Risiko med frameset?
Fra : Storm

Dato : 09-10-05 17:45

Jeg ved at man skal undgå frames i sin sideopbygning - altså ikke bruge
frameset, men gælder nogle af de samme bagdele ved brug af iframes?

Jeg tænker specielt på søgemaskineoptimering - bliver indholdet mere
skjult hvis man har placeret det via iframes fra en "løs" html side?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-10-05 18:54

Storm skrev:

>Jeg tænker specielt på søgemaskineoptimering - bliver indholdet mere
>skjult hvis man har placeret det via iframes fra en "løs" html side?

Næh, men det største problem er, at søgemaskinerne finder siderne
i iframen og linker til disse, ude af deres sammenhæng med siden
udenom.

Ganske som med alm. frames.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Klaus Seidenfaden

Dato : 09-10-05 23:41

On Sun, 09 Oct 2005 19:54:22 +0200, Knud Gert Ellentoft
<ellentoft@mail.tele.invalid> wrote:

> Næh, men det største problem er, at søgemaskinerne finder siderne
> i iframen og linker til disse, ude af deres sammenhæng med siden
> udenom.
>
> Ganske som med alm. frames.

Og hvis indholdet af en iframe skal ændre sig som følge af valg man
foretager på siden, sker dette ikke i f.eks. opera - den henter bare det
gamle indhold fra sin cache, med mindre man manuelt opdaterer siden. Det
problem har jeg på en bestillingsside, hvor indkøbskurven vises i en
iframe der er synlig på alle sider, men kun up-to-date når jeg reloader.

--
Venlig hilsen
Klaus Seidenfaden

Fra : Preben Kittelmann

Dato : 10-10-05 01:16

Klaus Seidenfaden wrote:

> [...]
> valg man foretager på siden, sker dette ikke i f.eks.
> opera - den henter bare det
> gamle indhold fra sin cache, med mindre man manuelt

Prøv at "vende" tankegangen ved at anbringe menuen i en
iframe i stedet for indholdet.

Jeg har i den seneste tid eksperimenteret lidt med dette
princip på http://kixit.dk/nvu-test/

Hvis søgemaskinerne kun finder menuen, er det blot et
spørgsmål om at klikke på et link, så hentes siden med
indhold (og menu)

/ Preben

Fra : Storm

Dato : 10-10-05 19:58

Preben Kittelmann <kixitwb@mail.invalid> wrote:

> [...]
> princip på http://kixit.dk/nvu-test/
>
> Hvis søgemaskinerne kun finder menuen, er det blot et
> spørgsmål om at klikke på et link, så hentes siden med

Jeg kender ikke NVU, men er det et form for cms system?
Er det faktisk ikke det der ligger bag alle cms systemer - at man kalder
menuen ind på siden med asp eller på anden vis?

I min løsning vil det ikke være tilfredsstillende hvis søgemaskinen kun
finder menuen i løs vægt, selv om man så ville kunne klikke sig frem -
søgemaskiner skal finde indhold med menu samtidig vil jeg sige.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-10-05 21:26

Den 10-10-05 20.58 skrev Storm følgende:

> Jeg kender ikke NVU, men er det et form for cms system?

Det er et html-editor, hvor man kan lave hjemmesider uden at kende til
koder:
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-nvu.html

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en gratis tetris-klon i form af Tetrix.

Fra : Storm

Dato : 10-10-05 19:58

Klaus Seidenfaden <ks@privat.dk.cut> wrote:

> [...]
> problem har jeg på en bestillingsside, hvor indkøbskurven vises i en
> iframe der er synlig på alle sider, men kun up-to-date når jeg reloader.

Uf - det lyder ikke godt hvis jeg risikerer at siden ikke automatisk
viser den nyeste version af iframe indholdet? - men det er måske ikke en
fare hvis det bare er statisk tekst der hentes ind fra en anden url?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-10-05 20:17

Storm skrev:

> Uf - det lyder ikke godt hvis jeg risikerer at siden
> ikke automatisk viser den nyeste version af iframe
> indholdet?

Prøv at se http://html-faq.dk/1006.asp

Men hvorfor lige en iframe? Der er mange andre måder
at gøre det på.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Storm

Dato : 10-10-05 20:39

Allan Vebel <spam@do.not> wrote:

> Prøv at se http://html-faq.dk/1006.asp

Tak, det må jo næsten løse den del af problemet.

> Men hvorfor lige en iframe? Der er mange andre måder
> at gøre det på.

Jeg har _virkelig_ forsøgt og forsøgt at style det i css. Jeg løber bare
ind i nye problemer hver gang jeg har løst et.
Hovedårsagen er at jeg skal løse det i et cms system hvor jeg ikke har
nok fostand på at pille i skabelonerne og systemet skriver doctypen:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN"> det vil
jo sige at den ikke har en url med, og derfor tilsyneladende sætter
browseren i quirks-mode.
Ihvertfald tolker IE og FF forskelligt om padding og relativ
positionering i en grad så jeg ikke kan bruge det.

Placering af iframes løste problemet og gav mig helt frie hænder... men
i min lille opslagsbog advares der mod den kreative frihed man får på
den måde, dog uden at definere hvorfor, eller måske har jeg ikke fået
læst alle 1208 sider

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-10-05 20:52

Storm skrev:

> Jeg har _virkelig_ forsøgt og forsøgt at style det i css.
> Jeg løber bare ind i nye problemer hver gang jeg har
> løst et.

Må vi ikke kigge med? Det kan jo være at en har den
løsning du skal bruge.

> et cms system hvor jeg ikke har nok fostand på at pille
> i skabelonerne og systemet skriver doctypen:

Jeg vil tro at din doctype ligger i en fil der bliver inkluderet
på alle sider - så er der kun ét sted der skal rettes. Prøv
at finde denne fil!

> Ihvertfald tolker IE og FF forskelligt om padding og relativ
> positionering i en grad så jeg ikke kan bruge det.

Hvad hedder systemet?

> dog uden at definere hvorfor

Sikkert det samme som ulemperne ved frames.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Storm

Dato : 10-10-05 22:58

Allan Vebel <spam@do.not> wrote:

> Må vi ikke kigge med? Det kan jo være at en har den
> løsning du skal bruge.

Så opmuntrende med hjælpsomheden her i gruppen, men jeg kvier mig nu ved
det af fortrolighedshensyn - jeg har lagt en html der principielt er den
samme ihvertfald med hensyn til mine padding og position problemer:

http://home19.inet.tele.dk/storms/bg_css.html

Herhjemme sidder jeg på Mac og her er det kun FF der gør det rigtigt, nå
ja - containertabellen skulle følge sidens centrering, men det gør den
nu rigtigt når den kommer ind i skallen, det kan jeg ikke lige få den
til her.

> Jeg vil tro at din doctype ligger i en fil der bliver inkluderet
> på alle sider - så er der kun ét sted der skal rettes. Prøv
> at finde denne fil!

Selvfølgelig - jeg har bare ikke rigtigt turdet, nu har jeg lagt
følgende ind (har gemt originalen):

<!DOCTYPE HTML PUBLIC
"-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Og nu ser det ud til at jeg i det mindste har noget ens at gå efter i FF
og IE med hensyn til padding, selv om IE stadig ser ud til at lægge lidt
til.

Men positioneringen fatter jeg ikke rigtigt, det virker som om siden
vokser med den højde elementerne ville have hvis de lå under hinanden.

> Hvad hedder systemet?

Det er Synkron.web - asp baseret.

> Sikkert det samme som ulemperne ved frames.

Øv, ingen nemme løsninger. Selv om jeg faktisk synes css er meget sjovt.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-10-05 14:01

Storm skrev:

> <!DOCTYPE HTML PUBLIC
> "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
> "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Prøv at lægge den i én linie - i øjeblikket er den fordelt
på tre linier.

> Men positioneringen fatter jeg ikke rigtigt

Prøv med <div> i stedet for <table> - jeg tror at det er
meget nemmere for dig at styre.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Storm

Dato : 14-10-05 15:32

Allan Vebel <spam@do.not> wrote:

> Prøv at lægge den i én linie - i øjeblikket er den fordelt
> på tre linier.

Det gjorde jeg fluks - jeg kan nu ikke umiddelbart se det har nogen
betydning.

> Prøv med <div> i stedet for <table> - jeg tror at det er
> meget nemmere for dig at styre.

Tak det var jeg også kommet frem til, men jeg var slet ikke sikker på at
det var den rigtige vej.

Mit problem er bare at jeg er bundet af at positionere tables - med
mindre jeg kaster mig helt ud i at eksperimentere med nye pagetemplates,
det kan der selvfølgelig heller ikke ske noget ved hvis jeg bare sørger
for ikke at overskrive noget.

Jeg bliver bare lidt forskrækket når jeg ser en kode som:

<BODY background="<%= backgroundGraphic %>" bgcolor="<%= BgColor %>"
leftmargin="0" topmargin="0" marginheight="0" marginwidth="0" <% =
Events %>>
<% If pageCenter = "true" then %>

- fordi jeg ikke kender til brugen af %-tegn på denne måde - er det
noget asp-kald?

Iøvrigt - et endnu dummere spørgsmål - hvis man laver en løsning med
iframes - og jeg kan udelukke de løse sider fra søgning - kunne jeg så
ikke sætte al indholdsteksten ind på forsiden - f.eks. som html tekst i
bodyen bare med hvid tekst under footeren, så teksten står der som
indhold men er usynlig.
Så forestiller jeg mig at man altid ville havne på forsiden hvis man
søgte på indholdet. Det er et lille site.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 10-10-05 19:37

> [...]

> Næh, men det største problem er, at søgemaskinerne finder siderne
> i iframen og linker til disse, ude af deres sammenhæng med siden

Ja det kan jeg forestille mig - men hvis jeg kun udelukke søgning på
disse sider - mon det så vil gå ud over søgningen på den side de er
placeret hvis det f.eks. er ren tekst der er placeret på denne måde?

Jeg kan jo eksperimentere lidt selv selvfølgelig, men det er nok ikke
optimalt at gøre kan jeg være nervøs for.

Tak for indput.

--
Venlig hilsen Nina Storm