hjælp med css
Fra : morten

Dato : 18-09-05 11:34

Hej.

Det er første gang at jeg skal arbejde med css har aldig arbejdet
med det før. jeg er noget til lektion 3 om css, på html.dk,
men når jeg indsætter koden på min hjemmeside så virker den ikke.

Er der nogle som vil hjælpe mig med hvor at jeg skal indsætte
denne kode:

body {
   background-color: #FFCC66;
   background-image: url("sommerfugl.gif");
   background-repeat: no-repeat;
}
h1 {
   color: #990000;
   background-color: #FC9804;
}
og om jeg kan sætte den sammen med html koder, og hvad jeg skal
gemme det i fx. .html eller .css.
osv.......

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : John P [jopa]

Dato : 18-09-05 12:01

morten skriblede bla:

> Er der nogle som vil hjælpe mig med hvor at jeg skal indsætte
> denne kode:

I din header som nedenstående
<HEAD>
<STYLE TYPE="text/css">
[...]
</HEAD>
Eller du smider det i en ekstern CSS fil og linker til det:
husk at gem som css

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="ditcss.css" />

ovenstående skal også stå i din header

Find et godt program til CSS evt Topstyle
http://www.bradsoft.com/download/index.asp
--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : morten

Dato : 18-09-05 19:38

>ind sæt den I din header som nedenstående
> <HEAD>
> <STYLE TYPE="text/css">
&gt; body {
&gt; background-color: #FFCC66;
&gt; background-image: url("sommerfugl.gif");
&gt; background-repeat: no-repeat;
&gt; }
&gt; h1 {
&gt; color: #990000;
&gt; background-color: #FC9804;
&gt; }
&gt; </STYLE>
> [...]
> husk at gem som css
>
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="ditcss.css" />

jeg kan ikke få det til at virke kan du ikke skive en tekst som
jeg kan kopirer og så sætte ind, og så sigge hvad den skal gemmes
i.

Fra : Christoffer

Dato : 18-09-05 19:45

"morten" <eddy@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>>
> jeg kan ikke få det til at virke kan du ikke skive en tekst som
> jeg kan kopirer og så sætte ind, og så sigge hvad den skal gemmes
Er sådan set gjort, hvis du mener som css ark så kopier følgende
[...]
over i et dokument og kald et stylesheet.css

i dit head linker du så til stylesheetet:
<head>
<title......>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="stylesheet.css" />
</head>
--
Christoffer

Fra : John P [jopa]

Dato : 18-09-05 19:47

morten skriblede bla:

> jeg kan ikke få det til at virke kan du ikke skive en tekst som
> jeg kan kopirer og så sætte ind, og så sigge hvad den skal gemmes
> i.

Mente ellers jeg havde forklaret det på en pædagogisk måde

Det var jo faktisk lavet så det kunne kopieres

--

Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : Mads Christensen

Dato : 16-11-05 19:08

Hey alle, og på forhånd tak...

Jeg har samme problem som Morten.. Tror aldrig at Morten fik det til
at virke...

Jeg har i min html fil skrevet:
<head>
<title>TestSide</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/style.css" />
</head>
<h1>Velkommet til min side</h1>

og i min css fil skrevet:
[...]

når jeg åbner html filen kan den fint læse css filen, da den ikke
har noget problem med at finde background-color for body og h1...
Det eneste den ikke kan læse er background-image... Håber at der er
en der kan hjælpe...

MHV
Mads

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-11-05 00:45

On 16 Nov 2005 18:08:17 GMT, Mads Christensen <mads.hviid@gmail.com>
wrote:

>Jeg har i min html fil skrevet:
><head>
> <title>TestSide</title>
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/style.css" />
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
></head>
<snip>

> [...]
>body {
>background-color: #FFCC66;
>background-image: url("sommerfugl.gif");
<snip>

> [...]
>har noget problem med at finde background-color for body og h1...
>Det eneste den ikke kan læse er background-image... Håber at der er

Nu tror jeg aldrig jeg har brugt css-baggrunds-billeder, men:
Mon ikke problemet er at sommerfugl.gif ligger i samme mappe som din
html-fil, mens css-filen ligger i en undermappe (style/).

Svjh skal stien i css-filen være relativ i forhold til css-filen.
Så enten kan du flytte billedet over i samme mappe som css-filen.
Eller du kan rette url'en til:

background-image: url(../sommerfugl.gif);

Jeg har udeladt anførselstegn - se tråden "Visning af
baggrundsbillede"

NB: DOCTYPE skal være den første linie i html-filen - altså:
<!DOCTYPE ...
<head>

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-11-05 23:39

Mads Christensen skrev:

> når jeg åbner html filen kan den fint læse css filen, da den
> ikke har noget problem med at finde background-color for body
> og h1... Det eneste den ikke kan læse er background-image...

Det kunne tyde på at dit billede ikke er uploadet - eller at det er
uploadet med et forkert navn eller på en forkert placering. Husk at
der er forskel på store og små bogstaver på mange webservere.

Hvis du giver et link til din side, er det meget lettere at hjælpe
dig videre.
--
Jens Gyldenkærne Clausen