Problem med mellemrum i Firefox og Opera..~
Fra : Dennis Munding

Dato : 14-10-05 20:18

Hej NG!

Jeg har (endnu en gang!) et problem med noget uønsket "padding"....
Det sker i Firefox1.0.7 og Opera8.5 - der kommer mellemrum mellem
menuen(#menu) og indholdet(#indhold), hvilket der ikke skal!

Man kan se det ønskede i IE6.0 (og sikkert andre versioner af den!?), så man
har noget at gå ud fra...

Siden er her:
http://www.skovaa-munding.dk/PE/index.php

og det overordnede stylesheet ligger her:

http://www.skovaa-munding.dk/PE/css/style.css

og til menuen her (Martin Hintzmann's mhaList):

http://www.skovaa-munding.dk/PE/css/mhalist.css

Alle forslag modtages med åbne arme!!

På forhånd mange tak!

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www-mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 14-10-05 20:44

"Dennis Munding" <mail@invalid.com> writes:

> [...]
> Det sker i Firefox1.0.7 og Opera8.5 - der kommer mellemrum mellem
> menuen(#menu) og indholdet(#indhold), hvilket der ikke skal!

Det er nok top-marginen fra dit H2-element der spøger. Prøv
at tilføje dette til stylesheetet:

#indhold > * { margin-top: 0px; }

Det betyder dog at alle top-elementer i #indhold har tom top-margin.

/L

Fra : Dennis Munding

Dato : 14-10-05 22:37

Hej Lasse!
"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse
> Det er nok top-marginen fra dit H2-element der spøger. Prøv
> at tilføje dette til stylesheetet:

Ja, det var det...

> #indhold > * { margin-top: 0px; }
>
> Det betyder dog at alle top-elementer i #indhold har tom top-margin.

Valgte at gøre det mere "lokalt" - satte "margin-top:0%;" på h2 i mit
stylesheet - det virkede!

Tak for tippet - troede ikke, at det kunne have den effekt...

Måske du ville kigge på en anden ting, som irriterer mig??

Hvis du kigger på siden i Opera, og fører musen henover "Ledige stillinger",
kan du se (hvis du har set siden i enten IE eller FF), at undermenuen med de
3 punkter "hopper"op og dækker for "Ledige stillinger", hvilket ikke er
særlig smart, da man gerne skulle kunne klikke på "Ledige stillinger"....

Kan du følge mig??

Jeg ved ikke, om det skyldes noget i stylesheetet til menuen, eller om det
også er padding eller margin på et andet element, som driller....

På forhånd mange tak for hjælpen!

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 15-10-05 15:04

> [...]

> 3 punkter "hopper"op og dækker for "Ledige stillinger", hvilket ikke er
> særlig smart, da man gerne skulle kunne klikke på "Ledige stillinger"....

Det ser ud til at stylingen af det menupunkt kommer fra css/mhalist.css,
nærmere bestemt linjerne:

..ListMenu .hasSubs ul {
   border: 1px solid red;
   background-color:#0280A5;
   position: absolute;
   visibility: hidden;
}

Jeg kan ikke se hvor "top"-egenskaben bliver sat, men det bliver den
vist, for det ændrer ikke noget at at indsætte "top:20px". Jeg tror
at mhaList laver en beregning af positionen, og det er den der er 10
pixels for høj.

Eft lidt kig på mhaList-koden ser det dog ud til at offsetHeight er
beregnet til 19px, så det er ikke det.

Hmm, men den glemmer måske at Opera har 10px padding på html-elementet ...
tjekker ... Jep, det var det!
Tilføj, et eller andet sted i en CSS-fil:
html { padding:0px; }
så skulle det virke *krydser fingrer, og har ikke tjekket i andre browsere*.

/L

Fra : Jørn Andersen

Dato : 15-10-05 15:38

Mener du ikke:
body { padding:0; }
- ?

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Dennis Munding

Dato : 15-10-05 18:10

Hej Lasse!
> [...]
> vist, for det ændrer ikke noget at at indsætte "top:20px". Jeg tror
> at mhaList laver en beregning af positionen, og det er den der er 10

Hvis du mener den margin, som ligger over menuen, så bliver den sat i
"style.css" - der har jeg alt det grundlæggende - "mhalist.css" indeholder
udelukkende egenskaberne for menuen (tror jeg nok...) - for som Martin selv
har kommenteret på http://www.hintzmann.dk/ , så er koden en smule
uoverskuelig - især for en newbie som mig...
Men jeg kan nu godt lide hans dropdown-menuer - bedre end "htree"-et....

> [...]
> tjekker ... Jep, det var det!
> Tilføj, et eller andet sted i en CSS-fil:

Det gør det til dels - der mangler stadig omkring 10px, før man kan se det
hele af "Ledige stillinger"...??

*krydser fingrer, og har ikke tjekket i andre browsere*.

Ingen problemer der - det havde ingen indflydelse på udseendet i FF og IE...

Mange tak for hjælpen indtil nu!

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 15-10-05 16:27

Jørn Andersen <jorn@jorna.dk> writes:

> Mener du ikke:
> body { padding:0; }

Nej, det står der allerede.

> - ?

Jo, det er det skam, i hvert fald i standards mode (i quirks mode er
det lidt mere ubestemmeligt hvad der er hvad).

Hvis du tjekker CSS 2.1-standardens foreslåede stylesheet for
HTML-elementer, så kan du se at html-elementet foreslås at have
disply:block.
<URL:http://www.w3.org/TR/CSS21/sample.html>

Det er rigtigt at det er body der skulle have paddingen, ikke html-
elementet, så jeg kan ikke forklare hvorfor det ser ud til at virke at
give html-elementet padding:0px for den her side, men det gjorde det.

/L