Problem med to personer som måske er den s~
Fra : Jimmi Jakobsen

Dato : 18-10-05 20:34

jeg har to personer som jeg tror måske er den samme.

De er begge fra bedsted sogn.
Ham jeg selv har fundet hedder ifølge ft 1787

Salmon Christensen, 60 , gift, Mand, Gårdbeboer,
Johanne Mortensdatter, 65 , gift, Konen, ,
Thomas Salmonsen, 23 , ugift, Søn.

Ham jeg har fundet på familysearch hedder :

Salmon Andersen
Birth: 4 Sep 1729 Sonderha, Thist, Den Death: 3 Aug 1788

gift med johanne mortensen
Birth: Abt. 1733 <Sonderha, Thist, Den>

De har en søn ved navn Thomas Salmonsen født 14 DEC 1764 Bedsted, Thisted,
Denmark

begge thomaser er gift med en dorthe nielsen/datter

jeg har fundet det her fra Tandrup Gods - Fæstebreve

Thomas Salmonsen, Ulnitzgaard, Bedsted Sogn. Den gaard som faderen Salmon
Andersen fradøde,......

I de efterfølgende FT bor Thomas i Ulnitz

Håber det ikke er for forvirenden, men at i har et bud på hvad jeg gør?

Mvh Jimmi

begin 666 spacer.gif
M1TE&.#EA"@`*`(#_`,# P ```"'Y! $`````+ `````*``H`0 ((A(^IR^T/
$8RL`.P``
`
end

Fra : Hugh Watkins

Dato : 19-10-05 08:11

Jimmi Jakobsen wrote:

> [...]
>
> I de efterfølgende FT bor Thomas i Ulnitz
>
> Håber det ikke er for forvirenden, men at i har et bud på hvad jeg gør?

familysearch.org is notorious for incorrect patronymics
so use it as an index ONLY to the church books and original documants

don't waste time trying to correct a submission which may evne be by a
dead patron

the transcriptions of the Welsh church books or bishops transcripts are
full of arbitary inveted patronymics

http://www.sa.dk/sa/omarkiverne/english/famhist/patro.htm
it took several decades before patronymics disappeared. So, for a person
born from about 1826-1870 you cannot know, if a persons last name is a
patronymic or a family surname. Unless of course you already know the
parents of the person in question.
<< but this was not undestood in USA until recently

so some just took the "surname" of the oldest ancestor and carried it
down tehir family trees

Hugh W

Fra : Leif B

Dato : 19-10-05 21:15

KB 1707-1765, Bedsted, Thisted
1732, 18. Januar. Anders Jensen fra Østre? i By og hstr. Anne Salmondsdatter
et barn inddøbt og kaldt Salmon.

Mvh
baertel

Fra : Leif B

Dato : 19-10-05 21:51

KB 1707-1765, Bedsted, Thisted
1764, 14. December døbt Salmon Andersen??? og h: Johanne Mortens Datter
deres barn kaldet Thomas.
(Se dk.binaer.historie)

Fra : Jimmi Jakobsen

Dato : 23-10-05 16:01

"Leif B" <baertelsen@hlaug.dk> skrev i en meddelelse
> KB 1707-1765, Bedsted, Thisted
> 1764, 14. December døbt Salmon Andersen??? og h: Johanne Mortens Datter
> [...]
Tak for det, men så er mit problem at jeg, har dem i en folketælling fra
1787 hvor han hedder salmon Xstensen? X står vel for christensen eller er
der noget jeg har misforstået?

Men tak for hjælpen hilsen jimmi (en amatør, men en glad en

Fra : Leif B

Dato : 23-10-05 20:26

> [...]
> der noget jeg har misforstået?
>
> Men tak for hjælpen hilsen jimmi (en amatør, men en glad en

Jeg tror ikke du skal gøre så meget. Noget tyder på at det er den samme
familie der er tale om. Kirkebogen skriver at Salmons far hedder Anders, så
må Salmon være Salmon Anders søn. Thomas fødselsdato er den samme i FS og i
kirkebogen. Moderen/hustruen er den samme, så umiddelbart vil jeg tro at
Christensen/Xtensen er en fejl i indtastningen.

Jeg kunne ikke finde nogen Salmon Xtensen i kirkebogen omkring det årstal
han skulle være født i, så brug Salmon Andersen og lav evt. et nota om at
han i FT 1787 er benævnt Salmon Christensen/Xtensen.

Jeg formoder du har fundet folketællingen indtastet online eller på CD. Prøv
at få bekræftet folketællingen ved at se den originale folketælling.

mvh
baertel

Fra : Leif B

Dato : 23-10-05 22:14

> [...]
>
> Jeg formoder du har fundet folketællingen indtastet online eller på CD.
> Prøv at få bekræftet folketællingen ved at se den originale folketælling.

I folketællingen 1787 (arkivalieronline) er Salmon ganske rigtigt anført som
Salmon Xstensen ! ?, 60 år.

Som jeg skrev tidligere er Salmon Andersen kun 55 år i 1787.
>KB 1707-1765, Bedsted, Thisted
>1732, 18. Januar. Anders Jensen fra Østre? i By og hstr. Anne
>Salmondsdatter et barn inddøbt og kaldt Salmon.

Johanne er fra 1723, 13. december. Faderen: Morten ?? (jeg kan ikke
umiddelbart tyde efternavnet) og moderen Anne Christensdatter.

mvh
baertel

Fra : Martin Bjarklev

Dato : 24-10-05 13:48

Tjah.. og Englænderne skriver jo også ofte

Merry Xmas...

mvh
Martin

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-05 20:49

On Sun, 23 Oct 2005 17:01:10 +0200, Jimmi Jakobsen wrote:

> 1787 hvor han hedder salmon Xstensen? X står vel for christensen eller er
> der noget jeg har misforstået?

Nej, det er ganske vist

Koriosum: Da den gamle konge levede (Christian X, forståes) var det
almindeligt i Synnejylland at omtale ham som "Kedde Kryds"
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ib Molbech

Dato : 23-10-05 21:27

En produktiv norsk slægtsforsker skrev konsekvent xania når han mente
Christiania/Kristiania (Oslo).

Fra : Jimmi Jakobsen

Dato : 25-10-05 14:13

takker for hjælpen