Valg af udbyder.
Fra : Timo Jensen

Dato : 09-06-01 18:03

Jeg sidder i den "heldige" situation at skulle flytte. Heldigvis til et
område med ADSL (Ringsted). Jeg skal nu have fundet den bedste udbyder
tilmine behov (internet).

Jeg har i dag ISDN ved TDC.
Grunden til at jeg har ISDN er naturligvis hastigheden, samt det behagelige
ved at kunne sankke i telefon medens jeg surfer. Derudover anvender jeg det
ene undernummer som firma-fon.

Jeg har intentioner om at sætte min egen server op (sikkert Linux 7.1) med
såvel www som SMTP og andre behagelige ting. Til den server skal der kobles
to arbejdsstationer der "blot" skal kunne surfe, og dermed også kunne udgive
hjemmesider.

Jeg er i dag webmaster på 6 forskellige domæner, som jeg regner med at
flytte ind hos mig selv, når min server kører stabilt. Der er ikke voldsom
trafik på siderne (omkring 70 besøgende/5-10 Mb pr. dag) rimeligt jævnt
fordelt.

Hvilke ting skal jeg være opmærksom på?
Jeg fik på et tidspunkt at vide fra en TDC central-tekniker at jeg skulle
have en synkron forbindelse !! Er det et must?
Jeg har en fornemmelse af at 256/256 er en rimelig hastighed at starte med.
Er der nogen erfaringer?

Læste i en artikel i AOD at det kun er TDC der kan tilbyde XDSL over ISDN.
Kan det virkelig passe? Der er ganske vist ikke den store forskel i pris på
WOL og Pro@ccess, men der er til gengæld stor forskel på serviceniveauet, og
må man overhovedet have flere domæner på pro@ccess, uden ekstra betaling
(sikkert ublu).

Det er vel egentlig en slags "mini-ISP" jeg vil sætte op, til eget forbrug.

Timo

Fra : Jesper Skriver

Dato : 09-06-01 18:18

On Sat, 9 Jun 2001 19:02:57 +0200, Timo Jensen wrote:

>Jeg fik på et tidspunkt at vide fra en TDC central-tekniker at jeg skulle
>have en synkron forbindelse !! Er det et must?

Nej, men hvis du forventer meget trafik fra din server, er en høj upstream
hastighed naturligvis at foretrække, men efter hvad du skrev, så tyder det
ikke på at det er en voldsom trafik.

>Læste i en artikel i AOD at det kun er TDC der kan tilbyde XDSL over ISDN.
>Kan det virkelig passe?

Mig bekendt ja, men CC og WOL's produkter kører på et andet kobber par end din
telefon, så det var også en mulighed, givet de kan levere hvor du skal bo.

>Der er ganske vist ikke den store forskel i pris på
>WOL og Pro@ccess, men der er til gengæld stor forskel på serviceniveauet, og
>må man overhovedet have flere domæner på pro@ccess, uden ekstra betaling

Der er ikke noget problem med at have "flere domæner" på en Pro@cess ADSL
giver du taler om HTTP og SMTP.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Timo Jensen

Dato : 09-06-01 20:29

"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> skrev i en meddelelse

Tak for det hurtige svar. Min kæreste har givet mig til mandag morgen, til
at beslutte hvad jeg vil *GG*

> Nej, men hvis du forventer meget trafik fra din server, er en høj upstream
> hastighed naturligvis at foretrække, men efter hvad du skrev, så tyder det
> ikke på at det er en voldsom trafik.
Enig. Men 256/128 er nok i underkanten.
Det er ikke noget der skal spindes guld på, blot en måde at få fuld råderet
over eget domæne (ingen begrænsninger af diverse art).

> [...]
din
> telefon, så det var også en mulighed, givet de kan levere hvor du skal bo.
Ja, ok naturligvis. Men forudsat det ekstra kopperpar er til rådighed, så er
det ikke et problem at få f.eks. WOL.

> Der er ikke noget problem med at have "flere domæner" på en Pro@cess ADSL
> giver du taler om HTTP og SMTP.
Udelukkende den slags "almidndeligheder". Måske lidt eksperimenteren med
NNTP, men det er vist samme kategori.

Jeg er "lidt" af en novice på dette område, så jeg spørger måsek dumt nu:
IP nummeret er til de enkelte maskiner, right?
Så de forskellige domæner er et spørgsmål om opsætning på "min" server, og
en oprettelse i XDSL-udbyderens DNS ? eller hyr?

Jeg har en forkærlighed for TDC, men er tilbøjelig til at tro at WOL er
væsentlig mere liberal med deres ADSL-produkt.

Timo

Fra : Jesper Skriver

Dato : 09-06-01 22:14

On Sat, 9 Jun 2001 21:28:30 +0200, Timo Jensen wrote:

>Jeg er "lidt" af en novice på dette område, så jeg spørger måsek dumt nu:
>IP nummeret er til de enkelte maskiner, right?

En adresse til en maskine ja, men i pro@ccess ADSL, er det routeren som
har den adresse, og så NAT'es de forskellige porte (f.eks. 80 for http og
25 for smtp) til forskellige adresser på indersiden, sådan at du kan have
det på forskellige maskiner hvis du ønsker, hvis det hele skal køre på samme
maskine, så skal du blot give den maskine flere adresser.

>Så de forskellige domæner er et spørgsmål om opsætning på "min" server, og
>en oprettelse i XDSL-udbyderens DNS ? eller hyr?

Du kan bare lade dit DNS blive hvor det er nu hvis du vil, og så få dem
til at pege på din nye ip adresse.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Timo Jensen

Dato : 09-06-01 22:21

> [...]
samme
> maskine, så skal du blot give den maskine flere adresser.
Hvis jeg har forstået et par af de andre tråde ret, så er det bl.a. også NAT
der gør at netmeeting(NM) kan anvendes, og det er bl.a. derfor WOL 256/256
(Cisco 677 Router) ikke kan anvendes sammen med NM? Men det vil kunnelade
sig gøre med Pro@ccess? Med en forskel på små 30,- kroner om måneden er der
måske ikke den store forskel på WOL 256/256 og Pro@ccess 256/256.

> Du kan bare lade dit DNS blive hvor det er nu hvis du vil, og så få dem
> til at pege på din nye ip adresse.
Ok. Men gælder det også når der er f.eks. 6 forskellige domæner? Så routes
de til det samme IP, og derfra via port 80 til den rigtige side?
(Bær over med mig, jeg skal blot have det forklaret på mindst tre måder op
til flere gange.... *S*)

Tak for hjælpen.

Timo

Fra : Jesper Skriver

Dato : 09-06-01 22:33

On Sat, 9 Jun 2001 23:21:06 +0200, Timo Jensen wrote:
> [...]
>der gør at netmeeting(NM) kan anvendes, og det er bl.a. derfor WOL 256/256
>(Cisco 677 Router) ikke kan anvendes sammen med NM?

Lyder sandsynligt.

Det vil være det samme, da pro@ccess ADSL også bruger NAT.

>Ok. Men gælder det også når der er f.eks. 6 forskellige domæner?

Yep, antallet er ligegyldigt.

>Så routes de til det samme IP, og derfra via port 80 til den rigtige side?

Yep, men alle domæner til samme maskine, hvor web serveren så kan se hvilket
domæne brugeren vil se.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 09-06-01 18:42

> [...]
> have en synkron forbindelse !! Er det et must?
> Jeg har en fornemmelse af at 256/256 er en rimelig hastighed at starte

Ja, 256/256 er vel ok. Men du kunne også overveje 512/512 til 595kr hos WOL,
der får du en router (frit valg mellem cisco 677 og cisco SOHO 77). Hos WOL
må du pille i routeren som du lyster, og forbindelsen er uden
oprettelsesafgift.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Timo Jensen

Dato : 09-06-01 20:31

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppe_dam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> med.
>
> Ja, 256/256 er vel ok. Men du kunne også overveje 512/512 til 595kr hos
WOL,
> der får du en router (frit valg mellem cisco 677 og cisco SOHO 77).
Til en start er det "bare" for sjov. Hvis der kommer run på, så må jeg
overveje en opgradering.

> Hos WOL må du pille i routeren som du lyster, og forbindelsen er uden
> oprettelsesafgift.
TDC har et kanontilbud for tiden,desværre kun asynkront. 256/128 + analog
telefonabonnement til 449,- pr.md,
Men jeg er nervøs for at de 128 upstream rækker som en skrædder et vist
sted.

Timo

Fra : Timo Jensen

Dato : 09-06-01 21:26

> Hos WOL må du pille i routeren som du lyster, og
> forbindelsen er uden oprettelsesafgift.
Hvor megen betydning har det for mig at kunne "pille" i routeren?
Har det betydning f.eks. for Netmeeting?

Prismæssigt er de to meget tæt på hinanden. Til TDC fordel er at de vil være
"eneleverandør" af telefoni, og dermed har de ingen "syndebukke" at skyde
skylden på hvis noget ikkevirker (bortset fra udnertegnede).
Til WOL fordel er muligvis at man kan "pille2 i routeren, men som sagt, hvor
vigtigt er det? Set i forhold til mit formål om "small-ISP". (og mit endnu
begrænsede kendskab til routere)

Timo

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-06-01 19:00

"Timo Jensen" <procella@post1.tele.dk> wrote:

>Jeg har intentioner om at sætte min egen server op (sikkert Linux 7.1)

Mon ikke der er trukket 100 mbit ind i alle danske hjem, når den
udkommer?

--
Allan Olesen, Lunderskov
Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?

Fra : Timo Jensen

Dato : 09-06-01 20:22

> Mon ikke der er trukket 100 mbit ind i alle danske hjem, når den
> udkommer?
Jamen så Red Hat 7.1 da (Den er udkommet *S*)

timo

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-06-01 13:10

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Mon ikke der er trukket 100 mbit ind i alle danske hjem, når den
> udkommer?

Hvorfor stoppe ved 100 mbit. Staten kan jo bare lægge fiber ind i alle
hjem...

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Christian Andersen

Dato : 10-06-01 13:24

Martin Højriis Kristensen wrote:

>Hvorfor stoppe ved 100 mbit. Staten kan jo bare lægge fiber ind i alle
>hjem...

Ja, og pizza-bageovne.

--
Mvh, Christian

"Eat Smacky Smores!"

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-06-01 19:56

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote:

>Hvorfor stoppe ved 100 mbit. Staten kan jo bare lægge fiber ind i alle
>hjem...

Ja, men det er ikke sikkert, de når det, inden Linux 7.1 udkommer.

(Ja, egentlig "udkommer" den vel aldrig, eftersom det med den
nuværende nummerering vil være en udviklingsversion.)