Problemer med formattering af bokslayout
Fra : Thomas

Dato : 30-09-05 13:57

Jeg har en ok erfaring med opbygning af hjemmesider i tabeller,
men er først nu rigtig startet på CSS layout (andet end lidt
formattering af tekst og links), men det er begyndt at frustrere
mig ret kraftigt.

Jeg har lavet en lille testside, der viser hvad mine problemer
går ud på:

http://nexoenet.dk/test/test.htm

I Internet Explorer er teksten nede i den nederste boks
venstrestillet fint som planen foreskriver, men i firefox er
noget af den højrestillet?!

I Internet Explorer er der en margen under knapperne i øverste
venstre hjørne mens det ser fint ud i firefox. Ligeledes er der
et kæmpe mellemrum mellem toppen og den nederste boks i IE.

Jeg har bakset en del rundt med det og tilføjet og fjernet
padding og margin forskellige steder så det er en hel fryd, men
nu er det gyldne overblik så pist væk og jeg ville høre om ikke
der var én herinde der lige kunne spotte fejlene.

Det er garanteret ikke så svært, men det skal jo lige lærers
ordentligt først

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Preben Andersen

Dato : 30-09-05 15:40

"Thomas" <thomas@nexoenet.dk> wrote in message
> [...]
>
> I Internet Explorer er teksten nede i den nederste boks
> venstrestillet fint som planen foreskriver, men i firefox er

Start med at nulstille margin og padding i body i din CSS-fil.

mvh
Preben

Fra : Thomas

Dato : 01-10-05 08:50

> Start med at nulstille margin og padding i body i din CSS-fil.
>
> mvh
> Preben

Ok. Det har jeg så forsøgt og det hjalp ikke på nogen af de ting jeg
havde problemer med

Ellers nogen forslag?

Jeg forstår blandt andet ikke hvorfor der foreksempel er mellemrum
mellem knapperne i den øverste højre boks.
Jeg har lavet et tilsvarende udkast til et layout hvor knapperne
fint går i forlængelse af hinanden så det giver en menubar-lignende
struktur i toppen, men her er de altså kastet ind med et mellemrum
imellem dem.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-10-05 09:29

Thomas wrote:
> [...]
>
> I Internet Explorer er teksten nede i den nederste boks
> venstrestillet fint som planen foreskriver, men i firefox er

Dette skulle afhjælpe det problem:

#rammeContent {
clear:both;
position: relative;
top: 0px;
width: 500px;
height: 400px;
text-align: left;
background-color: teal;
}

> Ligeledes er der
> et kæmpe mellemrum mellem toppen og den nederste boks i IE.

Bliver også løst med ovenstående ændring i din css

Dine knapproblemer kan jeg ikke lige se en løsning på.

> Det er garanteret ikke så svært, men det skal jo lige lærers
> ordentligt først

Ja, der har vi andre også været.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/