Cornelius Knudsen / Fennel-Kassel messingp~
Fra : Toke Nørby

Dato : 18-10-05 18:57

Jeg har fornylig fået en 2 mm tyk messingplade på 25 x 4,5 cm med en
smuk gravering af streger og tal. På dens ene side står der Cornelius
Knudsen 1: 4000 i den ene ende og Fennel-Kassel 1:2000 i den anden
ende. På pladens anden side er der i den ene ende graveret 1:1000 og
1:500 i den anden ende. Det er oplagt, at den er til at måle et eller
andet med, men hvad?
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Max

Dato : 18-10-05 19:15

Hej Toke

> [...]
> ende. På pladens anden side er der i den ene ende graveret 1:1000 og
> 1:500 i den anden ende. Det er oplagt, at den er til at måle et eller

Måske kort, Fennel-Kassel var/er et firma der laver landmålerudstyr, og
Cornelius Knudsen er en optiker der har været i Tåstrup i mange, mange år.

Mvh Max

Fra : Per Andreasen

Dato : 18-10-05 20:06

Hej Toke

Det lyder som om du har fået fat i en målestokslineal af ældre dato. De mere
moderne typer er som regel trekantede i profil for at give så mange
målestoksforhold som muligt, og så er de ca. 30 cm. lange.

mvh Per Andreasen
(fra filateligruppen)

Fra : Toke Nørby

Dato : 19-10-05 08:38

"Per Andreasen" <per.andreasen@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>moderne typer er som regel trekantede i profil for at give så mange
>målestoksforhold som muligt, og så er de ca. 30 cm. lange.

Hej Max og Per,

Tak til jer begge. Jeg kan godt se, at det må være en sådan svend, men
undrede mig lidt over målestoksforholdet, da alm. kort, jo har et
noget anderledes målestoksforhold. Desuden går graveringen på pladen
ikke ud til kanten, hvad jeg ville forvente, hvis den skulle bruges,
som jeg bruger en alm. lineal, men det er helt sikkert, at det er en
sådan svend.

Per: Nu du siger det, kender jeg godt disse trekantede
målestokslinealer. Pudsigt nok lå denne i en kasse med filateliguf,
lupper, pincetter etc. som jeg købte forleden fra Uffe Munch-Andersens
dødsbo, hvoraf en del bliver realiseret via vores lokal klub i Århus.
I et splitsekund troede jeg, at den havde noget at gøre med vores
fælles hobby, men det var jeg hurtigt klar over, at den ikke kunne
have. Uffe var ingeniør og tidligere ansat hos Aarhus Kommune som
ingeniør ved vejvæsenet, så det kan fint passe med, at han har brugt
den plade til "noget" i sit arbejde selv om den faktisk ikke er mærket
af brug. Mange tak for hjælpen.
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Max

Dato : 19-10-05 10:30

Hej Per

> [...]
> noget anderledes målestoksforhold. Desuden går graveringen på pladen
> ikke ud til kanten, hvad jeg ville forvente, hvis den skulle bruges,

Jeg kender ikke ret meget til Theolitter (de instrumenter landmålere bruger
til at kikke i) men det kan jo være en skala til at kalibrere sådan nogle
med, de navne der er nævnt hænger jo sammen med den slags instrumenter.

Mvh Max

Fra : Per Andreasen

Dato : 19-10-05 13:33

Tak for tilbagemelding