Kolonnen skal udfylde hele højden.
Fra : Anne Holtegaard

Dato : 05-10-05 21:23

Hej.

www.marselisborgapotek.frac.dk
www.marselisborgapotek.frac.dk/css/style.css

Det er stadig en testside - derfor de underlige rammer og andet
sjovt)

Kan nogen hjælpe mig til at få menuen til at udfylde hele højden,
ned til footeren - så den også følger med, hvis #indhold fylder
mere eller mindre?

Jeg har prøvet med
height: 100%;
og
position: relative;
bottom: 0px;
og
vertical-align: bottom;

Intet af det hjælper.

Hilsen Anne

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Thomas gade

Dato : 05-10-05 21:43

Anne Holtegaard wrote:

> [...]
>
>Kan nogen hjælpe mig til at få menuen til at udfylde hele højden,
>ned til footeren - så den også følger med, hvis #indhold fylder

Det tror jeg ikke du kan med en div.
Du skal nok nærmere ligge menuen ind i en table og sætte heigt på den
til 100%
Så slet #leftcol og #menu
erstat dem med en table hvori din menu ligger.

Menuen bør iøvrigt laves som en liste det er mere korrekt
altså:
<ul>
</ul>

Mvh Thomas

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-10-05 22:34

Thomas gade skrev:

>Du skal nok nærmere ligge menuen ind i en table og sætte heigt på den
>til 100%

Man kan ikke med valid (x)html sætte en højde på en tabel, kun på
celler.

Ingen grund til at lære andre at kode forkert.
--
Knud

Fra : Thomas gade

Dato : 05-10-05 23:23

Knud Gert Ellentoft wrote:

>Man kan ikke med valid (x)html sætte en højde på en tabel, kun på
>celler.

Jeg ved vist egentlig godt at det ikke er tilladt i følge standarden,
Det burde jeg jo nok have skrevet.

Jeg forstå bare ikke hvorfor validatoren ikke melder fejl på
nedenstående side.
CSS til nedenstående validerer fint og height er angivet på table.

http://www.theway.1go.dk/table.htm

http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?profile=css2&warning=2&uri=http%3A//www.theway.1go.dk/table.htm

>Ingen grund til at lære andre at kode forkert.

På ingen måde min intention, tror skam på standarderne.
Jeg mener dog at sålænge der ikke findes en løsning indenfor disse må vi
jo bruge det der virker.

Mvh Thomas

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-10-05 14:53

Thomas gade skrev:

>Jeg forstå bare ikke hvorfor validatoren ikke melder fejl på
>nedenstående side.

OK - du kan sætte højde på en <table> med css og det er fuldt
tilladt.

Det skulle også generelt virke i browserne, men jeg anser det for
en omgåelse for at undgå valideringsfejl.

Men det er der delte meninger om.

F.eks. kan man også sætte height og width på en inlineelement som
CSS-validatoren godkender det, men det er ikke tilladt at sætte
højde på et inlineelement.
--
Knud

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-10-05 15:25

Knud Gert Ellentoft skrev:

>CSS-validatoren godkender det, men det er ikke tilladt at sætte
>højde på et inlineelement.

Eller bredde.
--
Knud

Fra : Anne Holtegaard

Dato : 06-10-05 07:01

Thomas gade wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> til 100%
> Så slet #leftcol og #menu
> erstat dem med en table hvori din menu ligger.

Altså det her er jo skruen uden ende... jeg forsøgte at lave min side med
tabeller i første omgang, og blev rådet til at skrotte dem, og kun bruge
css og div-er! Så nu har jeg jo helt fobi over for tabeller.

Men jeg kan altså ikke forstå hvorfor position; relative: + bottom: 0px;
ikke virker, der står i standarden at bottom bruges med positionerbare
elementer, og det virker jo fint nok, hvis jeg bruger position: absolute;
(så klistrer menuen sig fast i bunden af skærmen!). Jeg må gøre noget
galt her.

> Menuen bør iøvrigt laves som en liste det er mere korrekt
> altså:
> <ul>
> </ul>

Hvorfor er det mere korrekt?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-10-05 23:41

Anne Holtegaard wrote:

> Kan nogen hjælpe mig til at få menuen til at udfylde hele højden,
> ned til footeren - så den også følger med, hvis #indhold fylder
> [...]

Har du også prøvet samtidig at sætte height på html og body?

html, body {
height: 100%;
}

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Anne Holtegaard

Dato : 06-10-05 06:53

> Har du også prøvet samtidig at sætte height på html og body?
>
> html, body {
> height: 100%;
> }

Har prøvet nu, men det hjælper ikke.

Fra : Thomas gade

Dato : 06-10-05 18:44

Anne Holtegaard wrote:

>Har prøvet nu, men det hjælper ikke.
>/Anne

Nej problemet er at de 100% skal have en anden højde at forholde sig til
i dit tilfælde mangler de en højde angivelse fra <div id="side">. Uden
den ved de ikke hvad de er 100% af.

Mvh Thomas