xhtml og centrering af sider
Fra : lo

Dato : 21-09-05 10:27

Jeg arbejder i GoLive CS2 og denne nye version kører nu med xhtml
istedet for html 4.01.
Vi plejer at centrere en side vertikalt og horisontalt ved at
lægge en tabel yderst som gives størrelsen 100% x 100%, og som
kun består af 1 celle og 1 række, td'en sættes til
valign="middle" og align="center".
Det går ikke i xhtml, den nægter at centrere vertikalt, den
ligger til top.
Hvad gør man så?
Lone

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 21-09-05 12:52

lo skrev:

> [...]
> valign="middle" og align="center".
> Det går ikke i xhtml, den nægter at centrere vertikalt, den

Hej Lone! Der er faktisk en meget god måde, men for at være
bagudkompatibel laver man også lidt lurifaks (ikke ulovligt, men træls
bare for at få IE 5, og 5.5 med!)
HTML koden ser således ud:

<her kommer så al din anden kode!>

I CSS ser det så således ud:

body {
text-align:center;
}

#pagewrapper {
margin-right: auto;
margin-left: auto;
width:750px;
position:relative;
text-align:left;
}

margin er rimelig selvforklarende, idet man simpelthen beder den om at
selv finde sidens bredde og så ellers lægge div'en midt i.
text-align-left og center er det lurifaks der skal til for at også IE
5-5.5 kan finde ud af det. Position:relative har jeg lavet for at man
også kan tillade sig at lave absolut positionerede i de elementer man
har i div'en (skulle man ønske det!) dette virker for både IE og FF.
Egentlig er den ikke nødvendig i ie, da den gladeligt er ligeglad, men
for at få FF med også som er langt mere stringent med relative og
absolutte positioneringer. (den sætter altså 0-punktet hvor div'ens
øverste venstre hjørne er!)

Håber det hjælper.

Claus

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 21-09-05 17:25

On Wed, 21 Sep 2005 11:26:30 +0200, lo <lo@ots.dk> wrote:

> [...]
> valign="middle" og align="center".
> Det går ikke i xhtml, den nægter at centrere vertikalt, den

Det lyder som om, at den nye version af GoLive trigger standard-mode,
hvilket er godt.
Der findes desværre ikke nogen rigtig god måde at centrere vertikalt.
Men du kan prøve at sætte følgende ind i dit stylesheet:
html, body {
height:100%;
}
table {
height:100%;
}

Horisontal centrering kan du læse om på
<url:http://hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp>

Kunne jeg i øvrigt lokke dig til, at give et link til en side du har lavet
i GoLive cs2?
Jeg har læst adskillige anmeldelser, der hævder, at koden skulle være
væsentligt forbedret i den nye udgave, men det er endnu ikke lykkedes mig,
at finde en side lavet i det program.

--
Ryan Kristensen