At røre i en gryde....
Fra : Martin Christiansen

Dato : 30-10-05 20:28

Kan man gøre væske varm ved blot at røre i den?

Jeg forestiller mig, at når man rører i en gryde, så kræver det en vis
energi - det kan man mærke ved, at man oplever modstand, når man tvinger
grydeskeen rundt i væsken.

Energien fra omrøringen omsættes nok i første omgang til bevægelsesenergi i
væsken, men væskens bevægelse standser jo af sig selv efter nogen tid -
friktion?

Friktion omsætter jo bevægelsesernergien til varme, så væsken må nu være
varmere end før (bortset fra evt. vametab til omgivelserne)?

Forestil dig nu en (stor) vindmølle, som er koblet direkte (dvs. uden gear)
til et (meget stort) piskeris, som kører rundt i en (meget stor) beholder
med væske. Der er sørget for, at beholderen er rigtigt godt isoleret. Er
dette ikke en yderst effektiv måde at opsamle energien på (fordi der næsten
intet transmissionstab er, og fordi al energien afsættes i væsken uden først
at skulle igennem tabsbehæftede transformationer til andre energiformer -
f.eks. el)?

--Martin

Fra : Max

Dato : 30-10-05 20:49

Hej Martin

> Forestil dig nu en (stor) vindmølle, som er koblet direkte (dvs. uden
gear)
> til et (meget stort) piskeris, som kører rundt i en (meget stor) beholder

Tror den ide med vindmøllen allerede bruge i praksis rundt omkring.

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-10-05 20:49

"Martin Christiansen" <marcFJERNhr@mail1.stofanet.dk> skrev
> [...]
først
> at skulle igennem tabsbehæftede transformationer til andre energiformer -

Det er skam 'opfundet' forlængst. Det er et guldæg at det kan køre uden
gear. Men problemet er bare at det kan det ikke alligevel. Vind er ikke en
konstant størrelse, og der er for mange reguleringsproblemer.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 30-10-05 21:05

Martin Christiansen wrote:
> Kan man gøre væske varm ved blot at røre i den?

Ja - det er derfor havvands temperatur stiger, når
det stormer.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Henning Makholm

Dato : 30-10-05 23:14

Scripsit "Martin Christiansen" <marcFJERNhr@mail1.stofanet.dk>

> Kan man gøre væske varm ved blot at røre i den?

Ja. Det blev påvist af James Joule i et berømt forsøg fra 1845, og var
et vigtigt skridt i erkendelsen af at varme og mekanisk arbejde begge
er former for energi (en konkurrerende teori var at varme skulle være
et grundstof som findes i varme legemer).

Joules forsøg har en stor del af æren for at han i dag lægger navn til
SI-enheden for energi.

> [...]
> med væske. Der er sørget for, at beholderen er rigtigt godt isoleret. Er
> dette ikke en yderst effektiv måde at opsamle energien på

Tja, det er kun effektivt hvis man i sidste ende skal bruge
vindenergien til at varme huse op med. Hvis man har andre behov,
støder man ind i at der altid er store tab forbundet med at omsætte
varme til mekanisk eller elektrisk energi. (Dette er en naturlov:
termodynamikkens 2. hovedsætning).

Hvis man fx vil bruge vindenergien til at få tog til at bevæge sig,
vil man tværtimod af effektivitetshensyn tilstræbe at så lidt af
energien på noget tidspunkt i processen bliver til varme. For sker det
først, er den i praksis tabt.

--
Henning Makholm Set your feet free!

Fra : Peter Jensen

Dato : 31-10-05 00:16

Martin Christiansen wrote:

> [...]
> afsættes i væsken uden først at skulle igennem tabsbehæftede
> transformationer til andre energiformer - f.eks. el)?

Old news. Læste om det i Ingeniøren for omtrent 4 år siden. Artiklen
er i deres arkiv, men det kræver vist et abonnement:

http://ing.dk/article/20011012/INFOMEDIAARKIV/110120322

--
PeKaJe

Well, it just seemed wrong to cheat on an ethics test. -- Calvin

Fra : KubikH

Dato : 31-10-05 14:28

"Martin Christiansen" <marcFJERNhr@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i væsken uden først at skulle igennem tabsbehæftede transformationer til

Hej
Som det står andetsteds i denne tråd, er det noget der allerede bruges.
Første gang jeg stødte ind i det, var for 20 år siden.
Smeden (Nu hedengangen) i Østre Holme, havde lavet sådan en.
Det virkede i og for sig nogenlunde.
Indtil det havde været dårligt vejr et stykke tid, og derefter blæste
yderligere op.
Vandet spilkogte, og møllen kørte for stærkt.
Luftbremsen (flaps) trådte i funktion, men 2 brækkede af.
Møllen var nu løbsk, og i stærk ubalance.
Det endte med at genboen skulle have delvist nyt tag og køkken
Mvh
Niels

Fra : Leif Neland

Dato : 03-11-05 15:31

Martin Christiansen wrote:
> [...]
>
> Friktion omsætter jo bevægelsesernergien til varme, så væsken må nu
> være varmere end før (bortset fra evt. vametab til omgivelserne)?

Ja, det er derfor nogle biler har oliekøler på pløreturbinen i
automatgearet.

Leif