Wilma - hvor længe kan en orkan leve ?
Fra : Pongo

Dato : 20-10-05 18:49

Når man ser på prognoserne for Wilma's fremtid, kunne man godt få den
tanke at den i løbet af næste uge kunne finde nyt varmt vand øst for
Florida og derved samle nye kræfter.
Hvis den nu snitter Florida og fortsætter øst-over, vil den mon så kunne
tage en rundtur mere ?
Hvor længe mon en Orkan kan leve her på Jorden ?
Kan vi teoretisk set få en langvarig storm som Jupiters røde plet ?
/Klaus

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 21-10-05 10:07

"Pongo" <pongo@mail.dk> writes:

> [...]
> Hvor længe mon en Orkan kan leve her på Jorden ?
> Kan vi teoretisk set få en langvarig storm som Jupiters røde plet ?

Jeg er ikke meteorolog, men umiddelbart vil jeg mene, at en orkan kan
"leve" så længe, den får tilført energi. Dvs. så længe, der er vand
under den, der er varmt nok. Så det er vel teoretisk muligt, at en
orkan kan tage to ture hen over det samme smalle landområde.

Men en orkan kan under ingen omstændigheder leve længere end
orkansæsonen -- før og efter denne er vandet ikke varmt nok. Så ingen
"røde pletter", heldigvs.

Torben

Fra : Ulrik Smed

Dato : 21-10-05 17:51

Torben Ægidius Mogensen wrote:

> Men en orkan kan under ingen omstændigheder leve længere end
> orkansæsonen -- før og efter denne er vandet ikke varmt nok.
> Så ingen "røde pletter", heldigvs.

Sådan en konstant, stillestående, stabil orkan kunne da ellers være fed at
tappe energi fra.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 22-10-05 10:33

Torben Ægidius Mogensen wrote:

> Men en orkan kan under ingen omstændigheder leve længere end
> orkansæsonen -- før og efter denne er vandet ikke varmt nok. Så ingen
> "røde pletter", heldigvs.

Hypotetisk set, hvis drivhuseffekten bliver kraftigere, således at
vandets temperatur året rundt ligger over den kritiske grænse på de
breddegrader, så kan orkanen blive permanent?

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 24-10-05 09:35

"Jens C. Hansen" <dsl.175519@vip.cybercity.invalid> writes:

> Hypotetisk set, hvis drivhuseffekten bliver kraftigere, således at
> vandets temperatur året rundt ligger over den kritiske grænse på de
> breddegrader, så kan orkanen blive permanent?

Potentielt, ja, men der skal en meget stor stigning af havtemperaturen
til, før dette bliver aktuelt. Der er nok vigtigere ting at bekymre
sig om langt inden da.

Torben