Hop mellem tekstfelter med enter-tasten
Fra : ohahaahr@hotmail.com

Dato : 05-10-05 13:05

Hej Alle !

Er det muligt at hoppe mellem 2 tekstfelter, ved at bruger
ENTER-tasten, i stedet for TAB-tasten ? (Mange brugere fortrækker
nemlig dette..)

Her er koden.

<form name="form1"
   action="sted_hvor_oplysningerne_skal_sendes_hen.html" >
   name="felt1"></p>
   name="felt2"></p>
<input type="submit" value="logon!">
</form>

Med venlig hilsen
Ole

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-10-05 13:36

ohahaahr@hotmail.com skrev:

> Er det muligt at hoppe mellem 2 tekstfelter, ved at bruger
> ENTER-tasten, i stedet for TAB-tasten ?

Det ville være katastrofalt at implementere det hvis det kunne
lade sig gøre.

Vi der er vant til at [Enter] betyder send/afslut/accepter eller
lignende, ville blive irrteret over at den pludselig virkede
anderledes. Det kunne vi nu nok leve med.

Værre er det at dem som du vænner til at benytte [Enter] som
hoptast, på en anden side end din pludselig accepterer et eller
andet katastrofalt fordi de trykker [Enter] for at skifte boks.

> (Mange brugere fortrækker nemlig dette..)

Det kunne jeg nu have min tvivl om. Jeg har ikke før mødt det
ønske.

--
Bertel

Fra : ohahaahr@hotmail.com

Dato : 05-10-05 14:05

Katastrofalt i DIN verden måske...

Jeg arbejder med økonomisystemer og lagersystemer. Prøv du at
fortælle en bogholder, at hun skal bruge Tab-tasten, når hun taster
ind i en bogføringskladde. Så falder hendes verden sammen. Her bruger
man for det meste det NUMERISKE tastatur.

Prøv at kigge på XAL, Axapta, C5, Navision med mere. De bruger ALLE
sammen ENTER til at navigere med.

Hilsen
Ole (Som har arbejdet med ERP-systemer i 10 år...)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-10-05 14:52

ohahaahr@hotmail.com wrote:
> [...]
> man for det meste det NUMERISKE tastatur.
>
> Prøv at kigge på XAL, Axapta, C5, Navision med mere. De bruger ALLE

Det er allesammen office-applikationer. Det er en helt anden verden. Her
snakker vi om, hvordan indtastningsfelter opfører sig i en web-side. De to
ting har ikke nogen lovmæssig sammenhæng.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : per christoffersen

Dato : 05-10-05 15:08

<ohahaahr@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Prøv at kigge på XAL, Axapta, C5, Navision med mere. De bruger ALLE
> sammen ENTER til at navigere med.

Du er lidt i farligt terræn her, fordi du prøver på at blande to
interaktionsterminologier sammen.
Det kan nok fint gå at ændre på web-standarderne, sålænge du er helt sikker
på, at det kun er brugere der forvener disse ændringer, der anvender din
side.

Hvis du vil sprede den til mere almen brug, så vil jeg stærkt anbefale, at
du holder dig til etablerede standarder i webterminologien. Der er alligevel
så mange andre ting, der ikke er som applikationsterminologier, så det giver
nok mest mening at gøre det på den måde.

Et eksempel på hvordan det kan gå:
Vi bruger KOB-online til at søge oplysninger om firmaer. Fra en forside kan
man starte en søgning, hvilket fører til en ny side. Her kan man ændre på
indstillingerne af søgningen til man er tilfreds. Ændringerne foregår i
nogle fane blade foroven i et Active X-objekt.

Det hele foregår naturligvis i en browser og med et webudseende. Derfor
synes det også meget naturligt for nogle brugere, at man kan gå til det
forrige faneblad ved at klikke på back-knappen i browseren. Men det kan man
ikke, for fanebladet ligger i objektet, som er en selvstændig applikation.
derfor ryger man tilbage til startsiden, og hele indstillingen af søgningen
er væk.
Ærgerligt, og det fordi ingen har tænkt på, at holde en stringent
terminologi i interaktionen.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-10-05 18:18

ohahaahr@hotmail.com skrev:

> Prøv at kigge på XAL, Axapta, C5, Navision med mere. De bruger ALLE
> sammen ENTER til at navigere med.

Prøv at forelægge dem den tanke at tasterne skulle lægges om så
de for fremtiden skulle bruge [Tab] til at navigere med i deres
programmer, og se så hvad de siger til det.

Det svarer nemlig til hvad du beder os om.

> Ole (Som har arbejdet med ERP-systemer i 10 år...)

Bertel (som har brugt computer siden 1981 og netprogrammer i over
10 år ...)

Fra : ohahaahr@hotmail.com

Dato : 05-10-05 14:07

Nu er jeg kommet lidt af vejen...

<head>

<script language="JavaScript1.2"><!--
function microsoftKeyPress() {
if (window.event.keyCode == 13)
document.forms['test'].felt2.focus();
}

//--></script>

</head>

<form name="test">
<input type="text" name=felt1><br>
<input type="text" name=felt2>
</form>

Dette lille script flytter focus til felt2, når der tastes enter.

Men måske der finde en måde at "lave" en TAB-event på ?

Hilsen
Ole

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-10-05 14:50

ohahaahr@hotmail.com wrote:

> <script language="JavaScript1.2

Den kodelinje mangler en obligatorisk type-definition. Til gengæld er
language-definitionen overflødig. Og man bør *aldrig* vælge "JavaScript1.2",
da det er en stærkt forældet version og mange browsere behandler
javascriptet helt uforudsigeligt, når den version er defineret. Så <script
type="text/javascript"> er fuldt tilstrækkeligt at skrive som starttag til
et javascript.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : René Lønstrup

Dato : 05-10-05 14:51

ohahaahr@hotmail.com wrote:
<snip>

> Dette lille script flytter focus til felt2, når der tastes enter.
>
> Men måske der finde en måde at "lave" en TAB-event på ?

Hvis du sætter tabindex på dine form-felter og lader scriptet fange
hvilket felt cursoren står i når der trykkes enter, burde det ikke være
noget større problem at sætte focus på næste felt i tabindex-rækken.

--
Mvh René Lønstrup
web: http://rene.loenstrup.net?r=usenet

Fra : VagnT

Dato : 05-10-05 16:01

> Er det muligt at hoppe mellem 2 tekstfelter, ved at bruger
> ENTER-tasten, i stedet for TAB-tasten

Jeg bruger dette:
<form method="post" name="budget"
onKeyDown="javascript:if(event.keyCode==13) event.keyCode=9;"

Det virker også med shift+enter=shift+tab

VagnT

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne