Uønsket padding/margin i top og bund på di~
Fra : Anne Holtegaard

Dato : 07-10-05 23:52

Hej.

www.marselisborgapotek.frac.dk
www.marselisborgapotek.frac.dk/css.style.css

Så prøver jeg lige med et mindre kompliceret design (igen igen -
og stadig kun testside, jeg er langt fra færdig - derfor ingen
brok over usmart udseende :) )

I højre kolonne har jeg en #newsbox, som har noget fyld over og
under teksten. Jeg kan ikke få det væk, hvad gør jeg galt? Har
prøvet med margin: og padding: 0px;

Hilsen Anne.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 08-10-05 00:07

Anne Holtegaard wrote:

> [...]
>
> I højre kolonne har jeg en #newsbox, som har noget fyld over og
> under teksten. Jeg kan ikke få det væk, hvad gør jeg galt? Har

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener.

Jeg tror du tænker på det fyld der kommer af <p>-tagget?

Mikkel

Fra : Anne Holtegaard

Dato : 08-10-05 00:13

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener.
>
> Jeg tror du tænker på det fyld der kommer af <p>-tagget?

Ja, det må være det. Vidste bare ikke at det var <p> der gjorde det.
Kan man ikke slippe for det/fjerne det?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-10-05 00:44

Anne Holtegaard skrev:

>I højre kolonne har jeg en #newsbox, som har noget fyld over og
>under teksten. Jeg kan ikke få det væk, hvad gør jeg galt? Har
>prøvet med margin: og padding: 0px;

Du skal sætte margin: 0 på den <h3> og <p>, der er i <div
id="newsbox">, ikke på <div> (hvis det er det du har prøvet).

En <hx> og <p> er blokelementer, som laver dette mellemrum.
--
Knud

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 08-10-05 09:23

Knud Gert Ellentoft wrote:

> En <hx> og <p> er blokelementer, som laver dette mellemrum.

I dette tilfælde kan jeg ikke se nogen ulemper ved simpelthen at fjerne

Generelt synes jeg måske det er bedre at style <p>, men i dette tilfælde
hvor der kun er ét afsnit i divboksen, kan jeg ikke rigtigt se formålet
med <p>.

Mikkel

--
Lær spansk i Guatemala: http://lakjer.dk/mikkel/grejser.shtml
Gør et filmkup - aktuelle tilbud på spanske dvd'er:

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-10-05 14:04

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:

>I dette tilfælde kan jeg ikke se nogen ulemper ved simpelthen at fjerne

Det kunne man godt i html, men ikke i xhtml.

>Generelt synes jeg måske det er bedre at style <p>, men i dette tilfælde
>hvor der kun er ét afsnit i divboksen, kan jeg ikke rigtigt se formålet
>med <p>.

Der er jo også en overskrift, <h3> i den pågældende <div>.
--
Knud

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 08-10-05 14:18

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Det kunne man godt i html, men ikke i xhtml.

Aha.

> Der er jo også en overskrift, <h3> i den pågældende <div>.

Jo, men den har jo sin egen blok (er et blokelement i sig selv).

Mikkel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-10-05 23:12

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Det kunne man godt i html, men ikke i xhtml.

Det er der da ikke noget i vejen for. En tekst må ikke stå 'nøgen' mellem
en tekst *skal* pakkes ind i en <p></p>:

http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A//hjemmesideskolen.dk/html/testsider/udenp.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-10-05 00:47

Erik Ginnerskov skrev:

>Det er der da ikke noget i vejen for. En tekst må ikke stå 'nøgen' mellem
>en tekst *skal* pakkes ind i en <p></p>:

Det har du da ret i, det skal blot være pakket ind i et
blokelement.

Det der lige forvirrede mig lidt var, at der er <h3> ovenover.
--
Knud

Fra : Anne Holtegaard

Dato : 09-10-05 17:29

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det har du da ret i, det skal blot være pakket ind i et
> blokelement.
>
> Det der lige forvirrede mig lidt var, at der er <h3> ovenover

Det lyder jo meget fint, men hvordan skal jeg så style min h3? Hvis jeg lader
den stå, bliver der ved med at være tomrum over den, men fjerner jeg tagget,
kan jeg ikke give den sort baggrund og hvid tekst...

Jeg har også prøvet med display: inline; Men så kan jeg heller ikke style
teksten som jeg vil. F.eks. vil jeg gerne centrere teksten, men det fungerer
ikke.
Se evt. min nu opdaterede side. (www.marselisborgapotek.frac.dk og

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-10-05 18:00

Anne Holtegaard skrev:

>Det lyder jo meget fint, men hvordan skal jeg så style min h3?

Med margin: 0
hvilket er på alle fire sider og ellers splittet, hvis den skal
være anderledes på de tre andre sider.

margin: 0 5px 0 5px
f.eks.

Du kan ikke bruge display: inline.

#newsbox h3{
background-color: #000000;
color: #FFFDF2;
padding: 3px 5px;
margin: 0;
text-align: center
}
--
Knud

Fra : Anne Holtegaard

Dato : 09-10-05 18:26

> Med margin: 0
> hvilket er på alle fire sider og ellers splittet, hvis den skal
> være anderledes på de tre andre sider.

Tak! I er altså guld værd
Jeg havde prøvet margin: 0px; men det var nok på div-en og ikke
på p- og h3-taggene. Nu virker det i hvert fald. Jeg lærer da
noget hver eneste gang.

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-10-05 01:01

Anne Holtegaard skrev:

> I højre kolonne har jeg en #newsbox, som har noget
> fyld over og under teksten.

Du kan fortælle din h3 at den ingen margen skal have.
Prøv selv at rette på 0'erne så det passer:

#newsbox h3{
font-size: small;
margin:0px 0px 0px 0px;
}

Det samme med p, hvor jeg har sat den til 5px hele vejen
rundt:

#newsbox p{
margin:5px 5px 5px 5px;
}

Jeg har her brugt kortformen af

margin-top:;
margin-left:;
margin-right:;
og
margin-bottom:;

hvis det er nemmere for dig at styre.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 08-10-05 01:24

On Sat, 8 Oct 2005 02:01:20 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>#newsbox p{
>margin:5px 5px 5px 5px;
>}
>
>Jeg har her brugt kortformen af
>
>margin-top:;
>margin-left:;
>margin-right:;
>og
>margin-bottom:;

Det er vel:
margin-top:;
margin-right:;
margin-bottom:;
margin-left:;

- hvis man skal være lidt pedantisk med rækkefølgen

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-10-05 01:58

Jørn Andersen skrev:

> margin-top:;
> margin-right:;
> margin-bottom:;
> margin-left:;
>
> - hvis man skal være lidt pedantisk med rækkefølgen

Klart, det skal man være i den situation.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 08-10-05 05:04

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Klart, det skal man være i den situation.

Og så lige en side-bemærkning herfra for at forvirre lidt...
Hvordan kan Anne så huske denne rækkefølge??
Der findes sikkert mange måder, men jeg vil kun komme med én - nemlig den
måde jeg husker det på (er nødt til at have en måde, når hukommelsen er
hullet som en si! ):

Alle (næsten) kender klokken med 12 øverst, 3 til højre, 6 nederst og 9 til
venstre - det bliver aldrig lavet om - så man kan gøre det samme i dette
tilfælde:

Først kommer 12 (øverst - top),
så kommer 3 (højre - right),
så kommer 6 (bund - bottom)
og til sidst 9 (venstre - left).....

Håber det kan hjælpe dig Anne - eller andre til at huske rækkefølgen, når
man bruger den forkortede version (hvilket kan anbefales!) af margin og
padding...?

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www-mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-10-05 23:16

Dennis Munding wrote:

> Alle (næsten) kender klokken med 12 øverst, 3 til højre, 6 nederst og
> 9 til venstre - det bliver aldrig lavet om

Nå, jeg har da ellers set et ur i Prag, hvor tallene er fordelt den anden
vej rundt. Og visernes retning var selvfølgelig tilsvarende modsat. Det
virkede hamrende forvirrende, men det er vel bare en vane. ;)

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Anne Holtegaard

Dato : 09-10-05 17:10

> [...]
> Der findes sikkert mange måder, men jeg vil kun komme med én - nemlig den
> måde jeg husker det på (er nødt til at have en måde, når hukommelsen er

Jeg kan nu sagtens huske den :) Har da også prøvet at stille på margin mange
gange, både sådan der, og kun på en af dem, for at se en forskel. Men lige
meget hjalp det.

Fra : Mette

Dato : 08-10-05 16:17

"Anne Holtegaard" <AnneHoltegaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> www.marselisborgapotek.frac.dk
> www.marselisborgapotek.frac.dk/css.style.css

Hej Anne,

Af én eller anden grund så bliver dit stylesheet ikke hentet (i hvert fald
ikke på min computer). Jeg bruger internet explorer 6.

Så jeg ser kun en alm. side uden noget design overhovedet.

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-10-05 17:09

Mette skrev:

> Af én eller anden grund så bliver dit stylesheet
> ikke hentet (i hvert fald ikke på min computer).
> Jeg bruger internet explorer 6.

Det er helt normalt når siden ligger hos frac.dk -
det har lavet nogle kluntede begrænsninger

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Anne Holtegaard

Dato : 09-10-05 17:12

Mette wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> ikke på min computer). Jeg bruger internet explorer 6.
>
> Så jeg ser kun en alm. side uden noget design overhovedet.

Det ved jeg godt - vi har diskuteret det i en anden tråd, men hvis du gerne
vil se det rigtigt skal du bare klikke på linket *velkommen*, så skulle det
virke.