Uønsket top-padding ved minimering af vind~
Fra : Dennis Munding

Dato : 05-10-05 21:35

Hej NG!

Jeg har et problem med min side:

http://www.skovaa-munding.dk/

Jeg vil gerne have, at uanset vinduets størrelse, så skal indholdet forblive
brugbart - altså skalere i forhold....
Jeg er kommet frem til noget, som virker fint i MozillaFirefox1.0.7 og
Opera8.5, men det fejler i IE6.0 - der kommer en mega-padding foroven i
indholds-div'en (div id="indhold")?!?

Normalt bruger jeg opløsning på 800x600px, og har prøvet at minimere til ca.
500x300px, men der står IE6.0 af.....

Stylesheetet ligger her: http://www.skovaa-munding.dk/SM.css

Jeg ved, at det kan lade sig gøre at få IE med - bare prøv at kigge på
hjemmesideskolen.dk og minimer vinduet - det virker (og ja! jeg har kigget i
din kode Erik, men a ka' stadig æ hitte u aet!)!

Håber nogen kan/vil hjælpe mig....?

På forhånd mange tak!

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www-mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-10-05 23:32

Dennis Munding wrote:
> [...]
> Jeg er kommet frem til noget, som virker fint i MozillaFirefox1.0.7 og
> Opera8.5, men det fejler i IE6.0 - der kommer en mega-padding foroven

Du har din menu indsat med float:left og en defineret bredde - fint nok. Men
du har ikke brug for at definere bredde på #indhold. Det er rigeligt at
sætte en padding-left lig med eller lidt større end menuens bredde.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 06-10-05 18:01

Hej Erik!
> [...]
> du har ikke brug for at definere bredde på #indhold. Det er rigeligt at
> sætte en padding-left lig med eller lidt større end menuens bredde.

Det havde du ret i - bortset fra, at jeg har sat margin-left lig med menuens
bredde, da hele menuens udseende bliver ødelagt, hvis jeg sætter
padding-left lig med menuens bredde....

Men nu er det på plads!

Jeg er så stødt en i et nyt problem, efter ovenstående ændring:

http://www.skovaa-munding.dk/Includes/Download.php

I IE6.0 (set hos mig) kommer der et stort mellemrum mellem øverste
tekst-afsnit og det første fieldset - i Mozilla og Opera ser siden ud, som
den skal...

Jeg har snart vendt helt op og ned på både stylesheet og kildekode til
siden, men lige lidt hjælper det...?!? :-/

Kan du også opdage fejlen her??

På forhånd endnu en gang mange tak!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-10-05 21:19

Dennis Munding wrote:

> [...]
>
> http://www.skovaa-munding.dk/Includes/Download.php
>
> I IE6.0 (set hos mig) kommer der et stort mellemrum mellem øverste

IE's DOM-inspector siger, at der er en ret stor margin-top eller padding-top
(jeg kan ikke se, om det er det ene eller det andet) på #trylle.

IE's developer toolbar giver desværre ikke mulighed for at lege med css,
sådan som man kan i den tilsvarende toolbar i FF.

Men du kan prøve at indsætte dette i sidens head:

<!--[if IE]>
#trylle {
margin-top: 10px;
padding-top: 10px;
}
<![end if]-->

Måske hjælper det i IE, men det skader i hvert fald ikke i andre browsere.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 07-10-05 16:17

Hej Erik!
> IE's DOM-inspector siger, at der er en ret stor margin-top eller
> padding-top
> (jeg kan ikke se, om det er det ene eller det andet) på #trylle.

Jeg aner ærlig talt ikke, hvad DOM-inspector er....?

> IE's developer toolbar giver desværre ikke mulighed for at lege med css,
> sådan som man kan i den tilsvarende toolbar i FF.

Har jeg ikke prøvet - for det ved jeg heller ikke noget om....

> [...]
> <![end if]-->
>
> Måske hjælper det i IE, men det skader i hvert fald ikke i andre browsere.

Det prøvede jeg så, men desværre ingen gevinst der...

Men jeg har løst det nu - det var noget med clear:both; på en div....
Forstår nu ikke, hvorfor det havde den indflydelse på siden....

Men jeg har også en mistanke om, at de form's, som er på siden har en
negativ effekt på layout'et, for der kom også en vvandret scrollbar på
siden - det samme er sket på vores kontakt-side, men ikke på alle andre
sider, hvor der ikke er en form...??

Men det må jeg prøve at få løst...

Mange tak for indsatsen/forslaget!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-10-05 21:01

Dennis Munding wrote:

> Jeg aner ærlig talt ikke, hvad DOM-inspector er....?

DOM er en forkortelse for Document Object Model

DOM-inspector er en delfunktion e et plugin Developer Toolbar, som jeg har
klistret på min IE. I FF er DOM-inspector indbygget, men jeg har installeret
et plugin Developer Toolbar.

Der er altså ikke i forbindelse med IE tale om noget standardinstalleret.
Derfor ikke underligt, hvis du ikke kender til det. Men i FF er
DOM-inspector som en del af browseren, den findes i Funktioner-menuen eller
ved at taste [Ctrl]+[Shift]+[I].

> Men jeg har løst det nu - det var noget med clear:both; på en div....
> Forstår nu ikke, hvorfor det havde den indflydelse på siden....

Den kunne jeg have fundet på et øjeblik, hvis IE's Developer Toolbar lige
som FF's indeholdt en mulighed for at redigere i din css 'online' - bare
rolig, det sker kun i min browser, ikke på din server.

> [...]
> siden - det samme er sket på vores kontakt-side, men ikke på alle
> andre sider, hvor der ikke er en form...??

Overvej, om det er nødvendigt at sætte en bredde på formularen? En vandret
scrollbar er *altid* udtryk for, at noget på siden er bredere end
browservinduet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 07-10-05 21:34

Hej Erik!
> [...]
>
> DOM-inspector er en delfunktion e et plugin Developer Toolbar, som jeg har
> klistret på min IE. I FF er DOM-inspector indbygget, men jeg har

Ok - så blev jeg lidt klogere igen...

> [...]
> Derfor ikke underligt, hvis du ikke kender til det. Men i FF er
> DOM-inspector som en del af browseren, den findes i Funktioner-menuen

Kan jeg ikke få til at virke - har Moz.1.0.7...?

> Den kunne jeg have fundet på et øjeblik, hvis IE's Developer Toolbar lige
> som FF's indeholdt en mulighed for at redigere i din css 'online' - bare
> rolig, det sker kun i min browser, ikke på din server.

Regnede jeg også med...

> Overvej, om det er nødvendigt at sætte en bredde på formularen? En vandret
> scrollbar er *altid* udtryk for, at noget på siden er bredere end
> browservinduet.

Nu lykkedes det - løsningen var 3x <div> på kontakt-siden:

(De øverst linjer med tekst blev puttet ind i denne...)
#kontakt1 {
width:98%;
margin-left:auto;
margin-right:auto;
margin-bottom:3%;
}

(Denne laver rammen omkring formularen - tilsat class="clearfix" - som du
gav mig tidligere....)
#kontakt2 {
border:2px inset #fff;
padding:10px;
margin-bottom:2%;
}

(Og til sidst denne indeni nr. 2 - til centrering af formularen....)
#kontakt3 {
width:50%;
margin-left:auto;
margin-right:auto;
}

Men det er mig en gåde, at jeg var nødt til at lave den første for at få det
til at se rigtigt ud.....?
Men det virker:

http://www.skovaa-munding.dk/Includes/Kontakt.php

Prøv også at minimere vinduet til ca. 500x300px - designet holder stadigt!!

Mange tak for informationerne - altid rart at lære noget nyt!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-10-05 21:47

Erik Ginnerskov skrev:

> DOM-inspector er en delfunktion e et plugin Developer Toolbar,
> som jeg har klistret på min IE.

Det kan findes her:
<http://blogs.msdn.com/ie/archive/2005/09/16/469686.aspx>

> I FF er DOM-inspector indbygget,

Det er stadig listet som en udvidelse, men den følger med fra
starten. Dog kan jeg ikke huske om man selv skal vælge den til
under installationen.

> men jeg har installeret et plugin Developer Toolbar.

Jeg går ud fra at du mener udvidelsen Web Developer - der kan
findes her: <http://chrispederick.com/work/webdeveloper/>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-10-05 22:00

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Det kan findes her:
> <http://blogs.msdn.com/ie/archive/2005/09/16/469686.aspx>

Jep. Jeg huskede bare ikke adressen og brugte heller ikke tid på at lede
efter den.

> Det er stadig listet som en udvidelse, men den følger med fra
> starten. Dog kan jeg ikke huske om man selv skal vælge den til
> under installationen.

Det husker jeg heller ikke. Men det er et glimrende værktøj.

> Jeg går ud fra at du mener udvidelsen Web Developer

Det var det, den hedder. ;)

> - der kan
> findes her: <http://chrispederick.com/work/webdeveloper/>

Må se at få de links registreret ordentligt. Det vil gøre det meget lettere,
næste gang jeg skal fortælle nogen om de værktøjer.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-10-05 23:10

Erik Ginnerskov skrev:

> Jep. Jeg huskede bare ikke adressen

Heller ikke jeg, men jeg vidste at den lå på IE-bloggen. Hvis man
er interesseret i at vide hvad der foregår med udviklingen af IE,
er det der man skal følge med.

> Må se at få de links registreret ordentligt.

I Web Developer: Options => About => Home Page

Generelt kan man for alle udvidelser i Firefox besøge hjemmesiden
ved at højreklikke på udvidelsen under Tools => Extensions.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Dennis Munding

Dato : 08-10-05 04:51

Hej Jens!
> Generelt kan man for alle udvidelser i Firefox besøge hjemmesiden
> ved at højreklikke på udvidelsen under Tools => Extensions.

Storartet!
Lige den information, jeg manglede - havde ikke udvidelsen, men fandt frem
til opdaterings-hjemmesiden ved hjælp af din beskrivelse "Tools =>
Extensions"...

Mange tak - det gør det jo meget nemmere at se hurtigt, hvad der sker med en
side i Firefox, når man vil lave ændringer i stylesheet'et....