Transparent baggrund
Fra : Dino

Dato : 15-10-05 16:26

Er transparent ikke en valid baggrundsfarve? Eller hvorfor synes
validatorn jeg skal have en masse advarsler, hvor det er brugt?

<http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http://starcruiser.dk/test/>

Og det er en testside! ;0)

--
Dino

Verdens største samling af danske
script og moduler til Hamsteren
<http://starcruiser.dk/hamstersiden/>

Fra : Martin Ploug

Dato : 15-10-05 18:03

"Dino" <no.email.replies@excite.com> wrote in message
> Er transparent ikke en valid baggrundsfarve? Eller hvorfor synes
> validatorn jeg skal have en masse advarsler, hvor det er brugt?

<http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http://starcruiser.dk/test
/>

> Og det er en testside! ;0)

> [...]

Det er kun advarsler. Som jeg har forstået det,
gør validatoren bare opmæksom på, at man skal sørge for
at tekst og links skal kunne læses på den pågældende baggrund.
Altså om skriftfarven kan læses på baggrundsfarven.

Er der iøvrigt ikke noget med, at transparent ikke understøttes af
alle browsere?

- Martin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-10-05 21:14

Martin Ploug wrote:

> Det er kun advarsler. Som jeg har forstået det,
> gør validatoren bare opmæksom på, at man skal sørge for
> at tekst og links skal kunne læses på den pågældende baggrund.
> Altså om skriftfarven kan læses på baggrundsfarven.

Rigtigt. Og derfor kan man ofte med fordel udskifte transparent med inherit,
så slipper man for advarslerne:

background-color:inherit;

Det får elementet til at arvebaggrundsfarven fra nærmeste overordnede
element.

> Er der iøvrigt ikke noget med, at transparent ikke understøttes af
> alle browsere?

Det gælder kun for transparens på td:

http://hjemmesideskolen.dk/html/tabel.asp#baggrund

Ellers er der ikke nogen funktionelle problemer med den definition i nogen
browsere.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Dino

Dato : 17-10-05 21:48

Den 15-10 2005 skrev Martin Ploug i dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det er kun advarsler. Som jeg har forstået det,
> gør validatoren bare opmæksom på, at man skal sørge for
> at tekst og links skal kunne læses på den pågældende baggrund.
> Altså om skriftfarven kan læses på baggrundsfarven.

Jow, det er kun advarsler. Men mængden af dem, gør det meget sværere at
opdage de steder, hvor der virkelig mangler en baggrundsfarve-erklæring.