Hvad sker der når man skriver display: blo~
Fra : Anne Holtegaard

Dato : 26-09-05 20:24

Hej

Overskriften siger vist det hele.
Hvad betyder det at skrive display: block; i sit css i
forbindelse med noget tekst i en div?

Hilsen Anne

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : from south

Dato : 26-09-05 20:37

Hej Anne.
"Anne Holtegaard" <AnneHoltegaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Overskriften siger vist det hele.
> Hvad betyder det at skrive display: block; i sit css i
> forbindelse med noget tekst i en div?
>
> Hilsen Anne

Helt fint du spørger, men læs først lidt på www.html.dk og
www.hjemmesideskolen.dk
Læg så en side online, og spørg så hvorfor dit og hvorfor dat, så tror
jeg du får meget mere ud af det.
Mvh Knud

Fra : Martin Ploug

Dato : 26-09-05 20:48

> Overskriften siger vist det hele.
> Hvad betyder det at skrive display: block; i sit css i
> forbindelse med noget tekst i en div?
>
> Hilsen Anne

Så vidt jeg kan læse mig til. har det noget at gøre med, hvordan
et element skal vises.

Har fundet lidt om display:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/display.asp

http://www.webcafe.dk/tipsogtricks/html/vandretmenu.html

- Martin

Fra : Jørn Andersen

Dato : 28-09-05 14:23

On 26 Sep 2005 19:24:24 GMT, Anne Holtegaard
<AnneHoltegaard@hotmail.com> wrote:

>Hvad betyder det at skrive display: block; i sit css i
>forbindelse med noget tekst i en div?

I HTML skelner man mellem block-elementer/tags og
inline-elementer/tags.

Block-elementer er fx p, h1, h2 .., table etc. + div
Inline-elementer er fx strong, em, b, i etc. + span

CSS er et så kraftigt et manipulereringsværktøj, at man kan ændre et
elements opførsel fra inline -> block eller omvendt.
egenskaber som enten block- eller inline-element.

Det med at CSS er så kraftigt et manipulereringsværktøj gør, at man
faktisk kan ændre standard-html-elementers opførsel fuldstændig væk
fra deres "standard-opførsel" - og det er noget W3C direkte advarer
imod.

Konsekvensen kan nemt være, at man gør siderne sværere tilgængelige
for bestemte grupper af brugere.
Fx kunne man helt lade være med at bruge h1, h2 osv. (det har jeg set)
og så blot give sine p'er en css class. Visuelt kan det se
fuldstændigt ligesådan ud, men for folk, der bruer talemaskiner, kan
det ende i, at man ikke forstår strukturen på siden.

Når det er sagt, så kan der sagtens være situationer, hvor det fx
giver god mening at give block-elementet <form> inline-opførsel.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-09-05 15:33

Jørn Andersen skrev:

> I HTML skelner man mellem block-elementer/tags og
> inline-elementer/tags.
>
> Block-elementer er fx p, h1, h2 .., table etc. + div
> Inline-elementer er fx strong, em, b, i etc. + span

Forskellen mellem et blok-element og et inline-element er at blok-
elementer danner en boks der fylder hele sidebredden (fx som et
div-element), mens inline-elementer danner bokse der kun fylder det
samme som indholdet af elementet.

Et typisk eksempel på et blokelement er h1. Selv om man i
kildekoden skriver som følger:

   <h1>Min overskrift</h1><p>Her kommer mere tekst</p>

- vil "Her kommer mere tekst" blive placeret neden under "Min
overskrift" - også selv om der er plads til overs ved siden af "Min
overskrift". Det skyldes at h1-elementet (og sådan set også p-
elementet) automatisk laver en blok der fylder sidebredden ud.

Inline-elementer laver ikke ekstra linjeskift. Skriver man fx

- vil teksten "Her er noget fremhævet tekst" stå samlet (ordet
"fremhævet" vil bare være formateret lidt anderledes end
omgivelserne).

Egenskaberne for blok- og inline-elementer er gennemgået her:
<http://www.w3.org/TR/CSS21/visuren.html> - og yderligere
specificeret her:
<http://www.w3.org/TR/CSS21/visudet.html>.

> Når det er sagt, så kan der sagtens være situationer, hvor det fx
> giver god mening at give block-elementet <form> inline-opførsel.

Det kan du have ret i. I mange tilfælde bruges display: inline dog
som en dårlig genvej til at fjerne uønsket luft - her vil det være
bedre at bruge margin:0;padding:0 end at pille ved display-
egenskaben.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-09-05 18:00

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> [...]
> som en dårlig genvej til at fjerne uønsket luft - her vil det være
> bedre at bruge margin:0;padding:0 end at pille ved display-

http://obese.dk/ har jeg en menu som bliver lidt mystisk hvis
man formindsker siden. Teksten i menupunkterne rager ud over
kanten.

Ville det være en idé at bruge noget med inline i stedet for at
sætte en bredde til at løse sådan et problem, eller er det fusk?

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-09-05 22:18

Bertel Lund Hansen wrote:

> På http://obese.dk/ har jeg en menu som bliver lidt mystisk hvis
> man formindsker siden. Teksten i menupunkterne rager ud over
> kanten.

Hvilken browser ser du problemet i? Jeg har tjekket i IE og FF.

I IE følger menuboksens bredde tekstens bredde uden problemer, men ved
større tekst eller mindre browservindue smutter den højre kolonne ned under
den midterste. Menuen scroller med siden.

I FF overskrider de to nederste tekstlinher højre kant i menuboksen, hvis
jeg øger tekststørrelsen - det samme er tilfældet med overskriften i
midterste kolonne. Mindsker jeg browservinduet, smutter højre kolonne ned
under menuen og scroller op bag denne.

IE 6.0.2800.1105 på W2K

FF 1.0.4 på W2K

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-09-05 11:05

Erik Ginnerskov skrev:

> Hvilken browser ser du problemet i? Jeg har tjekket i IE og FF.

Det ses i Opera og Firefox.

> I IE følger menuboksens bredde tekstens bredde uden problemer, men ved
> større tekst eller mindre browservindue smutter den højre kolonne ned under
> den midterste.

Det er det der er problemet. Det samme skre hvis du laver siden
meget smal fordi de to browsere giver menuen den specificerede
bredde (en procent).

IE derimod tillader ikke boksen at blive for lille til teksten.

Ville jeg kunne opnå den effekt med inline?

--
Bertel