Sommer/vintertid hvorfor?
Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 29-10-05 12:55

Hvorfor har vi egentlig sommer og vintertid, hvad er pointen?

Har hørt noget om at spare energi, men på hvilken måde og hvor meget energi
spares der?
Kunne det så betale sig at lave endnu flere tider?

Hvad med den sparede energi, bruges den så ikke op at de færger fly, som må
sætte farten op for at nå frem til et givent tidspunkt, når der er 1 times
mindre transport tid?

Jeg synes sommer vintertid burde afskaffes! Og det er da heller ikke alle
lande som har det, eller heller ikke justerer tiden på samme dato?

Torben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-10-05 13:35

Torben V. Mogensen skrev:

> Hvorfor har vi egentlig sommer og vintertid, hvad er pointen?

Besparelser.

> Har hørt noget om at spare energi, men på hvilken måde og hvor meget energi
> spares der?

Om sommeren står vi en time tidligere op. Da er det lyst om
morgenen, og ved at starte dagen tidligt, får man en time mere om
aftenen inden det bliver nødvendigt at tænde elektrisk lys.

> Kunne det så betale sig at lave endnu flere tider?

I betydningen at der ville kunne pines flere strømbesparelser ud
derved, tror jeg at svaret er ja - men tager man hensyn til
omkostningerne i mere rod og mere forstyrret søvn, er det nok
ikke en reel besparelse.

> Hvad med den sparede energi, bruges den så ikke op at de færger fly, som må
> sætte farten op for at nå frem til et givent tidspunkt, når der er 1 times
> mindre transport tid?

Det er der ikke. Transporten tager den tid den tager uanset hvad
vi synes at uret skal vise.

Hvis et tog der bruger 3 timer på at køre fra Århus til København
- gennemsnit 100 km/h - skal indhente en time, skal det holde en
gennemsnitsfart på 150 km/h. I betragtning af at snitfarten på
100 km/h forudsætter at der køres 160 km/h, skal topfarten sættes
gevaldigt op hvis det skulle realiseres.

> Jeg synes sommer vintertid burde afskaffes!

Om foråret synes jeg at sommertid skal afskaffes. Om efteråret
synes jeg det er alle tiders.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-10-05 16:38

Den 29-10-05 14.35 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

> Om foråret synes jeg at sommertid skal afskaffes. Om efteråret
> synes jeg det er alle tiders.

Lidt i stil med: "Hvorfor står du og slår dig selv i hovedet med en
hammer? Fordi det er så dejligt, når jeg holder op igen"?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om nyhedsgrupperne, hvordan de opstod, hvordan de bruges, og læs

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-10-05 06:55

Bertel Lund Hansen wrote:

> Besparelser.

Enig - Jeg husket selv (svagt) da det blev indført.
Men hvis jeg husker rigtigt[1], var det primært *ressource* besparelser som
følge af den internationale oliekrise, og ikke direkte økonomisker
besparelser.
Jeg husker bla.
- Tomme tankstationer og endeløse køer ved dem, der havde skaffet lidt
bensin.
- Slukning af hver anden gadelygte.
- Kørselsforbud om søndagen.
- Tomme olietanke i husene.
- Nedsættelse af fartbegrænsning på motorveje fra fri hastighed til 80 KM/T
med *meget* store bøder for overtrædelse.

[1] Disclaimer: Jeg vil ikke prale af god langtidshukommelse.

Stig Johansen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 31-10-05 11:42

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
som
> følge af den internationale oliekrise, og ikke direkte økonomisker

Øhh hvad skulle der til for at du kaldte det direkte økonomiske besparelser?
At der faldt kontanter ned fra himlen når urene blev stillet frem?
At man sparer på ressourcer under noget som en oliekrise er jo lige netop
grundet økonomiske besparelser. Ligepræcis direkte økonomis så meget som det
overhovedet kan blive.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-10-05 08:03

Bertel Lund Hansen skrev:

> Om foråret synes jeg at sommertid skal afskaffes. Om
> efteråret synes jeg det er alle tiders.

Jeg så gerne sommertiden indført *hele* året. Det er træls
at man skal bøvle med cykellygter midt på eftermiddagen
her i vintermånederne.

Nu har vi haft sommer/vintertid siden 1980.

Jeg har været med til disse skift flere gange, som operatør
på en stor mainframe-installation. Ved "efterårsskiftet"
måtte vi lukke alle onlinesystemer og maskiner ned klokken
02.00, og så sidde og glo en time, før vi kunne genstarte
dem med normaltid. Datidens log-systemer kunne nemlig ikke
finde ud af det, hvis klokken blev det "samme" to gange.

"Forårsskiftet" var lidt hurtigere.

--
'rluf :·)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-10-05 08:21

Herluf Holdt skrev bl.a.:

> [...]
> dem med normaltid. Datidens log-systemer kunne nemlig ikke
> finde ud af det, hvis klokken blev det "samme" to gange.

Nå, mens jeg skrev ovenstående, hører jeg i radioen at
"system-log-problemet" endnu ikke er løst, trods 25 års
"erfaring". PBS/Dankort har været lukket en time i nat.

Der er vist store penge at tjene for den systemprogrammør,
der kan løse "system-log-probemet" på de store "gulvregnere".

--
'rluf :·)

Fra : Peter Weis

Dato : 30-10-05 11:41

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Der er vist store penge at tjene for den systemprogrammør,
> der kan løse "system-log-probemet" på de store "gulvregnere".

De skal da bare regne alle deres tider i UTC-tid og stemple med den
tidszone, hvor transaktionen er foregået.
Det burde være en smal sag.

mvh
Peter

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 30-10-05 10:06

> [...]
>
> Der er vist store penge at tjene for den systemprogrammør,
> der kan løse "system-log-probemet" på de store "gulvregnere".

Problemet sker jo så kun en gang om året, og der er nok ikke nok penge i at
udvikle en problemløsning, for én time.
Men der jo mange systemer rundt omkring.

Tak også for jeres andre forklaringer. Dog kan jeg stadig ikke se hvordan
besparelsen opstår!
Hvis man sparer 1 times strøm om morgenen må ikke at tænde lyset. Så sætter
man da besparelsen til igen om aftenen(sen eftermiddag) ved at tænde lyset 1
time tidligere. Så forskellen må da blive ens?

Hvis du møder på arbejde og bruger en loddekolbe på 80 w + en pære på 60 w
= 140 W i timen
kl 7-15 = 8 timer
kl 8-16 = 8 timer
kl 9-17 = 8 timer

Hvor er så besparelsen?

Hvis man skulle spare, kunne man jo bare slukke alle lys på motorvejene,
bilerne kører jo alligevel med lys på!

Mener at færger overholder sommertid/vintertid, fx Bornholmstrafikkensfærger
dengang de sejlede til KBH var det en 7 timers sejlads, og de var fremme til
tiden uanset om der var en time mere eller mindre at sejle i.

Torben

Fra : Stig Johansen

Dato : 31-10-05 07:18

Torben V. Mogensen wrote:

> Hvor er så besparelsen?

Ved at tænde gadebelysning ved mørkets frembrud, og slukke det eksempelvis
kl. 02:00.

Stig Johansen

Fra : Peter Weis

Dato : 30-10-05 11:39

Bertel Lund Hansen wrote:

> Om sommeren står vi en time tidligere op. Da er det lyst om
> morgenen, og ved at starte dagen tidligt, får man en time mere om
> aftenen inden det bliver nødvendigt at tænde elektrisk lys.

På den anden side betyder sommertid, at vi er nødt til at tænde lyset om
morgenen, når vi står op, langt tidligere på efteråret, end det ellers
var nødvendigt.
Hvis der er en reel besparelse på energi-regnskabet, er den meget lille.

> Om foråret synes jeg at sommertid skal afskaffes. Om efteråret
> synes jeg det er alle tiders.

Jeg synes det er irriterende at have besvær med skiftende tider bare
fordi folk ikke kan finde ud af at sætte deres vækkeure en time
tidligere om sommeren.

mvh
Peter

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-05 13:07

Peter Weis <p.weis@email.dk.slet> wrote:

> Jeg synes det er irriterende at have besvær med skiftende tider bare
> fordi folk ikke kan finde ud af at sætte deres vækkeure en time
> tidligere om sommeren.

Jep, man har vel normalt kun et vækkeur, men et utal af andre ure der så
skal stilles om to gange om året.
--
Per Erik Rønne

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-10-05 14:08

Per Rønne skrev:

> Jep, man har vel normalt kun et vækkeur, men et utal af andre
> ure der så skal stilles om to gange om året.

Det er der råd for. Man kan få såvel armbåndsure som væg- og vækkeure
der er radiostyrede og som synkroniserer efter signalerne fra enten Rugby
eller Frankfurt (eller begge), og altså osse automatisk sørger for at
justere mht. sommertid/normaltid.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-05 14:11

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote:

> [...]
> der er radiostyrede og som synkroniserer efter signalerne fra enten Rugby
> eller Frankfurt (eller begge), og altså osse automatisk sørger for at

Altså en større investering - ikke mindst når man så også skal til at
udskifte sit nye komfur ;-(.
--
Per Erik Rønne

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-10-05 14:30

Per Rønne skrev:

> Altså en større investering - ikke mindst når man så også skal
> til at udskifte sit nye komfur ;-(.

Hver ting til sin tid.

Fra : Jan Nielsen

Dato : 31-10-05 09:43

On Sun, 30 Oct 2005 13:07:36 +0000 (UTC), Klaus Alexander Seistrup
<klaus@seistrup.dk> wrote:

> [...]
>der er radiostyrede og som synkroniserer efter signalerne fra enten Rugby
>eller Frankfurt (eller begge), og altså osse automatisk sørger for at

Mit vækkeur er radiostyret og stillede pligtskyldigt om til normaltid natten
til Søndag. Mit indre ur, derimod, er lidt længere om at registrere ændringer.

Jeg stod op før uret havde ringet, checkede tiden på køkkenuret (som ikke var
blevet justeret) og mødte en time for tidligt her til morgen!

--
- JN -

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 06-11-05 08:45

Hej igen tak for jeres forklaringer. Jeg har dog stadig ikke set hvordan
besparelsen opstår!
Man forskyder jo bare dagen 1 time, og hvordan opstår så besparelsen???
Hvis jeg står tidligt op og tænder lyset 1 time. Og så at man forskyder
dagen 1 time, så man ikke behøver at tænde lyset 1 time om morgenen, men nu
skal man så tænde lyset 1 time om eftermiddagen? Hvor er besparelsen?
Elprisen er da den samme døgnet rundt, her i DK?

Torben

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 06-11-05 08:53

Torben V. Mogensen wrote:
> [...]
> skal man så tænde lyset 1 time om eftermiddagen? Hvor er besparelsen?
> Elprisen er da den samme døgnet rundt, her i DK?

Man gør det vist primært for at udnytte de lyse morgener om sommeren. Om
sommeren står solen op så tidligt at man kan rykke tiden en time uden
det er mørkt når hovedparten af befolkningen står op.

Husk det er vintertid der er normaltid og sommertid der er ændret.

mvh Andreas

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-11-05 08:56

Torben V. Mogensen skrev:

> Hvis jeg står tidligt op og tænder lyset 1 time. Og så at
> man forskyder dagen 1 time, så man ikke behøver at tænde
> lyset 1 time om morgenen, men nu skal man så tænde lyset 1
> time om eftermiddagen?

Om sommeren står solen op før de fleste mennesker, og går først ned
om aftenen. Så selv om man ved sommertid reelt står en time tidligere
op, vil solen allerede være oppe. Til gengæld får man en times extra
dagslys om aftenen. Det er vel hér besparelsen ligger.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Bo Warming

Dato : 06-11-05 09:48

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> wrote in message

> [...]
> extra
> dagslys om aftenen. Det er vel hér besparelsen ligger.

Jeg kender så mange selvbedragere, som tror de er jetset og in hvis de
er vågne til over midnat.
Dette dumme snobberi får folk til ikke at stå op med solen
Så efter nogle årtier med sommertid, vil folks dumme vaner forskubbes
så al gevinst er væk.
Staten bør ikke røre sådanne unødvendigheder.
Firmaer har mere og mere flextid og her kan det blive efterlignet at
folk møder omkring solopgang og har så masser at lyse timer til
fritid. Det er vejen frem. Ned med centralisering a la plaønøkonomi,
der altid giver bagslag.

Fra : Leif Neland

Dato : 06-11-05 14:37

> [...]
> op, vil solen allerede være oppe. Til gengæld får man en times extra
> dagslys om aftenen. Det er vel hér besparelsen ligger.

Og rent bortset fra besparelsen, så er det dejligt det er lyst længere.
Bortset fra, hvis man skal i drive-in bio.

Leif

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 09-11-05 07:42

Efterhånden i jeres gode besvarelser, lyder det som om at der ikke er nogen
fysisk besparelse i antal watt. Men besparelsen ligger i nogle folks
opfattelse at man spare penge, når man bare kan spare lidt lys i den ene
ende af dagen, og så glemmer de folk at de så sætter pengene til igen, i den
anden ende af dagen?
Er det så ikke fjollet med skift af sommer-og vintertid?
Især når vintertid er den oprindelige tid, og det er sommertiden som er
forskudt, og der er jo dagen alligevel lysere i begge ender af dagen!

Kan man så bare afskaffe sommertiden bare i her DK?

Torben

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-11-05 11:26

Den 09-11-05 07.42 skrev Torben V. Mogensen følgende:
> Efterhånden i jeres gode besvarelser, lyder det som om at der ikke er nogen
> fysisk besparelse i antal watt.

Så har du vist ikke læst alle indlæggene. Vi sparer energi i en time om
aftenen, fordi det er lyst i en time ekstra. Vi sover alligevel i den
lyse time vi mister om morgenen.

> Kan man så bare afskaffe sommertiden bare i her DK?

Så skal vi bryde internationale aftaler og muligvis også melde os ud af EU.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tema med alt hvad det er nødvendigt at vide om nyhedsgrupperne.

Fra : alexbo

Dato : 09-11-05 12:07

"Torben V. Mogensen" skrev

> [...]
> man bare kan spare lidt lys i den ene
> ende af dagen, og så glemmer de folk at de så sætter pengene til igen, i

Mener du virkelig seriøst at når PBS må lukke en time, køreplaner tilpasses,
fødselstidspunkter forskubbes, så skyldes det at man har glemt at tage
hensyn til at der er dag i begge ender?

Lige præcis dettte med fødsel, er der nogen der ved om det noteres at en
fødsel mellem 2 og 3 er sommer eller vintertid?
Et sæt tvillinger hvor den første er født 2,55 og den næste 2,05, lyder jo
umiddelbart forkert.

mvh
Alex Christensen

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 10-11-05 08:54

> [...]
> fødsel mellem 2 og 3 er sommer eller vintertid?
> Et sæt tvillinger hvor den første er født 2,55 og den næste 2,05, lyder jo

Problemmet er jo menneskes skabt i 1980.
Hvad så med dem så bliver født den 29. feb, altså på skud år?

Når det er sommertiden som er forskudt, og vintertid den oprindelige. Synes
jeg ikke man behøver at forskyde sommertiden, det er jo lyst i begge ender
af dagen. Vi kan jo alligevel ikke ændre på døgnets antal lyse timer, om
det er sommer/forår/vinter!

Fra : alexbo

Dato : 10-11-05 10:25

"Torben V. Mogensen" skrev

> Problemmet er jo menneskes skabt i 1980.
Tja, den første sommertid var i året 1916

> Hvad så med dem så bliver født den 29. feb, altså på skud år?
De er født den 29 februar, det er dagen efter den 28.
Det jeg spørger om, er hvordan man skelner mellem dem der er født mellem
2-3, på efterårsskiftenatten

> Vi kan jo alligevel ikke ændre på døgnets antal lyse timer, om det er
> sommer/forår/vinter!
Nej, men din påstand er at det er ikke gået op for de ansvarlige, det
undrede mig.

mvh
Alex Christensen

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 11-11-05 10:01

> Tja, den første sommertid var i året 1916

Synes bare der var et tidligere indlæg som nævnte det kom i 1980.
Var det hele Europa i 1916?
Sommertid starter da stadig forskelligt på forskellige tidszoner, altså at
alle lande ikke ændrer sommertid på samme dato?

> De er født den 29 februar, det er dagen efter den 28.
> Det jeg spørger om, er hvordan man skelner mellem dem der er født mellem
> 2-3, på efterårsskiftenatten

For at følge pointen i dit ?, så har en person født d. 29. feb altså kun
fødselsdag hvert 4. år?

Det andet mellem kl 2 og 3. Hvis man nu hele tiden kaliberer tiden efter
normalt tid/vintertid, er det løst.
Astrologi tager vel heller ikke højde for tiden, planeterne står jo
anderledes, efter en time. Så hvis du reelt er født kl 03:05 og du så får
tiden til 02:05, bliver der jo fejl i deres systemer!

> Nej, men din påstand er at det er ikke gået op for de ansvarlige, det
> undrede mig.

Ikke med?

Fra : alexbo

Dato : 11-11-05 11:37

"Torben V. Mogensen" skrev

> Ikke med?

I nedenstående citat giver du udtryk for, at folk glemmer at det de vinder i
den ene ende taber de i den anden.
Og da det jo ikke er folk, der har indført sommertid, må det være de
ansvarlige der ikke kan regne.

"Citat Torben"

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-11-05 14:33

Den 11-11-05 10.01 skrev Torben V. Mogensen følgende:

> Sommertid starter da stadig forskelligt på forskellige tidszoner, altså at
> alle lande ikke ændrer sommertid på samme dato?

Det har ikke noget med tidszoner at gøre, det er et politisk spørgsmål.
Tidszonerne afhænger af længdegraderne, behovet for sommertid afhænger
derimod af breddegraderne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sådan bruger og skræddersyr du proceslinjen. Få for eksempel et praktisk

Fra : Michael Haase

Dato : 10-11-05 10:42

Torben V. Mogensen skrev dette den 10-11-2005 08:53:

> [...]
> af dagen. Vi kan jo alligevel ikke ændre på døgnets antal lyse timer, om

Næh, man kan ikke ændre antallet af timer, men som jeg har opfattet det,
så står solen f.eks op kl. 5 og går ned kl. 21 om sommeren.
Idéen er så at de fleste mennesker alligevel sover kl.4 og ikke er gået
i seng endnu kl.21, så derfor kan man alligevel rykke døgnet den time,
så man får mest muligt lys i de vågne timer.

--
Michael Haase

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 10-11-05 11:48

"Torben V. Mogensen" <vesettvm@get2net.dk> writes:

> [...]
> af dagen. Vi kan jo alligevel ikke ændre på døgnets antal lyse timer, om

"Vintertiden" er ganske rigtigt det "normale", dvs. tættest på den
lokale soltid. Men vi lever af historiske grunde ikke symmetrisk i
forhold til døgnet. Hvis vi gjorde det, ville en normal "vågentid"
ligge fra kl. ca. fire om morgenen til ca. otte om aftenen, og der
ville ikke være nogen grund til at indføre sommertid.

Så det er i virkeligheden vores livsstil/døgnrytme, der er problemet,
men det har åbenbart været lettere at flytte på urets visere end at
opdrage folk til at gå to-tre timer tidligere i seng og stå
tilsvarende tidligere op.

En mere "videnskabelig" løsning end sommertid ville være at flytte
almindelig arbejdstid (hele året rundt) til at være fra 06.00 til
13.30 i stedet for 08.00 til 15.30, og tilsvarende starte skoledagen
kl. 06.00 i stedet for 08.00. Men forestil jer hvilket ramaskrig, det
ville udløse.

Torben

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 11-11-05 10:12

> [...]
> 13.30 i stedet for 08.00 til 15.30, og tilsvarende starte skoledagen
> kl. 06.00 i stedet for 08.00. Men forestil jer hvilket ramaskrig, det

Tak for god forklaring. Men at ændre arbejdstid til kl 6, hørte jeg
forleden at en del folk gerne ville med deres flextid, for så kunne de være
mere sammen med deres børn om eftermiddagen.
Det bliver en vane, vel i løbet af 2-4 uger om man står op kl 6 eller kl 8.
Og tager før biorytmen har tilpasset sig vinter/sommertid.

Kunne besparelsen ikke ligge i at slukke noget af al lys til
motorvejsbelysning om natten fx kl 1 til kl 5. Det vil da sparer meget
mere, end 1 times sommertid om sommeren?

Torben V M

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-10-05 11:45

Scripsit Kim Hansen <kimhanse@oek.dk>

> Den besparelse gaar tabt naar man taender gadebelysningen ved 5-6
> tiden og slukker den igen omkring solopgang.

Det gør man jo ikke om sommeren.

Besparelsen er ved at have sommertid i stedet for vintertid om
sommeren, ikke ved at have vintertid i stedet for sommertid om
vinteren.

--
Henning Makholm "Hør, hvad er det egentlig
der ikke kan blive ved med at gå?"

Fra : John Larsson

Dato : 30-10-05 09:16

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> writes:
>Nu har vi haft sommer/vintertid siden 1980.

Jo, men ikke samme sommertid. Indtil 1995 var tilbagestillingen den første
søndag efter efterårsjævndøgn. Svjh var det franskmændene der ville have
forlænget sommertiden - noget med vinhøsten?

John

Fra : Max

Dato : 30-10-05 10:46

Hej

> Jo, men ikke samme sommertid. Indtil 1995 var tilbagestillingen den første
> søndag efter efterårsjævndøgn. Svjh var det franskmændene der ville have
> forlænget sommertiden - noget med vinhøsten?

Der var også sommertid i krigsårene 1940-45.

Mvh Max

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-10-05 10:50

Den 30-10-05 10.16 skrev John Larsson følgende:

> Jo, men ikke samme sommertid. Indtil 1995 var tilbagestillingen den første
> søndag efter efterårsjævndøgn. Svjh var det franskmændene der ville have
> forlænget sommertiden - noget med vinhøsten?

Det var vist englændernes krav for at gå med til en EU-sommertid.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis kabaler og bridge.

Fra : Peter Weis

Dato : 30-10-05 11:44

John Larsson wrote:

> Jo, men ikke samme sommertid. Indtil 1995 var tilbagestillingen den første
> søndag efter efterårsjævndøgn. Svjh var det franskmændene der ville have
> forlænget sommertiden - noget med vinhøsten?

Jeg mener det havde noget med synkronisering til amerikanske eller
angel-saksiske forhold at gøre.
I hvert fald husker jeg tydeligt at sommertid sluttede senere i Canada
end i Danmark indtil 1995. I 1984 sluttede den også med en uges
forskydning i Frankrig og England.

mvh
Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 30-10-05 13:22

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> wrote in message

> [...]
> Canada
> end i Danmark indtil 1995. I 1984 sluttede den også med en uges

_SKAL_ MAN HAVE SÓMMERTID så bør den stoppe nu, hvor vinteren
starter

NationalSOCIALISTerne fandt på dette PLANØKONOMISKE UNØDVENDIGHED,
for flextid var ikke almindelig dengang.

Ur i samklang med solur er mindre fremmedgørende.

Men FRP er stolte af at de var de første til at foreslå reformen i DK

Fra : Peter Weis

Dato : 30-10-05 17:20

Bo Warming wrote:

> Men FRP er stolte af at de var de første til at foreslå reformen i DK

Forstå det hvo som kan.

Peter

Fra : John Larsson

Dato : 30-10-05 15:39

spam@RQNNE.dk (Per Rønne) writes:

>Rugby
>
>Altså en større investering - ikke mindst når man så også skal til at
>udskifte sit nye komfur ;-(.

Med mindre du skal have et brugt komfur for 300 kr. i Den Blå Avis, er det
næppe noget der vælter budgettet. Vækkerure fås fra ca. 60-70 kr., analoge
vægure fra ca. 100-150 kr. Armbåndsurene koster fra ca. 200 kr. Hold øje
med lavpriskædernes tilbud eller tag fx. til Harald Nyborg!

John

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-05 16:02

John Larsson <john_larsson@net.dialog.dk> wrote:

> Med mindre du skal have et brugt komfur for 300 kr. i Den Blå Avis

Mit glaskeramiske komfur med to ovne og fire »kogeplader« kostede mig
vel en 7-8.000 kroner for en tre år siden ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Kim Hansen

Dato : 31-10-05 08:38

Fra : Kim Hansen

Dato : 31-10-05 14:34

Henning Makholm <henning@makholm.net> writes:

> Scripsit Kim Hansen <kimhanse@oek.dk>

Goer man stadig det nogen stedet? Jeg kan huske at de slukkede lyset
om natten i Jyllinge for 10-20 aar siden, men det er de holdt op
med. Jeg tror nok at det er af kriminalpraeventive aarsager, men det
kunne ogsaa vaere aht. trafiksikkerhed.

> Det gør man jo ikke om sommeren.

Det har du jo ret i, store dele af sommeren er solen jo oppe foer
klokken 5.

Er det virkelig ikke muligt at finde en artikel hvor nogen
samfundsforskere af en eller anden art har sat sig ned og regnet
gevinsten ved sommertid igennem? Det eneste jeg har kunnet finde er
henvisninger til nogle amerikanske undersoegelser fra 1970.

--
Kim Hansen