gentage tekst med css
Fra : TL

Dato : 17-10-05 14:39

Hej alle...

Er det muligt med ren CSS at gentage en tekst over flere sider. Tænker f.ex.
på en copyright tekst i bunden af siden der skal rettes og det er en
tidsrøver, når den går igen på 50 sider.

Det kan selvfølgelig gøres med PHP ell. lign., og mener desværre ikke det
kan gøres med CSS, men ville lige checke med jer.

mvh.

TL
- - -
www.lindkold.dk
Billig hjemmeside?

Fra : Dennis Munding

Dato : 17-10-05 16:07

Hej TL!
"TL" <infoFJERN@MIGlindkold.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det kan selvfølgelig gøres med PHP ell. lign., og mener desværre ikke det
> kan gøres med CSS, men ville lige checke med jer.

Ikke med CSS, men du kan - som du selv nævner - bruge PHP til det...
En anden mulighed er SSI (Server Side Include) - princippet er det samme,
som med PHP:

Skriv indholdet til f.eks. din footer - gem den som (eks.!) footer.shtml
(SSI) eller footer.inc (PHP).
Alle de sider, som skal have includeret filen skal så omdøbes til enten
*.shtml eller *.php

På siderne laver du så et kald til filen:

<?php
include("footer.inc");
?>
(I dette tilfælde ligger filen "footer.inc" i samme mappe, som den side, den
skal includeres på...)

Jeg kan ikke huske den nøjagtige metode med SSI, men det er noget i stil
med:

<!--include virtual="footer.shtml"-->
(Også i dette tilfælde ligger "footer.shtml" i samme mappe, som den kaldende
fil...)

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www-mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-10-05 20:53

Dennis Munding skrev:

> Også i dette tilfælde ligger "footer.shtml" i samme
> mappe, som den kaldende fil...

Det er ligegyldigt hvad den inkluderede fil hedder - den
kan også hedde footer.tony eller noget helt andet.

Det er dog vigtigt at det er et format der ikke umiddelbart
kan læses direkte i browseren - for eksempel footer.txt -
se også http://html-faq.dk/2014.asp

Filen der kalder den inkluderede fil skal hedde enten
..shtml, .php eller .asp.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 17-10-05 21:01

Allan Vebel wrote:
> Det er dog vigtigt at det er et format der ikke umiddelbart
> kan læses direkte i browseren - for eksempel footer.txt -
> se også http://html-faq.dk/2014.asp

Helt rigtigt, og jeg vil endda gå så langt at anbefale at man ALTID
kalder sine include-filer for *.asp, *.php o.lign., hvis det er muligt.
Så er man sikker på at man ikke "afslører" kode der ikke er tiltænkt
andres nysgerrige blikke.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-10-05 22:01

Den 17-10-05 21.52 skrev Allan Vebel følgende:

> Det er dog vigtigt at det er et format der ikke umiddelbart
> kan læses direkte i browseren - for eksempel footer.txt -
> se også http://html-faq.dk/2014.asp

Hvorfor er det vigtigt?

> Filen der kalder den inkluderede fil skal hedde enten
> .shtml, .php eller .asp.

Det er vel et spørgsmål om opsætning af serveren? Min server tillader i
hvert fald, at jeg kalder en SSI-fil fra en html-fil.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis bridgeprogram, så du kan øve dig uden at blive udsat for

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-10-05 22:55

Kim Ludvigsen skrev:

> Hvorfor er det vigtigt?

Fordi filen kan indeholde data der ikke skal kunne
læses af andre. Jeg har for eksempel en fil der hedder
http://html-faq.dk/kontakt_sender.inc der bliver
inkluderet i en anden fil. Hvis den hedder
kontakt_sender.txt kan min mail-adresse ses - og den
kan høstes.

> Det er vel et spørgsmål om opsætning af serveren?

Klart!

> Min server tillader i hvert fald, at jeg kalder en SSI-fil
> fra en html-fil.

Jeg tror ikke at det er normal praksis - jeg har ikke set
det før.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-10-05 22:19

Dennis Munding wrote:

> Skriv indholdet til f.eks. din footer - gem den som (eks.!)
> footer.shtml (SSI)

Som Allan skriver, er det ikke en god ide at kalde en inkluderet fil for
..shtml - det er en endelse, der bruges til inkluderende filer. Jeppe forslår
..asp eller .php, men ellers kan man generelt kalde inkluderede filer for
..inc - det forstår både asp- og phpservere.

> Jeg kan ikke huske den nøjagtige metode med SSI, men det er noget i
> stil med:
>
> <!--include virtual="footer.shtml"-->

Den korrekte syntaks til shtml og asp er

<!--#include virtual="footer.inc"-->

Du har glemt en # efter <!--

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 18-10-05 13:13

Hej Erik!
> Den korrekte syntaks til shtml og asp er
>
> <!--#include virtual="footer.inc"-->
>
> Du har glemt en # efter <!--

Det må være alderen....

Kunne godt se, at der var noget galt, men ikke hvad...
Det har du opklaret nu!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-10-05 13:36

Allan Vebel skrev:

> Fordi filen kan indeholde data der ikke skal kunne
> læses af andre.

Include-filer kan bruges dels til at inkludere "rene" html-stumper
og dels til at inkludere serverside-kode (asp, php). De rene html-
stumper er der ingen speciel grund til at beskytte - de bliver
alligevel vist i deres fulde længde når de inkluderes. Det er til
gengæld en god ide at sikre at includefiler med serversidekode ikke
kan læses af uvedkommende.

> Jeg har for eksempel en fil der hedder
> http://html-faq.dk/kontakt_sender.inc der bliver
> inkluderet i en anden fil. Hvis den hedder
> kontakt_sender.txt kan min mail-adresse ses - og den
> kan høstes.

Jeg vil ikke anbefale at man bruger endelsen .inc hvis man vil
beskytte indholdet af en fil. Inc er ikke en standardiseret
filendelse, og man kan ikke forvente at ens webserver vil blokere
for en fil med den endelse. Jeg har lige testet på to forskellige
webservere - den ene giver en (falsk) 404-besked ved requests til
en inc-fil, men den anden giver brugeren mulighed for at downloade
..inc-filen. Så er sikkerheden ikke ret høj.

Hvis man vil sikre at en fil ikke kan læses direkte, skal man bruge
en endelse som man *ved* at serveren ikke vil videregive direkte. I
de fleste tilfælde er det lettest at bruge den endelse som
serversidesproget selv benytter (fx .asp til includefiler med asp-
kode). Hvis man vil skelne mellem includefiler og "rigtige" filer,
kan man bruge en dobbelt-endelse - fx .inc.asp eller .inc.php. Det
er kun den sidste endelse der "tæller" i forhold til webserveren,
men den første kan være en hjælp når man skal finde en fil på
serveren.

I øvrigt er der en anden praktisk ting ved at bruge en endelse der
afspejler indholdet i includefilen - nemlig det at editorer med
farvemarkering og anden sprogspecifik hjælp kan vise includefilerne
korrekt. Det er i lige så høj grad medvirkende til at jeg benytter
(.inc).asp som endelse til mine asp-includefiler og (.inc).html til
mine html-includefiler.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-10-05 21:00

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> De rene html-stumper er der ingen speciel grund
> til at beskytte - de bliver alligevel vist i deres fulde
> længde når de inkluderes.

Det er rigtigt, men da det kun er en stump af en html-
kode, helt uden doctype, head eller body, vil jeg ikke
kalde dem .htm eller .html, da de så kan eksekveres
som sådan.

Det virker ikke så heldigt - derfor vil jeg hellere kalde
dem noget andet.

> Jeg vil ikke anbefale at man bruger endelsen .inc hvis
> man vil beskytte indholdet af en fil. Inc er ikke en
> standardiseret filendelse, og man kan ikke forvente
> at ens webserver vil blokere for en fil med den endelse.

Det er meget forskelligt fra server til server, man kan jo
nemt selv prøve sig frem.

Du har nok ret - jeg må hellere rette min beskrivelse til så
den er i overensstemmelse med det andre oplever på
andre serevere.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-10-05 21:54

Allan Vebel skrev:

> Det er rigtigt, men da det kun er en stump af en html-
> kode, helt uden doctype, head eller body, vil jeg ikke
> kalde dem .htm eller .html, da de så kan eksekveres
> som sådan.

Det opfatter jeg ikke som et problem i praksis - man skal bare ikke
linke til dem. Det er dog en god ide at gøre det let at skelne
mellem include-filer og rigtige html-filer. Det kan fx gøres ved
placeringen af include-filer i en særlig mappe (/include/..) eller
ved at bruge dobbeltendelser som nævnt før (kombinationen af de to
metoder kan også fint bruges).

> Det er meget forskelligt fra server til server, man kan jo
> nemt selv prøve sig frem.

Problemet med den metode er at det mange gange ikke er samme person
der står for vedligeholdelsen af serveren og
vedligeholdelsen/oprettelsen af sites på serveren. Hvis man bruger
et webhotel har man ingen indflydelse på opsætningen af serverens
mime-mappings (der styrer håndteringen af forskellige filtyper) -
og selv om man har testet en endelse på et givent tidspunkt, kan
man ikke vide om en sikkerhedsopdatering eller et softwareskift hos
udbyderen ændrer ved håndteringen af denne endelse.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-10-05 22:42

Jeg har netop opdateret http://html-faq.dk/2014.asp

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Frank

Dato : 17-10-05 18:20

TL skrev:

> [...]
>
> Det kan selvfølgelig gøres med PHP ell. lign., og mener desværre ikke det
> kan gøres med CSS, men ville lige checke med jer.

Ja, det er muligt! I princippet kan du bruge "content:" i forbindelse med
:before eller :after pseudoelementer. Men dem understøtter IE desværre ikke...
Se også http://www.quirksmode.org/css/content.html.
Så, som du selv antyder, er "PHP ell. lign." den rigtige løsning (eller måske
javaScript).

--
med venlig hilsen
Frank

Fra : TL

Dato : 17-10-05 23:29

> [...]
> Se også http://www.quirksmode.org/css/content.html.
> Så, som du selv antyder, er "PHP ell. lign." den rigtige løsning (eller

Takker for svarene, og holder mig til php til dette brug. Og jeg er også af
den opfattelse at css udelukkende bør bruges til præsentation - ikke
indhold.

med venlig hilsen

TL
- - -