table - onclick - åbne link i frame?
Fra : Thomas

Dato : 20-09-05 15:49

Hej NG,

Jeg har desværre ikke mulighed for at uploade eksemplet pt., men jeg
håber det går alligevel.

Jeg forsøger at lave en menu i en table. Krav:
+ Hele cellen "klik-bar" - ikke kun teksten i cellen
+ Linket skal åbne sig i den del af min frame der hedder "content"

A. Dette fungerer:
Men det er kun teksten der kan klikkes på.

B. Dette fungerer:
Men så åbner linket i samme frame som menuen.

C. Dette fungerer:

'>http://html.dk')">www.html.dk
>Men så åbner linket i et nyt vindue.

>Er der en venlig sjæl der kan fortælle mig hvordan jeg kan kombinere
>de forskellige tags og attributter så jeg får den ønskede effekt?
>Jeg har forsøgt med alle mulige kombinationer af "target:" i B og C,
>men uden held.
prøv
<select
onChange="window.frames[0].location.href=this.options[this.selectedIndex].value">
<option....>
</select>

--
Christoffer

Fra : Christoffer

Dato : 20-09-05 16:35

>"Thomas" <sardo@nospam.dk> skrev i en meddelelse
>A. Dette fungerer:
>Men det er kun teksten der kan klikkes på.
prøv at tilføje følgende mellem <head> og </head>

a, table {
display: block;
width: 100%
}

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-09-05 18:50

Christoffer skrev:

> a, table {

Ovenstående selektor påvirker alle a-elementer og alle tabeller
(selv om table-elementet i forvejen har display: block).

Hvis man kun vil sætte blokvisning på links inde i tabellen kan man
skrive:

table a{ display: block; }

- eller evt.

td a{ display: block; }
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christoffer

Dato : 20-09-05 19:19

> [...]
> (selv om table-elementet i forvejen har display: block).
>
> Hvis man kun vil sætte blokvisning på links inde i tabellen kan man

Hmm.. det er faktisk rigtig nok. Ta'r mine ord i mig igen og benytter mig af
chancen for at lære =)
Tak.

--
Christoffer

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 20-09-05 17:04

Thomas wrote:
> [...]
> + Hele cellen "klik-bar" - ikke kun teksten i cellen
> + Linket skal åbne sig i den del af min frame der hedder "content"

A er det rigtige, så du må stave forkert et sted hvis det ikke virker

> Men det er kun teksten der kan klikkes på.

Hvad mener du med, at det kun er teksten, der kan klikkes på?

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Internettet er for alle!
http://80.62.61.212/webuseability/index.asp

Fra : Christoffer

Dato : 20-09-05 17:41

"Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZ789tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:433032e6$0$145$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> A er det rigtige, så du må stave forkert et sted hvis det ikke virker

> Hvad mener du med, at det kun er teksten, der kan klikkes på?
det kun linket som er fungerer som et link
Kan løses ved at lade a blive vist som block.

'>http://html.dk')">www.html.dk
> Men så åbner linket i et nyt vindue.

Ja, selvfølgelig åbner den i et nyt vindue. Det er hvad du har bedt
browseren om. I øvrigt ville det være ulovligt at åbne den side (eller
enhver anden fremmed side) i dit eget frameset.

Derfor må du beholde den kode eller skrive den sådan:

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-09-05 22:43

Fra : Thomas

Dato : 21-09-05 08:20

Hej Christoffer og Jens,

Tak for svarene. Jeg endte med at tilføje følgende i head/style -
afsnittet:
table a {display: block;width:100%}
Og så har jeg den ønskede effekt. Tak for hjælpen.

> [...]
><select
>onChange="window.frames[0].location.href=this.options[this.selectedIndex].v­alue">

Denne her ville jeg gerne prøve, men jeg må erkende at jeg ikke helt
forstår hvad den gør eller hvilke værdier jeg skal fylde i den.

mvh
Thomas

Fra : Christoffer

Dato : 21-09-05 20:25

> [...]

>Denne her ville jeg gerne prøve, men jeg må erkende at jeg ikke helt
>forstår hvad den gør eller hvilke værdier jeg skal fylde i den.

Har ikke selv testet den, men burde åbne den valgte side fra din jumpbox i
din iframe.
der er ikek så meget at ændre, bare prøv at sætte den ind og se om den
virker.

--
Christoffer

Fra : Thomas

Dato : 21-09-05 08:26

>Ja, selvfølgelig åbner den i et nyt vindue. Det er hvad du har bedt
>browseren om. I øvrigt ville det være ulovligt at åbne den side (eller
>enhver anden fremmed side) i dit eget frameset.

Jo jo, godt ord igen.
Jeg vil lige til mit forsvar sige, at de forskellige muligheder for
links som jeg præsenterede i A, B og C, var "tyvstjålet/kopieret" fra
diverse ressourcer på nettet. Derfor fremstod eksemplet blot med det
oprindelige link. Jeg kunne ikke finde på at linke et eksternt link
ind i min frame, trods alt...

Tak for svaret. Min nederste frame har kun 1 table (min menu) så
derfor har jeg tilføjet den styleattribut i head som beskrevet
ovenfor, istedet for i hver cellelink.

mvh
Thomas

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-09-05 23:40

Thomas wrote:

> Jo jo, godt ord igen.

Jeg anklager ikke. Jeg henleder bare din opmærksomhed på fakta, inden du
uforvarende får rodet dig ud i noget snavs. ;)

Hvis man opererer med transitional (x)html og derfor kan bruge attributten
target, har man disse muligheder:

target="_top" Åbner i browserens hovedvindue
- ude af frames.

target="_parent" Åbner i nærmeste overordnede frame
- ved frameset i flere niveauer.

target="_blank" Åbner i et nyt browservindue.

target="_self" Åbner i samme frame, som linket ligger i.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/