Fast tabelbredde?
Fra : Martin

Dato : 03-10-05 13:50

Hej

Er det muligt at fastlåse en tabels bredde?

Jeg har en tabel, som jeg har givet en bredde
på x antal px, men når jeg fylder tekst i den,
bliver tabellen bredere i forhold til en celles indhold.

Jeg har forsøgt at lave en div med en bredde rundt
om tabellen, men det løste ikke problemet.

Jeg mener, at nedenstående skaber en fast bredde,
men det kan måske ikke lade sig gøre, hvis den indeholder
en tabel?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Martin

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-10-05 14:34

Martin wrote:

> Er det muligt at fastlåse en tabels bredde?

Ja, med table-layout kan du definere en bredde, som ikke kan ændres af et
eventuelt bredt indhold i en enkelt celle:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/tablelayout.asp

Men det vil have den bivirkning, at den del af informationen, som ikke kan
være i bredden, slet ikke vises. Er det noget at stræbe efter?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Martin Ploug

Dato : 04-10-05 21:26

> [...]
>
> Men det vil have den bivirkning, at den del af informationen, som ikke kan
> være i bredden, slet ikke vises. Er det noget at stræbe efter?

Tak for dit svar.

Nej, det er vist ikke noget at stræbe efter.

Jeg tænker bare nogle gange at det kunne være godt,
hvis man på en eller anden måde kunne fastholde tabellens
bredde.

Jeg ved ikke, om en mulighed kunne være at indsætte en div med
en bredde indeni de ønskede celler - eller vil det skabe samme problem
som det du beskriver i dit svar?

Altså: < td > <div style="width:200px;" > indhold </div> < /td >

- Martin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-10-05 21:44

Martin Ploug wrote:

> Jeg ved ikke, om en mulighed kunne være at indsætte en div med
> en bredde indeni de ønskede celler

Jo, det kunne løse dit problem så langt som at en sådan div kan tildeles
overflow:auto;. Hvis indholdet så er bredere end den tildelte plads, kommer
der bare en vandret scrollbar og det overskydende materiale kan derved
bringes frem i viewporten:

< td ><div style="width:200px;overflow:auto;" > indhold </div>< /td >

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-10-05 21:45

Martin Ploug skrev:

> Jeg tænker bare nogle gange at det kunne være godt,
> hvis man på en eller anden måde kunne fastholde
> tabellens bredde.

Det kan du ikke. Kan indholdet ikke være i cellen, vil den
bare udvide sig.

> Jeg ved ikke, om en mulighed kunne være at indsætte
> en div med en bredde indeni de ønskede celler

Det hjælper heller ikke. Hvor skulle det tiloversblevne
indhold ellers blive placeret?

Er det en tekst, vil det ord er ikke kan være der i bredden
blive placeret på næste linie.

Er det et billede, vil billedet udvide cellen i bredden - eller,
som Erik var inde på, slet ikke blive vist, hvis du vælger
det. Det ser bare så dumt ud med halve billeder

Det kunne være rart at vide hvad det skal bruges til.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk