Problemer med skift af baser i et vektorru~
Fra : Paminu

Dato : 29-10-05 23:05

f : R^3 -> R^2 repræsenteres i de naturlige ("gamle") baser ved matricen, A:

1 3 4
0 2 -1

Vektoren x er i den "gamle" base i R^3 givet ved: x = (1,1,1). I den nye
base er den givet ved x_ny = (-1,1,1)

Hvis jeg gerne vil bestemme f(x) så gøres dette ved:

A*x = f(x) = (8,1)

Men hvad er betydningen af:

A*x_ny

Altså bruger den gamle f på en vektor udtryk med den nye base, hvorhenne
havner man så og hvad får man?

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-10-05 23:50

Scripsit "Paminu" <asdad@asd.com>

> Men hvad er betydningen af:
>
> A*x_ny

Den multiplikation giver, efter hvad du har fortalt, ikke mening.

> Altså bruger den gamle f på en vektor udtryk med den nye base, hvorhenne
> havner man så og hvad får man?

Pas på! Hvis jeg forstår dig ret, er f en funktion mellem to abstrakte
vektorrum, og matricen A repræsenterer f med hensyn til to bestemte
baser. Hvis du bruger en anden basis i et af vektorrummene, er det
ikke længere samme matrix der repræsenterer funktionen.

Det du er ude efter er sikkert at finde en bassisskiftmatrix P sådan
at

x_gammel = P*x_ny

for alle (koordinatsøjler der repræsenterer) vektorer i vektorrummet.
I så fald kan du skrive

f(vektor) = A * x_gammel = A * (P * x_ny) = (A*P) * x_ny

og på den måde finde en matrix der repræsenterer f med hensyn til den
nye basis.

--
Henning Makholm "It was intended to compile from some approximation to
the M-notation, but the M-notation was never fully defined,

Fra : Paminu

Dato : 30-10-05 09:47

> Scripsit "Paminu" <asdad@asd.com>

> Den multiplikation giver, efter hvad du har fortalt, ikke mening.

Ok hvis vi ikke ændre på A (f ved den naturlige/gamle base):

1 3 4
0 2 -1

Og vi dernæst finder at vektorene q1,q2,q3 skrevet i en matrix:

0 3 1
4 2 1
1 -1 -1

svarer til S^(-1). Altså den transformations matrix som beskriver overgangen
fra de nye baser til de gamle (matricen der indeholder de nye baser
q1,q2,q3). Så skulle denne operation ifølge min bog være tilladt:

A*S^(-1)

Men jeg forstår ikke hvad det gir, hvor havner man henne?

Jeg forstår heller ikke hvordan det kan være tilladt når du også skriver at
A*x_ny ikke er tilladt (x_ny1-3 = q1-3).

Fra : Henning Makholm

Dato : 30-10-05 13:05

Scripsit "Paminu" <asdad@asd.com>

> Og vi dernæst finder at vektorene q1,q2,q3 skrevet i en matrix:

> [...]

Jeg formoder at du hermed mener at basisvektorerne i den "nye basis"
har koordinaterne (0,4,1), (3,2,-1) og (1,1,-1) i forhold til den
"gamle basis". I så fald er din S^-1 den samme matrix som jeg kaldte
P, og der vil gælde

x_gammel = S^-1 * x_ny

fx er x_gammel = (3,6,0) og x_ny = (1,1,0) repræsentationer af den
samme vektor i to forskellige baser.

> Så skulle denne operation ifølge min bog være tilladt:
> A*S^(-1)
> Men jeg forstår ikke hvad det gir, hvor havner man henne?

Det giver dig en 2×3-matrix som repræsenterer f i forhold til den nye
baisis.

> Jeg forstår heller ikke hvordan det kan være tilladt når du også skriver at
> A*x_ny ikke er tilladt (x_ny1-3 = q1-3).

Jeg kan ikke se hvad du mener er problemet. Søjlerne i S^-1 er jo
udtrykt i den _gamle_ basis. Jeg forstår ikke hvad du mener med den
afsluttende parentes.

--
Henning Makholm "This imposes the restriction on any
procedure statement that the kind and type