Vands temp.
Fra : Peter Stubkjær Spell~

Dato : 20-10-05 21:58

Hej

Hvis man har 1 liter vand med temp. på 67 c og hælder det over i en spand
der indeholder 1 liter vand på 50 c hvad bliver slut temp. ?

Er der nogen der kan hjælpe mig med denne formel

Fra : Michael Zedeler

Dato : 20-10-05 22:04

Peter Stubkjær Spelling Østergård wrote:
> Hvis man har 1 liter vand med temp. på 67 c og hælder det over i en spand
> der indeholder 1 liter vand på 50 c hvad bliver slut temp. ?

Det bliver lige præcis gennemsnittet af de to temperaturer, da der er
lige meget vand i de to spande.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 20-10-05 23:11

"Michael" == Michael Zedeler <michael@zedeler.dk> writes:

> Det bliver lige præcis gennemsnittet af de to temperaturer, da der er
> lige meget vand i de to spande.

Ikke lige præcis, men tæt nok på til at det i praksis er nok med en
gennemsnitsbetragtning. Varmekapaciteten for vand er ikke linær med
temperaturen, så den reelle temperatur vil være en anelse under
gennemsnittet.

--
/Wegge
Min holdning til Usenet - <http://wiki.wegge.dk/Usenet>

Fra : Niels L Ellegaard

Dato : 21-10-05 06:28

Hvis det er en fysikopgave skal han også tage højde for
varmeudvidelses koefficienten. En liter vand ved 67 grader vejer ikke
helt så meget som en liter vand ved 50 grader.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 21-10-05 07:53

Niels L Ellegaard wrote:
> Hvis det er en fysikopgave skal han også tage højde for
> varmeudvidelses koefficienten. En liter vand ved 67 grader vejer ikke
> helt så meget som en liter vand ved 50 grader.

Klart. Problem. Det er godt nok lang tid siden jeg regnede den slags
opgaver...

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 21-10-05 22:16

Niels L Ellegaard wrote:
> Hvis det er en fysikopgave skal han også tage højde for
> varmeudvidelses koefficienten.

Det skulle vi ikke da jeg gik i 2.g for få år siden. Men kan da godt
være andre skal. ;)

--
Why do fireflies die so soon?
http://www.jensercube.dk/sig.asp

Fra : Michael Zedeler

Dato : 21-10-05 22:15

Jens Peter Rosenkvist wrote:

> Det skulle vi ikke da jeg gik i 2.g for få år siden. Men kan da godt
> være andre skal. ;)

Opgaven er i hvert fald dårligt formuleret, hvis man ikke skal tage
højde for udvidelseskoefficienten, hvis der vitterligt står to spande
med en /liter/ vand i hver. Så kunne de da i det mindste have skrevet et
kilo i hver. Det kan godt formuleres pænt uden at lyde kluntet.

Fra : Steen

Dato : 21-10-05 10:35

Peter Stubkjær Spelling Østergård wrote:

> Hvis man har 1 liter vand med temp. på 67 c og hælder det over i en
> spand der indeholder 1 liter vand på 50 c hvad bliver slut temp. ?

Hvad temperatur har spanden?

/steen

Fra : Per Andreasen

Dato : 21-10-05 15:38

Jeg tror, at det Peter efterlyser er, hvad man i hvert fald i gamle dage
kaldte kalorimeterligningen. Den er som følger:

mv*sv*(tv - x ) = mk*sk*(x - tk), hvor mv er massen af det varme medie, mk
er massen af det kolde, sv varmekapaciteten (varmefylden) af det varme, sk
af det kolde, tv er temperaturen af det varme, tk af det kolde og endelig er
x blandingstemperaturen. Denne ligning tager ikke højde for energitab til
omgivelserne og skal derfor udføres i et kalorimeter, heraf navnet. Eks:
100 g messing på 100 grader anbringes i 50 g vand på 20 grader. Hvad bliver
temperatur af vand og messing. 100*0,4*(100-x)=50*4,2*(x-20), idet messings
varmekapacitet vist nok er 0,4 og vands er 4,2. Du skal nu finde x af
ligningen.
Det er klart, at hvis såvel det varme som det kolde medie er det samme
(f.eks. vand, som i dit spørgsmål), falde sv og sk væk i ligningen.

mvh
Per Andreasen

"Peter Stubkjær Spelling Østergård" <p_ostergaard@vip.cybercity.dk> skrev i
en meddelelse news:435804e5$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk...