Magi eller hvad?
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 21-10-05 11:53

Hej -

Jeg kan ikke forstå det.

Jeg har en kollega, som kan et magisk trick gående ud på, at få en person
til at svæve.

Han benytter to stole, som han stiller med ryggen mod hhinandne i en afstand
på ca. 160 cm. Så lægger han et bræt fra ryglæn til ryglæn. Oven på brættet
lægger han en person. Når personen ligger godt, fjerner han brættet og
stolen i "fodenden".

Nu svæver personen så at sige. Vedkommende hviler nakken på den ene ryglån -
og resten af kroppen svæver vandret i luften.

Hvordan kan det forklares?

Tak for hjælpen!

- Jensby

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 21-10-05 12:14

Jan Bang Jensby wrote:
[...]
> Nu svæver personen så at sige. Vedkommende hviler nakken på den ene ryglån -
> og resten af kroppen svæver vandret i luften.
>
> Hvordan kan det forklares?

Skynd dig at skrive til James Randi. Din ven står til at vinde en
million dollars (husk videodokumentation, ellers tager Randi dig ikke
seriøst, og det er forståeligt nok).

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 21-10-05 12:21

"Peter Knutsen wrote

> Skynd dig at skrive til James Randi. Din ven står til at vinde en million
> dollars (husk videodokumentation, ellers tager Randi dig ikke seriøst, og
> det er forståeligt nok).

Selvfølgelig er det snyd - men hvordan?

Jeg har set det udført - og jeg er imponeret.

- Jensby

Fra : Steen

Dato : 21-10-05 12:33

Jan Bang Jensby wrote:

> Selvfølgelig er det snyd - men hvordan?
>
> Jeg har set det udført - og jeg er imponeret.

Formodentlig en optisk illusion af en art. Men det er jo meget vanskeligt
for os andre at vurdere, når vi ikke har set det.

/steen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-10-05 12:46

Den 21-10-05 13.20 skrev Jan Bang Jensby følgende:

> Selvfølgelig er det snyd - men hvordan?
>
> Jeg har set det udført - og jeg er imponeret.

Hvor tæt på var du? Jeg har kun set det på tv, og min umiddelbare
mistanke indbefatter blandt andet en gennemsigtig plade af en slags.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om verdens første webcam og en ekstrem dyr kaffemaskine.

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 21-10-05 12:54

"Kim Ludvigsen"

> Hvor tæt på var du? Jeg har kun set det på tv, og min umiddelbare mistanke
> indbefatter blandt andet en gennemsigtig plade af en slags.

Relativt tæt - og figuranten var en anden kollega, som i givet fald ville
have afsløret den med glaspladen.

- Jensby

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 21-10-05 12:39

> Nu svæver personen så at sige. Vedkommende hviler nakken på den ene
> ryglån - og resten af kroppen svæver vandret i luften.

Hvor er personens tyngdepunkt? Over den ene stoleryg?

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 21-10-05 12:56

"Jakob Nielsen"

> Hvor er personens tyngdepunkt? Over den ene stoleryg?

Det tror jeg - men det er svært at vurdere. Kan du se situationen for dig?

- Jensby

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 21-10-05 13:41

> Det tror jeg - men det er svært at vurdere. Kan du se situationen for dig?

Hvis tyngdepunktet er der, så er det vel et spørgsmål om balance.

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 21-10-05 14:11

"Jakob Nielsen"

> Hvis tyngdepunktet er der, så er det vel et spørgsmål om balance.

Kan du lægge dig med nakken på en stoleryg og balancere vandret?

Jeg kan i hvert fald ikke.

- Jensby

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 21-10-05 16:59

> Kan du lægge dig med nakken på en stoleryg og balancere vandret?
> Jeg kan i hvert fald ikke.

Sammendrag
Jeg: Hvor er personens tyngdepunkt? Over den ene stoleryg?
Du: Det tror jeg - men det er svært at vurdere
Jeg: Hvis tyngdepunktet er der, så er det vel et spørgsmål om balance.
Du: Kan du lægge dig med nakken på en stoleryg og balancere vandret?

Det kan jeg nu iøvrigt godt, men det er kun fordi jeg har trænet i mange år.
I praksis ligger jeg med ansigtet nedad og bider fast i stoleryggen.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-10-05 00:25

Jakob Nielsen wrote:

> [...]
>
> Det kan jeg nu iøvrigt godt, men det er kun fordi jeg har trænet i mange år.
> I praksis ligger jeg med ansigtet nedad og bider fast i stoleryggen.

Jeg kan gøre det "omvendt". Jeg kan have mine tæer på en stoleryg og så
ligge vandret i luften uden fysisk kontakt til andet end stoleryggen.

Det er også fordi jeg har trænet længe og har ret gode tå-muskler.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 22-10-05 05:14

"Jakob Nielsen" wrote

> Det kan jeg nu iøvrigt godt, men det er kun fordi jeg har trænet i mange
> år. I praksis ligger jeg med ansigtet nedad og bider fast i stoleryggen.

Kan det tænkes, at du forveklser tyngdepunkt og balancepunkt med hinanden?

- Jensby

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 22-10-05 09:46

> Kan det tænkes, at du forveklser tyngdepunkt og balancepunkt med hinanden?

Jeg tror nu ikke jeg forveksler noget. Hvad mener du dog at tyngdepunktet
er?

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 22-10-05 12:47

"Jakob Nielsen" wrote

> Jeg tror nu ikke jeg forveksler noget. Hvad mener du dog at tyngdepunktet
> er?

Jeg vil mene at et menneskes tyngdepunkt i nogenlunde vandret stilling
befinder sig i nærheden af den centrale del af hoften. Og det vil således
også være balancepunktet - med mindre man har nakken placeret på ryglænet af
en stol.

- Jensby

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 22-10-05 14:22

> [...]
> også være balancepunktet - med mindre man har nakken placeret på ryglænet

Så er vi enige om hvor tyngdepunktet på et menneske sidder. Vi er nok også
enige om hvad tyngdepunktet er.
Kan du så ikke se at hvis tyngdepunktet er over en stoleryg, så kan personen
balancere?

Jeg spurgte oprindeligt fordi jeg ikke syntes det stod klart at nakken og
fødderne var over stoleryggene. Med de 160 cm, var det da sansynligt, men
som sagt var jeg ikke sikker. Nu kan du nok se at dit svar ikke var det du
selv mente.

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 21-10-05 12:51

Jan Bang Jensby wrote:
> [...]
>
> Nu svæver personen så at sige. Vedkommende hviler nakken på den ene ryglån -
> og resten af kroppen svæver vandret i luften.

Har jeg ret i at din ven bliver stående ved hovedenden af den
"svævende" person?

J.O.

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 21-10-05 12:59

<jenspolsen@hotmail.com>

Har jeg ret i at din ven bliver stående ved hovedenden af den
"svævende" person?

Nu du spørger - så ja. Det er jeg næsten sikker på.

- Jensby

Fra : Michael Zedeler

Dato : 21-10-05 12:53

Jan Bang Jensby wrote:
> [...]
>
> Nu svæver personen så at sige. Vedkommende hviler nakken på den ene ryglån -
> og resten af kroppen svæver vandret i luften.

Får "forsøgspersonen" et lagen over sig, som dækker fra halsen til anklerne?

Den gamle version omfatter at personen får et lagen over sig, så man kun
kan se hovedet, der ligger på det ene ryglæn og fødderne, der til en
start hviler på den modsatstående stol. Dette trick kræver at man
samarbejder med "forsøgspersonen", som får udleveret en stang med et sæt
fødder, som vedkommende hurtigt lægger op, når lagenet bliver lagt på.
Herefter kan vedkommende mageligt anbringe sine rigtige ben på gulvet,
da de er skjult af lagenet, der hænger ned til gulvet.

Hvis publikum ikke opdager at ben og fødder ikke er ægte, kan man svæve
omkring så meget, man lyster, så længe man har siden til. Jeg har selv
lavet dette trick, da jeg var en knøs på 14 år.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 21-10-05 13:02

"Michael Zedeler" wrote

> Får "forsøgspersonen" et lagen over sig, som dækker fra halsen til
> anklerne?

Nej.

- Jensby

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 21-10-05 13:06

Jan Bang Jensby wrote:
> <jenspolsen@hotmail.com>
>
> Har jeg ret i at din ven bliver stående ved hovedenden af den
> "svævende" person?
>

> Nu du spørger - så ja. Det er jeg næsten sikker på.

Så kunne en del af forklaringen ligge der, idet han så selv kan danne
modvægt til den "svævende" person.

J.O.

Fra : Lars

Dato : 21-10-05 19:07

In article <4358c87a$0$38656$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
jbjFJERN@FJERNdatea.dk says...
> Hej -
>
> Jeg kan ikke forstå det.
>
> Jeg har en kollega, som kan et magisk trick gående ud på, at få en person
> til at svæve.

Har du nogensinde set david copperfield?
http://www.dcopperfield.com/

Han laver bla. den form for illusioner m.m.

--
Best regards

Lars
science is 10% new data and 90% confirmation!!
religion is 100% superstition and 0% confirmation!!