Begravelse
Fra : P.O.Nielsen

Dato : 26-10-05 20:48

I kirkebogen for Sørup sogn bruges tilsyneladende vilkårligt ordene "kast
jord på XX" og "begravet ZZ". Er der en betydningsforskel på "kast jord på
og "begravet"?
P.O.Nielsen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 26-10-05 20:59

Er det den samme skrift ved indførslerne? Måske er det kirkebogsførernes
forskellige måder at udtrykke sig på. Ellers kunne jeg forestille mig at der
ved "kast jord på" ikke har været nogen ceremoni ved begravelsen, f.eks.
prædiken, orgelmusik og klokkeringning. I ældre tid skulle man jo betale for
de ydelser man fik ved begravelsen. Var der ikke penge til det, var der
måske kun "kast jord på". Det måtte man jo nødvendigvis.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 26-10-05 21:16

Da der er forskellig kan det forekomme at der ved begravelsen i kirken er
skrevet kast jord på.
Det sker fatisk mange genge i vor tid.
Jordpåkastelse er faktisk det der sker når jorden lægges på kisten i kirken.
og begravelsen er når kisten sænkes i jorden. Det kan også være urnen der
sænkes i jorden.
En der stilles i kapel eller krybt begraves jo hellerikke.
Så det kan også være enhelt bevist vending.
Der er også det forhold at personen er død i en periode med stræng frost så
en begravelse er umulig før frosten er gået af jorden.
Så der er mange muligheder. Prøv at se om der eventuelt er en af disse
muligheder. Der kan være en begravelsesprotokold fra kirkegården.
Mulighederne kan være mange.
Mvh
Niels Gjermandsen

Fra : P.O.Nielsen

Dato : 27-10-05 17:32

> [...]
>I kirkebogen for Sørup sogn bruges tilsyneladende vilkårligt ordene "kast
> jord på XX" og "begravet ZZ". Er der en betydningsforskel på "kast jord

Jeg må tilføje, at det drejer sig om en kirkebog fra midten af 1700-tallet
og det er skrevet af den samme præst.