2 spørgsmål om bredde om links
Fra : Christoffer

Dato : 06-10-05 16:51

Hej!
Har 2 spørgsmål.
1)
Hvorfor er det ikke ligegyldigt om jeg link til min side
http://www.buur.info/christoffer/nag/ eller sådan her
http://christoffer.buur.info/nag?
Det er kun på første link at mit typografi-ark bliver fundet.
linket til css-arket i html'en er
<link rel="stylesheet" href="/christoffer/nag/basic.css" type="text/css" >
Er jeg tvunget til at linke som det første eksempel fremover pga. af det?

2)
Hvorfor pokker er der forskel på hvor langt ind i bredden man gå på siden i
henholdsvis IE og FF? I FF kan man gå ind til ca 630px, men i IE må jeg
næsten have vinduet maximeret i bredden (1280px).

--
Christoffer

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-10-05 17:23

Christoffer skrev:

> 1)
> Hvorfor er det ikke ligegyldigt om jeg link til min side
> http://www.buur.info/christoffer/nag/ eller sådan her
> http://christoffer.buur.info/nag?

Det er set fra browseren to forskellige adresser. Muligvis havner
man samme sted på serveren, men det kan browseren ikke se.

> Det er kun på første link at mit typografi-ark bliver fundet.
> linket til css-arket i html'en er
> <link rel="stylesheet" href="/christoffer/nag/basic.css"

- det er ikke så underligt at det kun virker et sted. Hvis du
sammensætter serveradressen og din href-værdi i de to tilfælde, får
du hhv.

<http://www.buur.info/christoffer/nag/basic.css> og
<http://christoffer.buur.info/christoffer/nag/basic.css>

Det første link er o.k. - det andet ikke.

> Er jeg tvunget til at linke som det første eksempel fremover pga.
> af det?

Nej - du skal bare bruge relative stiangivelser i stedet. Hvis dit
css-ark (som det ser ud til) ligger i samme mappe som html-filen,
er det bare at skrive: href="basic.css" - så vil det virke i begge
tilfælde.

> Hvorfor pokker er der forskel på hvor langt ind i bredden man
> gå på siden i henholdsvis IE og FF?

Det har jeg ikke noget umiddelbart bud på.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christoffer

Dato : 06-10-05 17:45

> [...]
> <http://christoffer.buur.info/christoffer/nag/basic.css>
>
> Det første link er o.k. - det andet ikke.
Egentlig meget logisk, men troede at browseren læste adressen ens.

> [...]
> css-ark (som det ser ud til) ligger i samme mappe som html-filen,
> er det bare at skrive: href="basic.css" - så vil det virke i begge
Jeg har også fået det til at virke fint med det, men min side kommer til at
opstå af mange mapper, med undermapper og nogle undermapper får også
ydeligere undermapper og så er den relative sti ikke længere så nem at rette
på hvis jeg kun ønsker een skabelon.
sideopbygning er:
midt.php (head og det gennemgående på alle side)
variabel.php
footer.php (afslutning på siden og htm'en)
- ellers skal jeg til at lave forskellige versioner af midt.php, med
relative stier til hver enkelt undermappe.

> Det har jeg ikke noget umiddelbart bud på.
Også noget af en gåde for mig.

--
Christoffer

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-10-05 22:40

Christoffer skrev:

> [...]
> relative sti ikke længere så nem at rette på hvis jeg kun
> ønsker een skabelon. sideopbygning er:
> midt.php (head og det gennemgående på alle side)

Hvis du bruger php, kan du bruge det til at skrive et passende
link. Der er flere muligheder:

- Tjek aktuelle mappeniveau og udskriv en passende relativ sti
- Tjek aktuelle servernavn og udskriv en passende absolut sti

Jeg kender ikke selv til php, men jeg går ud fra at opgaven kan
løses lige så enkelt som det er muligt i asp. Spørg evt.
eksperterne i php-gruppen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 07-10-05 08:25

On Thu, 06 Oct 2005 23:39:56 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

> [...]
>
>- Tjek aktuelle mappeniveau og udskriv en passende relativ sti
>- Tjek aktuelle servernavn og udskriv en passende absolut sti

Alternativt kan man - som jeg ofte gør - oprette en variabel på hver
side, som jeg i ASP kalder strPathAdjust, og som korrigerer for, hvor
langt den aktuelle side evt er fra roden.

Fx (stadig i ASP), hvis den aktuelle side ligger et niveau væk fra
roden, og stylesheet'et ligger i /css/mystyle.css:

På den aktuelle side:
strPathAdjust = "../"

På den includede side med link til css'en:
strCssLink = strPathAdjust & "css/mystyle.css"

På den måde kan man hele tiden arbejde med relative stier både på
test- og live-server.

NB: XFUT: dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Christoffer

Dato : 07-10-05 16:48

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> strCssLink = strPathAdjust & "css/mystyle.css"
>
> På den måde kan man hele tiden arbejde med relative stier både på
Vil jeg forsøge at sætte ind i så, vil være til stor hjælp =)

> NB: XFUT: dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp
Hvordan fjerner jeg den? har godt nok asp til rådighed, men bruger php og
vil så nødigt blande det.

--
Christoffer