Er der en som kan hjælpe mig ?
Fra : Claus Høj

Dato : 22-09-05 01:04

Jeg er ved at lave et rammesæt / frames

og for ikke at gæsterne kommer galt i byen ved jeg at det er muligt at
indsætte en lille kode, som henviser til der hvor man nu skriver f.eks.
index.htm

jeg kan bare ikke huske hvordan koden er, kan i hjælpe ?

Claus Høj

Min hjemmeside:
http://home19.inet.tele.dk/clh/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-09-05 10:43

Claus Høj skrev:

> Jeg er ved at lave et rammesæt / frames

Det er normalt ikke en god ide - se hvorfor her:

   <http://www.html-faq.dk/2009.asp>

> og for ikke at gæsterne kommer galt i byen ved jeg at det er
> muligt at indsætte en lille kode, som henviser til der hvor
> man nu skriver f.eks. index.htm

Hvad mener du? Efterlyser du en metode til at genskabe et rammesæt
hvis man åbner en side uden for rammesættet (fx når man kommer fra
et søgeresultat)?

Den metode kan man se beskrevet (og i aktion) på siden her:
<http://www.quirksmode.org/js/framecustom.html>

Bemærk at det er med velberåd hu at rammesættet ikke genskabes
direkte, men i stedet via et link. Metoder der omdanner en flad
side til et rammesæt uden brugerens indblanding bør undgås.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : per christoffersen

Dato : 22-09-05 10:52

> direkte, men i stedet via et link. Metoder der omdanner en flad
> side til et rammesæt uden brugerens indblanding bør undgås.

Hvorfor egentlig det?

/Per

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-09-05 13:32

per christoffersen skrev:

> Hvorfor egentlig det?

1) En browser der ikke forstår rammer (men godt javascript), vil
blive sendt hen til en side der ikke kan læses - i stedet for bare
at se den flade side der kan læses uden problemer.

2) På en lille skærm bliver et rammesæt hurtigt svært at overskue
(enten bliver indholdsrammen meget lille eller også kommer der
vandret scroll). Det samme problem kan også opstå på en større
skærm hvor browservinduet bare ikke er maksimeret (her kan brugeren
dog lettere afhjælpe problemet).

3) Man kan ikke bookmarke siden i alle browsere - og man kan ikke
kopiere adressen til fx en mail eller et usenetindlæg.

4) Et fuldt rammesæt tager længere tid at hente end en enkelt side.
Hvis man bare skal printe en enkelt side - eller hvis man åbner en
side i en ny tab for at læse den senere - er det spild af såvel
plads som tid at skulle indlæse de omgivende rammer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen