Ændre font-height uden at ændre line-heigh~
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 07-10-05 10:52

Hej NG.

Jeg er ved at lave en menu der ligger på en linie. De primære menupunkter er
venstrejusterede mens de sekundære er højrejusterede. Det virker fint nok

Men hvis jeg nu vil ændre fontstørrelsen på de sekundære menupunkter, ryger
designet fordi liniehøjden ikke længere er den samme.
Kan man ændre font-height men bibehole line-height?
Jeg ville gerne vise jer siden, men den ligger på firmaets intranet. Men den
er bugget over http://css.maxdesign.com.au/listamatic/horizontal03.htm hvor
der så bare er tilføjet en ul med id=navlist2.

Mvh
Stefan

Fra : per christoffersen

Dato : 07-10-05 11:10

"Stefan Kristensen" <stefank@asg.com> skrev i en meddelelse

> Kan man ændre font-height men bibehole line-height?

Line-height er som udgangspunkt en bestemt procentsats af font-height (som
svinger lidt mellem browserne).
Man kan komme uden om det ved at definere en fast line-height som en
pixel-værdi. hvis det skal have effekt på tværs af forskellig tekststykker,
så skal det gøres på alle tekststykker.

Det har nogle effekter, som man lige skal overveje. Det gør det sværere for
brugerne selv at indstille skriftstørrelse, hvilket nogle vil anse for et
problem.
Nogle brugere vil kunne over-rule dine indstillinger, og så har det ingen
effekt hvad du gør. Men det er nok et mindre antal, som sikkert er lettere
nørdede ifht. browserbrug.
Rent grafisk, så giver det også nogle problemer, at anvende samme
line-height til forskellig font-height. Den mest læsevenlige line-height
opnås som en funktion af font-height og linjebredde, og det kan derfor være
vanskeligt at finde en line-height, der er optimal ifht to forskellige
font-heights.

/Per

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 07-10-05 11:14

> [...]
være
> vanskeligt at finde en line-height, der er optimal ifht to forskellige

Mange tak for den fine forklaring

Mvh
Stefan