/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
Drop Down Menu! Uden javascript?
Fra : daniel due


Dato : 10-10-05 20:09

jeg har siddet og luret på de mange indlæg her på sitet omkring
drop down menuer... Det eneste jeg gerne vil have er sådan en
form drop down menu med 3 punkter der linker til 3 forskelige
index filer.. (color theme) Og jeg fandt denne! Og den virker
super

<form id="menu" action=""><p>
<select onchange="window.top.location=this.value">
<option selected value="">Farve Tema</option>
<option value="./index.html">Grå</option>
<option value="./index_2.html">Blå</option>
<option value="./index_3.html">Orange</option>
</select>
</p></form>

Problemet er bare at det projekt jeg er i gang med ikke må
indeholde javascript! Så denne linie (der får det hele til at
fungere: onchange="window.top.location=this.value) må jeg
desværre ikke bruge..

Findes der en anden måde at gøre det på? Jeg må kun bruge Xhtml
og css

:)

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

 
 
Jeppe Høiby (10-10-2005)
Kommentar
Fra : Jeppe Høiby


Dato : 10-10-05 20:25

daniel due wrote:
> Findes der en anden måde at gøre det på? Jeg må kun bruge Xhtml
> og css

Ja, men så skal du bruge noget serverside-teknologi til at hente værdien
af din dropdown, fx:

<form id="menu" action="redir.asp" method="get"><p>
<select>
<option name="theme" selected value="">Farve Tema</option>
<option value="./index.html">Grå</option>
<option value="./index_2.html">Blå</option>
<option value="./index_3.html">Orange</option>
</select>
<input type="submit" value="OK" />
</p></form>

i redir.asp:
<%
response.redirect(request.querystring("theme"))
%>

Alternativt kan du lave "almindelige" links i fx en liste, og style den
med CSS:

<ul>
<li><a href="./index.html">Grå</a></li>
<li><a href="./index_2.html">Blå</a></li>
<li><a href="./index_3.html">Orange</a></li>
</ul>

Så er den dog ikke dropdown...

NB. Ovenstående er ikke testet

--
Med venlig hilsen
Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

daniel due (10-10-2005)
Kommentar
Fra : daniel due


Dato : 10-10-05 20:38

Findes der en anden måde at gøre det på? Jeg må kun bruge Xhtml
og css

Hvad skal jeg sige, tak for hjælpen.. men jeg må seriøst kun benytte mig af
html og css.. :(

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Jens Gyldenkærne Cla~ (10-10-2005)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 10-10-05 20:38

daniel due skrev:

> jeg har siddet og luret på de mange indlæg her på sitet omkring
> drop down menuer...

[snip]

> Findes der en anden måde at gøre det på? Jeg må kun bruge Xhtml
> og css

Der findes nogle rene css-menuer (prøv at google på "pure css
menu"), men de virker ikke i Internet Explorer (og de kommer heller
ikke til det før IE understøtter :hover på andet end links).

*Skal* du lave en fald ned-menu?
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

daniel due (10-10-2005)
Kommentar
Fra : daniel due


Dato : 10-10-05 21:17

Nej.. det SKAL jeg ikke, jeg syns bare det kunne være nice.. men det
må jeg gemme til et andet projekt! jeg har lavet det som almindelige
links, hvor man kan vælge imellem farverne, gider ikke sådan en
avanceret css menu, dem har jeg været ved at kigge på, og det er for
åndsvagt det dette lille projekt vi er igang med!

:)

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Claus Jacobsen (11-10-2005)
Kommentar
Fra : Claus Jacobsen


Dato : 11-10-05 17:03

daniel due skrev:

> Nej.. det SKAL jeg ikke, jeg syns bare det kunne være nice.. men det
> må jeg gemme til et andet projekt! jeg har lavet det som almindelige
> links, hvor man kan vælge imellem farverne, gider ikke sådan en
> avanceret css menu, dem har jeg været ved at kigge på, og det er for
> åndsvagt det dette lille projekt vi er igang med!
>
> :)

hmm prøv at kigge på www.htmldog.com og led efter suckerfish menu's
eller son of suckerfish. For dropdowns kræver en eller anden form for
action med enten serverside, eller javascripting, son of suckerfish er
en simpel dropdown uden brug af javascript (der skal dog et til for at
få IE 5 og 5.5 til at makke ret!)

Claus

--


Jørgen Farum Jensen (11-10-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen Farum Jensen


Dato : 11-10-05 18:07

daniel due wrote:
> jeg har siddet og luret på de mange indlæg her på sitet omkring
> drop down menuer... Det eneste jeg gerne vil have er sådan en
> form drop down menu med 3 punkter der linker til 3 forskelige
> index filer.. (color theme) Og jeg fandt denne! Og den virker
> super
>
> <form id="menu" action=""><p>
> <select onchange="window.top.location=this.value">
> <option selected value="">Farve Tema</option>
> <option value="./index.html">Grå</option>
> <option value="./index_2.html">Blå</option>
> <option value="./index_3.html">Orange</option>
> </select>
> </p></form>
>
> Problemet er bare at det projekt jeg er i gang med ikke må
> indeholde javascript! Så denne linie (der får det hele til at
> fungere: onchange="window.top.location=this.value) må jeg
> desværre ikke bruge..
>
> Findes der en anden måde at gøre det på? Jeg må kun bruge Xhtml
> og css
>
Prøv min artikel
http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu.php


Med venlig hilsen
Jørgen Farum Jensen
www.webdesign101.dk

Jeppe Høiby (11-10-2005)
Kommentar
Fra : Jeppe Høiby


Dato : 11-10-05 18:35

Jørgen Farum Jensen wrote:
> Prøv min artikel
> http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu.php

Men det virker jo ikke i IE uden Javascript!

--
Med venlig hilsen
Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Claus Jacobsen (11-10-2005)
Kommentar
Fra : Claus Jacobsen


Dato : 11-10-05 19:38

Jeppe Høiby skrev:

> Jørgen Farum Jensen wrote:
> > Prøv min artikel
> > http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu.php
>
> Men det virker jo ikke i IE uden Javascript!

Råb ad Microsoft! det er dem der gjorde at den slags ikke kan lade sig
gøre i IE 5 og 5.5 men det skulle nu kunne lade sig gøre delvist i ie6.
(eller også laver man en htaccess fil som er beskrevet en del steder)

Claus

--


Jeppe Høiby (11-10-2005)
Kommentar
Fra : Jeppe Høiby


Dato : 11-10-05 19:45

Claus Jacobsen wrote:
> Råb ad Microsoft! det er dem der gjorde at den slags ikke kan lade sig
> gøre i IE 5 og 5.5 men det skulle nu kunne lade sig gøre delvist i ie6.
> (eller også laver man en htaccess fil som er beskrevet en del steder)

Ja, jeg ville gerne råbe lige så meget som jeg har gjort af Netscape,
men det hjælper jo ikke Daniel, som skulle bruge en metode *uden* brug
af javascript.

--
Med venlig hilsen
Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Jørgen Farum Jensen (11-10-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen Farum Jensen


Dato : 11-10-05 19:51

Jeppe Høiby wrote:
> Jørgen Farum Jensen wrote:
>
>> Prøv min artikel
>> http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu.php
>
>
> Men det virker jo ikke i IE uden Javascript!
>
Jeg mener det er forsvarligt at bruge Microsofts egen opfindelse til at
sørge for, at Microsofts browser opfører sig i overenstemmelse med
CSS-standarden. En .htc-fil som den jeg anbefaler at bruge øver jo ingen
indflydelse på funktionaliteten ud over den tilsigtede, og indlæses i
øvrigt slet ikke af browsere, der ikke hører til Microsoft familien.

I øvrigt er det jo ikke JavaScript, der er indsat med en script-markør,
indlæsningen sker via den microsoft-spefikke behavior-egenskab. Den øver
således ikke indflydelse på sidens tilgængelighed, der i øvrigt generelt er
tvivlsom, når der anvendes dropdown menuer.

Med venlig hilsen

Jørgen Farum Jensen
www.webdesign101.dk

Jeppe Høiby (11-10-2005)
Kommentar
Fra : Jeppe Høiby


Dato : 11-10-05 20:16

Nu bad Daniel om en løsning som *ikke* krævede at j(ava)script var slået
til. Din løsning kræver at scripts kan afvikles i IE.

Jørgen Farum Jensen wrote:
> Jeg mener det er forsvarligt at bruge Microsofts egen opfindelse til at
> sørge for, at Microsofts browser opfører sig i overenstemmelse med
> CSS-standarden. En .htc-fil som den jeg anbefaler at bruge øver jo ingen
> indflydelse på funktionaliteten ud over den tilsigtede, og indlæses i
> øvrigt slet ikke af browsere, der ikke hører til Microsoft familien.

Men du skal lige huske at nævne, at det kræver at der kan afvikles scripts.

> I øvrigt er det jo ikke JavaScript, der er indsat med en script-markør,
> indlæsningen sker via den microsoft-spefikke behavior-egenskab. Den øver
> således ikke indflydelse på sidens tilgængelighed, der i øvrigt generelt
> er tvivlsom, når der anvendes dropdown menuer.

Uanset hvad du kalder .htc-filens indhold (jscript), så er det hverken
XHTML eller CSS, og det var dét, der var Daniels krav til løsningen.

Din løsning er bestemt brugbar, og den ville jeg også overveje nøje
sammen med Martin Hintzmann's løsning.

Dog lider alle de CSS-baserede dropdown-menuer/-lister, jeg har set, af
den skavank at undermenupunkter forsvinder med det samme musen ryger
uden for det menupunkt der har aktiveret undermenupunktet. Det betyder
at man skal være uhyggelig præcis med musen og det virker ikke særlig godt.

En kombination af en liste (<ul>...</ul>) og javascript giver efter min
mening meget bedre muligheder for at lave en funktionel menu, fx at
menupunkter ikke skal forsvinde med det samme, men det kræver
naturligvis at javascript kan afvikles...

Som med alt andet webdesign er det en afvejning af, hvad der samlet set
giver de fleste fordele.

--
Med venlig hilsen
Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Jørgen Farum Jensen (11-10-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen Farum Jensen


Dato : 11-10-05 22:37

Jeppe Høiby wrote:

>
> Dog lider alle de CSS-baserede dropdown-menuer/-lister, jeg har set, af
> den skavank at undermenupunkter forsvinder med det samme musen ryger
> uden for det menupunkt der har aktiveret undermenupunktet. Det betyder
> at man skal være uhyggelig præcis med musen og det virker ikke særlig godt.
>
> En kombination af en liste (<ul>...</ul>) og javascript giver efter min
> mening meget bedre muligheder for at lave en funktionel menu, fx at
> menupunkter ikke skal forsvinde med det samme, men det kræver
> naturligvis at javascript kan afvikles...
>
> Som med alt andet webdesign er det en afvejning af, hvad der samlet set
> giver de fleste fordele.
>
Deri har du ganske ret, men måske skulle Daniel overveje /hvorfor/ han ikke
må/vil bruge JavaScript.

Dit kritikpunkt mod denne form for menuer er jeg enig i, men jeg har for
nylig fundet en præsentation, hvor dette problem løses på en ganske smart måde:

http://www.positioniseverything.net/css-dropdowns.html

Med venlig hilsen

Jørgen Farum Jensen
www.webdesign101.dk

Erik Ginnerskov (12-10-2005)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 12-10-05 00:09

Jørgen Farum Jensen wrote:

> men jeg har
> for
> nylig fundet en præsentation, hvor dette problem løses på en ganske
> smart måde:
>
> http://www.positioniseverything.net/css-dropdowns.html

Det er stadig en masse javascript, der får det til at fungere i IE. De har
bare kaldt script-filen csshover.htc - men ellers ...

Uden javascript virker det ikke i IE.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
http://html-faq.dk/



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177553
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste