man ikke kan føre musen ned over punkterne i den (boksen
forsvinder lige så snart, man fjerner musen fra "Ledige stillinger")....

Håber Martin Hintzmann snart kommer med en løsning - det er jo trods alt
hans opfindelse....

Fra : Tidemann

Dato : 19-10-05 09:17

"Dennis Munding" skrev
> [...]

> forsvinder lige så snart, man fjerner musen fra "Ledige stillinger")....
>
> Håber Martin Hintzmann snart kommer med en løsning - det er jo trods alt

Hvis du også skriver:
/margin-top:2px;
får du IE med, men jeg ved ikke hvordan man kan ramme Opera uden at ramme FF??

Fra : Dennis Munding

Dato : 19-10-05 12:42

Hej Marianne!
> Hvis du også skriver:
> /margin-top:2px;
> får du IE med, men jeg ved ikke hvordan man kan ramme Opera uden at ramme
> FF??

Den må jeg lige have skåret ud i pap!

Du vil både sætte:

margin-top:12px;

og

/margin-top:2px;
??

For mig at se vil det i IE medføre, at boksen "hænger" 14px under
hovedmenu-punktet, hvis det sidste er specielt rettet mod IE!??

Jeg har siden begyndelsen på denne tråd fundet ud af, at der er det samme
problem på Martin Hintzmann's hjemmeside:

http://www.hintzmann.dk/demos/mhalist/example3.html
(Se siden i Opera, og før musen henover menu-punkterne - boksene der kommer
frem, dækker over hovedmenuen... - set i Opera8.5, 800x600px, 17" CRT-skærm
med browservindue på 800x600px! )

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-10-05 15:10

Dennis Munding wrote:

> [...]
>
> For mig at se vil det i IE medføre, at boksen "hænger" 14px under
> hovedmenu-punktet, hvis det sidste er specielt rettet mod IE!??

Nej, i IE vil det sidste så overskrive det første og resultatet bliver altså
kun 2px i IE.

> [...]
> kommer frem, dækker over hovedmenuen... - set i Opera8.5, 800x600px,
> 17" CRT-skærm med browservindue på 800x600px! )

Den side har jeg ingen problemer med på en 800×600px Opera 7.54 på en 17"
skærm 1024×768px skærm:

http://hjemmesideskolen.dk/temp/mha-opera.gif

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Tidemann

Dato : 19-10-05 16:53

"Erik Ginnerskov" skrev

> Den side har jeg ingen problemer med på en 800×600px Opera 7.54 på en 17"
> skærm 1024×768px skærm:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/temp/mha-opera.gif

Jeg har også problemer med den.
Jeg har Opera 8.0
http://www.mariannes.frac.dk/mhalist.jpg

Fra : Dennis Munding

Dato : 19-10-05 17:14

Hej Marianne!
> "Erik Ginnerskov" skrev

> Jeg har også problemer med den.
> Jeg har Opera 8.0
> http://www.mariannes.frac.dk/mhalist.jpg

Tak! Var s'gu lige ved at tro, at jeg var blevet fuldstændig skør!
Hvad går der lige galt...??
Både med version 7.54 og 8.5 går det galt hos mig - hvordan kan det være?

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-05 09:55

On Mon, 17 Oct 2005 17:15:53 +0200, Dennis Munding wrote:

> [...]
> tjekker ... Jep, det var det!
> Tilføj, et eller andet sted i en CSS-fil:

Det må være forbigået min opmærksomhed. Hvad i alverden betyder det?
Padding på html-elementet ...? Kom venligst med et eksempelt på hvad det
har af konsekvenser i praksis.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Frank

Dato : 18-10-05 11:18

Kurt Hansen skrev:

> Det må være forbigået min opmærksomhed. Hvad i alverden betyder det?
> Padding på html-elementet ...? Kom venligst med et eksempelt på hvad det
> har af konsekvenser i praksis.

HTML-elementet er jo også en slags /block level element/ og kan udmærket
påvirkes af CSS...
Se eksempel her: http://design.olieu.net/divless.html

--
med venlig hilsen
Frank

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-10-05 13:25

Frank <fo-NOSP@M-tdcspace.dk> writes:

> HTML-elementet er jo også en slags /block level element/ og kan udmærket
> påvirkes af CSS...
> Se eksempel her: http://design.olieu.net/divless.html

Endnu sjovere bliver det når man gør elementer i HEAD synlige, hvilket
er præcist det Opera's user stylesheet "Show structural elements" gør
for title-, meta- og link-elementer.

/L