Style..??
Fra : Michael Borg

Dato : 30-09-05 07:20

Hej med jer

Er det ikke muligt, at forskellige include sider på min index
side har forskellige style sheets. Når jeg indsætter et, slå det
igennem på alt

Mvh. Borg

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dennis Munding

Dato : 30-09-05 07:38

Hej Michael!
"Michael Borg" <michael@borg-net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej med jer
>
> Er det ikke muligt, at forskellige include sider på min index
> side har forskellige style sheets. Når jeg indsætter et, slå det
> igennem på alt

Vil lige sikre mig, at jeg forstår dig ret:

Du har f.eks. følgende sider:

Forside (index.?)
Side 1
Side 2
Side 3
osv....

Og så vil du gerne have et stylesheet til hver underside plus et til
forsiden - ialt 4 (eks.!) stylesheets?!

Hvis "Ja" til ovenstående, så er svaret på dit spørgsmål: Jo, det kan godt
lade sig gøre!

Du laver lige så mange stylesheets, som du har brug for...
I de forskellige filer linker du så til det specifikke stylesheet, som skal
bruges på den enkelte side, fra <head>....:

<head>
<title>Sidens titel</title>

<link href="stylesheet.css" rel="stylesheet" type="text/css" media="screen"
/>
</head>

På undersiderne gør du det samme, men her skal kaldet ændres til den rigtige
fil - hvis "stylesheet1.css" hører til "side 1" og "stylesheet2.css" hører
til "side 2" o.s.v.:

Side 1:

<head>
<title>Sidens titel</title>

<link href="stylesheet1.css" rel="stylesheet" type="text/css" media="screen"
/> (BEMÆRK!! Filnavnet er ændret!)
</head>

Side 2:

<head>
<title>Sidens titel</title>

<link href="stylesheet2.css" rel="stylesheet" type="text/css" media="screen"
/> (BEMÆRK!! Filnavnet er ændret!)
</head>

Håber det gav mening....?
Ellers må du skrive igen...

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www-mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Michael Borg

Dato : 30-09-05 08:58

Hej Dennis

Det gav stor mening, tak for det. Det vil jeg huske! Dog var det ikke helt
det jeg mente.

Min index side, bliver der indsat(included) 5 sider. Hvis jeg indsætter et CSS
på den side der kommer ind som f.eks. banner, så slåer det igennme på alle de
5 sider som indexet bliver sammensat af, forstår du mig??

Mvh. Michael Borg

Fra : Dennis Munding

Dato : 30-09-05 09:06

Hej Michael!
> [...]
> de
> 5 sider som indexet bliver sammensat af, forstår du mig??

Nej ikke helt....
Har du et link til siden - det gør det lidt nemmere at se....

Så vidt jeg forstår, så har du lavet din side i frames....?

Fra : per christoffersen

Dato : 30-09-05 09:33

> [...]
> de
> 5 sider som indexet bliver sammensat af, forstår du mig??

Når du includer en (eller flere) sider i et HTML.dokument, så ender alle
siderne med at fremstå som en og samme side når den sendes fra serveren til
browseren. Derfor ender alle stylesheetsene også med at gælde for alt.
Jeg kan nu heller ikke forestille mig andet end, at stylesheetsene må blive
tilkyttet siden på nogle mærkelige steder i koden som ikke er validt.

Løsningen er, at lave et master-stylesheet, som linkes til hovedsiden (den
som de andre inkluderes i).
I dette stylesheet laver du alle de opsætninger du ønsker (med classes, ID
eller hvordan det nu passer dig bedst).
På de inluderedes sider anvender du så reglerne fra dette stylesheet.

Hvis du har et link til siden, så er det nemmere at se.hvad der foregår.

/Per