Basisskiftematrice på engelsk?
Fra : Paminu

Dato : 25-10-05 21:16

Hvad hedder Basisskiftematrice på engelsk?

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 25-10-05 21:30

Paminu wrote:
> Hvad hedder Basisskiftematrice på engelsk?

Change of basis matrix.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Paminu

Dato : 25-10-05 21:47

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en meddelelse

> Change of basis matrix.

takker

Er basisskiftematrix = koordinattransformationsmatrix?

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 25-10-05 22:53

Paminu wrote:

> Er basisskiftematrix = koordinattransformationsmatrix?

Ja.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Max

Dato : 25-10-05 23:02

Hej

Kunne være sjovt at vide hvad I snakker om :)

Mvh Max

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 25-10-05 23:09

Max wrote:

> Kunne være sjovt at vide hvad I snakker om :)

Hej Max,

Forestil dig, at vi har et punkt (1,2) i et almindeligt
xy-koordinatsystem. Hvis man tegner et andet koordinatsystem
ved siden af, hvor den vandrette akse hedder y og den lodrette x.
For at placere punktet det samme sted i det nye koordinatsystem
skal man nu bruge koordinaterne (2,1).

Når man går fra et koordinatsystem til et andet taler man om
et koordinatskift. En koordinatskiftsmatrix er en tabel af
tal, der beskriver, hvordan man omregner punkter i gamle
koordinater til nye koordinater - ikke alle koordinatskift er
så nemme at gennemskue som i byt-akser-eksemplet.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Max

Dato : 25-10-05 23:23

Hej Jens

> Når man går fra et koordinatsystem til et andet taler man om
> et koordinatskift. En koordinatskiftsmatrix er en tabel af

Ok, nu fatter jeg hvad det er I taler om, jeg tegner da lidt Autocad
og sådant, så jeg kan godt se hvad det er.

> koordinater til nye koordinater - ikke alle koordinatskift er
> så nemme at gennemskue som i byt-akser-eksemplet.

Nej, det kan jeg sagtens forestille mig, tænker lidt på sådanne
6 aksede CNC maskiner og sådan noget.

Mvh Max

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 25-10-05 23:37

Max wrote:
> Nej, det kan jeg sagtens forestille mig, tænker lidt på sådanne
> 6 aksede CNC maskiner og sådan noget.

Nu er det min tur til at være nysgerrig. Seks akser - Hvad er
det for nogen?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-10-05 00:56

> Nu er det min tur til at være nysgerrig. Seks akser - Hvad er
> det for nogen?

3 til position, 3 til retning?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Max

Dato : 26-10-05 07:23

Hej Jens

> Nu er det min tur til at være nysgerrig. Seks akser - Hvad er
> det for nogen?

En fræsemaskine har jo normalt 3 akser X-Y-Z, men de mere
moderne computerstyrrede fræsere har flere, man kan bl.a.
også have akser på emnet og ikke kun på værktøjet. De bliver
frygtelige komplicerede at tænke på, men kan lave næsten alle
de former man kan tænke.

Mvh Max

Fra : Petersen_Michael

Dato : 26-10-05 20:05

In news:435eb370$0$38631$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Jens Axel Søgaard <usenet@soegaard.net> Typed:

> Nu er det min tur til at være nysgerrig. Seks akser - Hvad er
> det for nogen?

Det kunne være en drejebænk, med "ekstraudstyr"..
Basis X (på tværs) og Z ( på langs)
Så monterer man en spindel i den modsatte ende af maskinen (sub spindel), og
kalder dens vandring for B.
Så monterer man indeksering på hovedspindlen, denne indeksering får
bogstavet C.
For yderligere at fremme produktionen monterer man en lodret akse til
hovedspindlen og kalder den Y.
Skal der også indekseres på sub spindlen (B - aksen) bliver det til V.
Det var 6 akser.
For at få glæde af C, Y, V akserne skal der naturligvis monterende roterende
værktøjer - således at man kan fræse dels med Y aksen, dels polyform med C
og V akserne (i forbindelse med X og eller Z)

Rigtigt avanceret bliver det når man ikke vil nøjes med en værktøjsrevolver,
men hægter en eller to ekstra revolvere på.

Det er herligt legetøj / værktøj
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg