Problemer med placering
Fra : Gorm Sørensen

Dato : 09-10-05 12:12

Kig her: http://www.airillusions.net/pre2/media.shtml.
Klik så hen på "Discography" eller en af de andre.
Mit problem er, at jeg skal have menuen (incl. den streg lige ovenfor) til
at være ét bestemt sted på alle sider. Sådan at den ikke flytter sig med
indholdet hele tiden.
Hvordan gøres dette?

--
Gorm Sørensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-10-05 13:49

Gorm Sørensen skrev:

> ét bestemt sted på alle sider. Sådan at den ikke flytter
> sig med indholdet hele tiden.

Er det noget som
http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp
du søger?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Gorm Sørensen

Dato : 18-10-05 18:41

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse
> Er det noget som
> http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp
> du søger?

Nej, jeg har prøvet at rode lidt med det, men det vil ikke virke.
Og det har heller ikke noget med scroll at gøre, som der står på den side.
Det er bare den nederste linje og menuen der __simpelthen ikke må røre
sig!__
Hvordan kan det gøres?

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-10-05 21:43

Gorm Sørensen skrev:

> Det er bare den nederste linje og menuen der _simpelthen
> ikke må røre sig!_

Da du har en varierende tekstmængde vil din menu altid
lægge sig efter denne tekstmængde, og således flytte
sig.

Jeg vil anbefale at du i stedet flytter menuen op over
teksten, så vil den stå samme sted hver gang - og så
skal man heller ikke scrolle ned til menuen når man vil
klikke på et nyt link.

Så længe du ikke har flere menupunkter, vil det være
en fin løsning at lægge den lige under stregen i logoet.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Gorm Sørensen

Dato : 20-10-05 00:04

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev
> Da du har en varierende tekstmængde vil din menu altid
> lægge sig efter denne tekstmængde, og således flytte
> sig.

Jep, og det var sådan set det, der gerne skulle kunne forebygges.

> Jeg vil anbefale at du i stedet flytter menuen op over
> teksten, så vil den stå samme sted hver gang

- har jeg nu prøvet at gøre, og resultatet kan ses her:
http://www.airillusions.net/pre2/menu-flyttet

> og så skal man heller ikke scrolle ned til menuen når man vil
> klikke på et nyt link.

Jeg tror vi to bruger forskellige skærmopløsninger.
Jeg kører med 1280x1024, og du kører med noget lavere, for her er der på
intet tidspunkt, at siden skulle scrolles (altså der hvor menuen var i
bunden).

Forresten, kan en fortælle mig, hvordan man definerer begrebet
"target="_blank"" i CSS?
Jeg bruger det i mange af mine links, men W3C kan åbenbart ikke lide det,
når jeg prøver at validere (bruger strict).
Altså:
en masse links...

og i css:
div.targetblank {
???
}

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-10-05 01:19

Gorm Sørensen skrev:

> Jeg kører med 1280x1024, og du kører med noget
> lavere, for her er der på intet tidspunkt, at siden skulle
> scrolles

Det har ikke noget at gøre med hverken din eller min
skærmopløsning, men hvad dine brugere anvender[1].

Jeg har typisk flere vinduer åbne ad gangen på omkring
800 gange 5-600 - det er jo derfor det hedder Windows.

> kan en fortælle mig, hvordan man definerer begrebet
> "target="_blank"" i CSS?

Det kan ikke defineres i css.

> Jeg bruger det i mange af mine links, men W3C kan
> åbenbart ikke lide det, når jeg prøver at validere (bruger
> strict).

Ja, det er fjernet fra standarden fordi det ikke er tilsigtet
at bruge det. Har du først bestemt at der skal åbnes et
nyt vindue, kan brugerne ikke gøre noget som helst ved
det.

Lader du være, har brugeren mulighed for selv at vælge,
højreklik => Åbn i nyt vindue, eller åbne på normal vis.

Alle browsere har den mulighed, og alle browsere har en
tilbageknap.

[1] http://www.thecounter.com/stats/2005/September/res.php
og http://www.fdim.dk/?vis=page&ID=73

--