Margin/padding i FF og Opera, men ikke i I~
Fra : Anne Holtegaard

Dato : 14-10-05 20:47

Hej.

www.marselisborgapotek.frac.dk
www.marselisborgapotek.frac.dk/css/style.css

I IE er der ingen mellemrum mellem #header og #indhold, og mellem
#indhold og #footer. Det er der til gengæld i FF og Opera -
hvordan kan det være?

En anden besynderlig ting i IE er, at noget af teksten i #indhold
er rykket længere til højre end resten (til og med linien "til
den almindelige hud...). Det ser fint ud i FF og Opera - hvordan
kan det være?

Hilsen Anne.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 14-10-05 21:15

Anne Holtegaard wrote:
> [...]
>
> I IE er der ingen mellemrum mellem #header og #indhold, og mellem
> #indhold og #footer. Det er der til gengæld i FF og Opera -

Samme problem som sidst: Du har ikke sat margen på <h2>. Det er
"Velkommen" der rykker ned.

Det der kan forvirre er, at de forskellige browsere har forskellige
defaultværdier for margen og fyld. Det drillede mig rigtigt meget ind
til jeg fandt ud af altid at begynde med selv at sætte en defaulværdi
for begge dele, som jeg så kan specificere afvigelser fra efter behov.

> [...]
> er rykket længere til højre end resten (til og med linien "til
> den almindelige hud...). Det ser fint ud i FF og Opera - hvordan

Dén er jeg til gengæld lige så mystificeret over som du er. Jeg ville
begynde med at lukke mit <p>-tage med et </p> efter teksten for at se om
det gjorde en forskel, men mine forhåbninger er ikke store.

Mikkel

--
Weblog fra Guatemala:
http://lakjer.dk/mikkel/blog/

Fra : Anne Holtegaard

Dato : 14-10-05 22:24

Mikkel Møldrup-Lakjer wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Samme problem som sidst: Du har ikke sat margen på <h2>. Det er
> "Velkommen" der rykker ned.

Ja ok, det virker, men kun på problemet foroven... det er der stadig mellem
#indhold og #footer... Kan ikke lige se en sammenhæng der...?

> Dén er jeg til gengæld lige så mystificeret over som du er. Jeg ville
> begynde med at lukke mit <p>-tage med et </p> efter teksten for at se om
> det gjorde en forskel, men mine forhåbninger er ikke store.

Ups ja, det skal selvfølgelig lukkes.
Men nej, det virkede selvfølgelig ikke.

Fra : Anne Holtegaard

Dato : 14-10-05 22:28

Anne Holtegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Ja ok, det virker, men kun på problemet foroven... det er der stadig mellem
> #indhold og #footer... Kan ikke lige se en sammenhæng der...?

Men hov! Nu er problemet også i IE !
Men pyt, det gør faktisk ikke noget, det ser jo efter min mening bedre ud
sådan her.

Fra : Tidemann

Dato : 15-10-05 07:33

"Anne Holtegaard" skrev >

> Ups ja, det skal selvfølgelig lukkes.
> Men nej, det virkede selvfølgelig ikke.

Er det ikke fordi du har "text-align: justify;" så bliver teksten bredt ud og
bogstaverne fylder ikke lige meget i bredden??

--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : Anne Holtegaard

Dato : 16-10-05 09:11

Tidemann wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Er det ikke fordi du har "text-align: justify;" så bliver teksten bredt ud og
> bogstaverne fylder ikke lige meget i bredden??

Nej, det var der også før jeg gjorde det. Jeg har fundet løsningen - se lidt
længere nede i tråden her.

Fra : Anne Holtegaard

Dato : 15-10-05 06:46

> Dén er jeg til gengæld lige så mystificeret over som du er. Jeg ville
> begynde med at lukke mit <p>-tage med et </p> efter teksten for at se om
> det gjorde en forskel, men mine forhåbninger er ikke store.

Jeg fik svar på dette problem på en anden nyhedsgruppe, via linket:
http://www.google.com/url?sa=D&q=http://www.positioniseverything.net/explore
r/threepxtest.html

Det er selvfølgelig et IE-problem som med lidt besværligheder ser ud til at
kunne løses.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-10-05 21:38

Anne Holtegaard wrote:

> En anden besynderlig ting i IE er, at noget af teksten i #indhold
> er rykket længere til højre end resten (til og med linien "til
> den almindelige hud...).

IE's Developer Toolbar giver desværre ikke mulighed for at lege med din css
'on the fly'. Men fejlen ligner noget, jeg har set før og som (hvis det er
det samme) udløses af din menu i venstre kolonne.

Prøv at tilføje dette i css:

#menu li {
width: 135px;
}

Det vælter ikke noget i FF, så det kan ikke være helt skævt.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Tidemann

Dato : 15-10-05 00:53

"Anne Holtegaard" skrev et sted, noget med senestopdateret der skulle være i
bunden!

Det kan det gøres sådan:

#senestopdateret{
float: right;
width: 160px;
bottom: 0;
font-size: x-small;
text-align: center;
padding-right:15px;
padding-bottom:15px;
}

Og sættes lige over footer.

Har du helt droppet dine text-diver som kolonner??
Jeg havde ellers lavet et forslag til dig
http://www.mariannes.frac.dk/marselisborg.html

Fra : Anne Holtegaard

Dato : 15-10-05 06:40

Tidemann wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> "Anne Holtegaard" skrev et sted, noget med senestopdateret der skulle være i
> bunden!
>
> Det kan det gøres sådan:
>
> #senestopdateret{
> float: right;
> width: 160px;
> bottom: 0;
> font-size: x-small;
> text-align: center;
> padding-right:15px;
> padding-bottom:15px;
> }
>
> Og sættes lige over footer.

Nå ja, selvfølgelig - ganske logisk når jeg nu ser det ;)
Tak for tippet!