Ude temperatur tabel
Fra : Filip

Dato : 28-10-05 08:50

Hej

Jeg er ved at lave et energi regnskab over vores el og varme forbrug i
huset, men jeg mangler en vigtig faktor - udetemperaturen. Jeg tror den er
ret afgørende for mine resultater. Er der nogen af jer der ved hvor man kan
finde en tabel over temperaturen i danmark dag for dag for hele året?

Filip

Fra : Max

Dato : 28-10-05 12:30

Hej

> ret afgørende for mine resultater. Er der nogen af jer der ved hvor man
kan
> finde en tabel over temperaturen i danmark dag for dag for hele året?

Mon ikke DMI vil være et godt sted at kikke ?

Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 28-10-05 12:31

Filip wrote:

> [...]
> ret afgørende for mine resultater. Er der nogen af jer der ved hvor man kan
> finde en tabel over temperaturen i danmark dag for dag for hele året?

Prøv dmi.dk.

Fra : John Larsson

Dato : 28-10-05 14:02

"Filip" <annonym@get2net.dk> writes:
> [...]
>kan
>finde en tabel over temperaturen i danmark dag for dag for hele året?

Temperaturen kan du sikkert finde kurver og tabeller af mange steder, men
du skal nok hellere bruge "chill factor", hvor vind og fugtighed også
tages hensyn til

John

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 28-10-05 17:29

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> skrev:

> Temperaturen kan du sikkert finde kurver og tabeller af mange
> steder, men du skal nok hellere bruge "chill factor", hvor vind og
> fugtighed også tages hensyn til

Vind indendørs? Chill-faktoren er et udtryk for hvad en given
temperatur føles som og der findes ikke én tabel, da der af gode grunde
er tale om en subjektiv størrelse. Ved rene fysiske beregninger kan og
skal man ikke tage hensyn til en chill-faktor.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Max

Dato : 28-10-05 17:37

Hej Morten

> er tale om en subjektiv størrelse. Ved rene fysiske beregninger kan og
> skal man ikke tage hensyn til en chill-faktor.

Vil du fortælle at man ikke skal tage hensyn til chill-faktoren når
man skal beregne hvor meget energi der går til at holde en given
temperatur inde i et hus.

Mvh Max

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 28-10-05 20:54

Max wrote:

> Vil du fortælle at man ikke skal tage hensyn til chill-faktoren når
> man skal beregne hvor meget energi der går til at holde en given
> temperatur inde i et hus.

Nej, selvfølgelig skal man ikke det.

Der er tale om hvordan et menneske føler afkølingen.

Det har intet med dette spørgsmål at gøre. Som Morten korrekt skriver.

Overvej at søge, f. eks. på Intenet, for at lære mere.

Mvh. jørgen

Fra : Max

Dato : 28-10-05 21:15

Hej Jørgen

> Det har intet med dette spørgsmål at gøre. Som Morten korrekt skriver.

Hvad hedder det så det man bruger til den slags beregninger ?

Mvh Max

Fra : @(none)

Dato : 28-10-05 23:17

Jørgen Rasmussen wrote:

> Nej, selvfølgelig skal man ikke det.
Selvfølgelig skal man det.

> Der er tale om hvordan et menneske føler afkølingen.
Mennesket føler afkølingen, som er ganske reel. Denne består
af strålingsafkøling, en varmelednigsafkøling, og en konvektionsafkøling.
Og det samme gælder for et hus.
mvh
jhp

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-10-05 18:11

Morten Bjergstrøm skrev:

> Vind indendørs?

Øh ... prøv "udendørs" - du ved sådan hen forbi mure, døre og
vinduer og borteskamotere en hel del varme - jo mere vind, jo
mere varme forsvinder der fra huset.

--
Bertel

Fra : Peter Loumann

Dato : 28-10-05 20:35

Morten Bjergstrøm skrev:

>Vind indendørs?

Nej

> [...]
>er tale om en subjektiv størrelse. Ved rene fysiske beregninger kan og
>skal man ikke tage hensyn til en chill-faktor.

Der findes eller fandtes en størrelse kaldet gradtal eller graddage,
netop til at beregne varmeforbrug. Den var vist et udtryk for det
samme - så nogenlunde et produkt af temperatur og vindstyrke.

Tv's verudsigt på dr1 'oversætter' også nogengange temperatur +
vindstyrke til 'føles som' temperatur ved vindstille. Jeg har svært
ved at tro at den omregning er helt subjektiv.
http://huse-i-naestved.dk

Fra : BJ

Dato : 28-10-05 20:43

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> er tale om en subjektiv størrelse. Ved rene fysiske beregninger kan og
> skal man ikke tage hensyn til en chill-faktor.

Jeg synes ellers dette site hjælper mig i så henseende:

http://www.vejrhesten.dk/vejr.html

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ole Laursen

Dato : 28-10-05 21:30

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> writes:

> [...]
> er tale om en subjektiv størrelse. Ved rene fysiske beregninger kan og
> skal man ikke tage hensyn til en chill-faktor.

Din computer benytter ellers vind til afkøling af de varme indre dele.
Der sidder nogle små blæsere til at sørge for vinden.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 29-10-05 22:04

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev:

> Vil du fortælle at man ikke skal tage hensyn til chill-faktoren
> når man skal beregne hvor meget energi der går til at holde en
> given temperatur inde i et hus.

Det er ret klart at man hverken kan eller skal det. Chill-faktoren er
ikke en egentlig fysisk størrelse men som skrevet en subjektiv
størrelse der giver et form for mål for hvad en given temperatur ved en
given vindhastighed føles som på huden.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 29-10-05 22:07

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev:

> Øh ... prøv "udendørs" - du ved sådan hen forbi mure, døre og
> vinduer og borteskamotere en hel del varme - jo mere vind, jo
> mere varme forsvinder der fra huset.

Måske det er ikke så enkelt og hvordan du end vender og drejer den
bliver chill-faktoren aldrig relevant. Derimod skal man til at kigge på
ting som varmefluxen fra huset, husets varmekapacitet og hvad vi ellers
kan finde på i den dur.

Et hus føler ikke noget og det er det chill-faktoren handler om.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 29-10-05 22:18

Ole Laursen <olau@cs.aau.dk> skrev:

> Din computer benytter ellers vind til afkøling af de varme indre
> dele. Der sidder nogle små blæsere til at sørge for vinden.

Det har ikke det fjerneste med chill-faktoren at gøre men derimod om at
flytte varme - det sker selvfølgelig også i et eller andet omfang for
et hus og hvis vi kigger på DMIs graddage-data så kan det ses, at vind
giver fra ca. 0-10% ekstra graddage afhængig af temperatur og
vindstyrke.

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/oversigter/graddage.htm

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Niels L Ellegaard

Dato : 29-10-05 06:43

Så vidt jeg kan se er chillfaktoren en formel der beskriver hvor
hurtigt et menneske mister varme som funktion af vindhastingheden. Du
kan ikke uden videre bruge denne formel til at beskrive hvor hurtigt et
hus mister varme.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wind_chill_factor

Problemet er at huse har en anden form end mennesker. De er også meget
større. Så vindhastigheden langs overfladen af et hus svarer ikke
præcis til vindhastigheden langs overfladen af et menneske. Jeg ved
ikke hvor stor denne fejl er. Måske kan man bruge dimensionsanalyse
til at give et rimeligt overslag.

Huse har også en lavere overfladetemperatur end mennesker, men det
burde ikke give ekstra problemer, for varmediffussionslignigen er en
lineær differentialligning... Hmm, det kommer nok an på hvordan de
har fundet på koefficienterne i chillfaktorformelen.

Niels

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-10-05 11:04

Niels L Ellegaard wrote:
-snip-

> [...]
> præcis til vindhastigheden langs overfladen af et menneske. Jeg ved
> ikke hvor stor denne fejl er. Måske kan man bruge dimensionsanalyse

Tror jeg ikke. Som du selv er inde på så er geometrien jo slet ikke
sammenlignelig, så hvis man endeligt skulle finde på noget så blev det
nok noget med at ændre koeffiecienterne i chill-faktor-formlen. Men det
giver jo ingen mening at snakke om hvilken temperatur huset "føler"...

Jeg kunne så læse på dit link, at vindhastigheden har betydning for
fordampningen og det giver også mening på en menneske-krop, der afkøles
men på et hus....? Tror jeg ikke.

> [...]
> lineær differentialligning... Hmm, det kommer nok an på hvordan de
> har fundet på koefficienterne i chillfaktorformelen.

Det er vel en definitions-sag som nogen har fundet frem til ved
eksperimenter, eftersom at det blev påpeget at det er en subjektiv
størrelse og ikke andet?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : BJ

Dato : 29-10-05 12:36

"Niels L Ellegaard" <niels.ellegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
>præcis til vindhastigheden langs overfladen af et menneske. Jeg ved
>ikke hvor stor denne fejl er. Måske kan man bruge dimensionsanalyse

Jeg har en udeføler tilsluttet styringen af mit gasfyr.

Kan sådan en pæn lille kasse) blive påvirket af vindhastigheden?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ivar

Dato : 29-10-05 13:43

BJ skrev:

> Jeg har en udeføler tilsluttet styringen af mit gasfyr.

> Kan sådan en pæn lille kasse) blive påvirket af vindhastigheden?

Den får selvfølgelig hurtigere samme temperatur som omgivelserne,
hvis det blæser. Men kassen skal have en egenopvarmning, før det
får nogen egentlig betydning.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://www.mesnews.net/chargement-gb.php

Fra : BJ

Dato : 29-10-05 14:58

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Den får selvfølgelig hurtigere samme temperatur som omgivelserne,
> hvis det blæser. Men kassen skal have en egenopvarmning, før det
> får nogen egentlig betydning.

Da den heller ikke har en fugtig overflade, er det vel den eneste fordel?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Niels L Ellegaard

Dato : 29-10-05 11:59

> Men det giver jo ingen mening at snakke om hvilken temperatur
> huset "føler"...

Det giver mest mening at beskrive chillfaktoren ud fra den samlede
varmestrøm fra hus til omverden. Hvis du er med på at beskrive denne
samlede varmestrøm som en function J(T,v) af temperaturen, T, og den
gennemsnitllige vindhastinghed, v , så kan vi definere chillfaktoren
på følgende vis

Hvis J er passende monoton kan vi lede efter er function "chillfaktor"
f(T,v), således at all følgende ligning er opfykdt for alle valg af T
og v

J(T + f(T,v),0) = J(T,v)

Den sidste halvdel af mit indlæg var vist noget vrøvl. Det er rigtigt
at varmediffussionsligningen er lineær, men så vidt jeg kan se
medfører dette ikke at man kan se bort fra forskellen i
overfladetemperatur.

Niels

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-10-05 18:20

Niels L Ellegaard wrote:

> Det giver mest mening at beskrive chillfaktoren ud fra den samlede
> varmestrøm fra hus til omverden. Hvis du er med på at beskrive denne

Uenig. Jeg syntes stadigvæk ikke det giver mening at snakke chill-faktor
for et hus, men jeg skal da prøve at være åben overfor hvad du skriver
alligevel

> samlede varmestrøm som en function J(T,v) af temperaturen, T, og den
> gennemsnitllige vindhastinghed, v , så kan vi definere chillfaktoren
> på følgende vis

Hvad med blot at holde os til at beskrive varmetabet for et hus vha.
varmestrømmen og droppe det med chill-faktoren for et hus?

> Hvis J er passende monoton kan vi lede efter er function "chillfaktor"
> f(T,v), således at all følgende ligning er opfykdt for alle valg af T
> og v
>
> J(T + f(T,v),0) = J(T,v)

Jeg er langtfra overbevist om at du har fat i noget... Du kan vel ikke
engang sætte koefficienterne på, så hvad vil du frem til?

> [...]
> at varmediffussionsligningen er lineær, men så vidt jeg kan se
> medfører dette ikke at man kan se bort fra forskellen i

Man plejer at bruge varmeledningsligningen til at finde temperaturen
eller varmestrømmen. Ifb. med chill-faktoren, kan jeg ikke se hvordan du
vil sætte den sammen med vindhastigheden i din funktion, J(T,v) fordi vi
antager vel at vi allerede kender varmestrømmen Q_prik (eller q) og
T_hus + T_omgivelser + vindhastigheden.

Du plejer at have nogen virkeligt gode indlæg, men lige her kan jeg nu
stadigvæk ikke se at det skulle give mening at snakke om chill-faktor
for et hus

*Hvis* du endeligt skal snakke chill-faktor for et hus, så mangler du
vel stadigt at tage højde for den geometriske forskel der er på
forskellige huse der står forskelligt ift. vindretningen? Hvor kommer
denne geometriske faktor så ind i billedet i din J-funktion?

Fra : ke

Dato : 29-10-05 12:12

"Filip" <annonym@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ret afgørende for mine resultater. Er der nogen af jer der ved hvor man
> kan finde en tabel over temperaturen i danmark dag for dag for hele året?

www.fanoe-online.dk/temperatur.htm har temperaturen flere år tilbage.

Mvh
K. E.

Fra : Ivar

Dato : 29-10-05 12:16

Filip skrev:

> Jeg er ved at lave et energi regnskab over vores el og varme forbrug i huset,
> men jeg mangler en vigtig faktor - udetemperaturen.

Du får nok det mest korrekte resultat, hvis du bruger *graddage*.
Se her: http://www.dmi.dk/dmi/graddage

Ivar Magnusson

--
Prøv den gratis MesNews, hvis du er træt af Outlook Express'
langsomelige snurren med hardisken.

Fra : ke

Dato : 29-10-05 12:18

> [...]
> ret afgørende for mine resultater. Er der nogen af jer der ved hvor man
> kan finde en tabel over temperaturen i danmark dag for dag for hele året?

Undskyld det er www.fanoe-online.dk/temp.htm
Mvh
K. E.

Fra : Ole Pagh

Dato : 29-10-05 22:01

"ke" <engstedFjern@Dettefanonet.dk> skrev i en meddelelse

> Undskyld det er www.fanoe-online.dk/temp.htm

Hmmm...
- Virker lidt skummelt at de allerede her den 29. okt. har tallene fra den
30. og 31. med (hhv 14,9 og 14,2 gr.C).

Jeg ved godt at man matematisk kan fremskrive et termometers visning til
dets slutværdi ved nedsænkning i en stabil temperatur, meeeen.. 2 dage ...
!?.

--
hilsen Ole

Fra : Max

Dato : 29-10-05 22:09

Hej Ole

> - Virker lidt skummelt at de allerede her den 29. okt. har tallene fra den
> 30. og 31. med (hhv 14,9 og 14,2 gr.C).

Det er da vist temperaturene for den 28. og 29.

Mvh Max

Fra : Ole Pagh

Dato : 30-10-05 06:27

> Hej Ole

> Det er da vist temperaturene for den 28. og 29.

Arrrghh... Datoerne i venstre kolonne har ikke samme højde som tallene i
tabellen, ser jeg nu.
Det er jo genialt !

--
hilsen Ole

Fra : Jan & Lisbeth

Dato : 29-10-05 21:14

> [...]
> ret afgørende for mine resultater. Er der nogen af jer der ved hvor man
> kan finde en tabel over temperaturen i danmark dag for dag for hele året?

Du skal bruge noget der hedder "graddage", det er også det olieselskaberne
bruger til at
forudsige hvornår deskal fylde olietankene igen.

Jan