Måling af tyngdeacceleration
Fra : 15kw

Dato : 18-10-05 11:35

Hej

Jeg mangler lidt hjælp til at lave en beregning.

Jeg har et lod der falder fra en given højde, loddet bryder under sit fald
to laseraftastere med en afstand på 5cm.

Hvordan beregner jeg tiden mellem de to aftastere.
Hvor finder man den rigtige tyngdeacceleration der gælder for Midtjylland.

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-10-05 12:00

"15kw" <15kw@NOSPAMtdcadsl.dk> writes:

> Jeg har et lod der falder fra en given højde, loddet bryder under sit fald
> to laseraftastere med en afstand på 5cm.
>
> Hvordan beregner jeg tiden mellem de to aftastere.

faldlængde1 = ½ * a * tid1^2
faldlængde2 = ½ * a * tid2^2

Personligt ville jeg finde det rimeligt at måle afstandene fra
starthøjden og til de to aftastere, for at kunne løse for tid2-tid1.
nøjagtigt...

> Hvor finder man den rigtige tyngdeacceleration der gælder for Midtjylland.

9.82 m/s^2.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : 15kw

Dato : 18-10-05 15:21

"Thorbjoern Ravn Andersen" <nospam0000@gmail.com> skrev i

> [...]
>
> Personligt ville jeg finde det rimeligt at måle afstandene fra
> starthøjden og til de to aftastere, for at kunne løse for tid2-tid1.

Starthøjden kan være alt fra 2cm. til 2m.

Midtjylland.

> 9.82 m/s^2.

Det giver jo et lidt andet resultat end at regne med standart værdien
(9.80665).

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-10-05 17:29

"15kw" <15kw@NOSPAMtdcadsl.dk> writes:

Tjah, du har to ligninger med en række ubekendte. Du kan så selv
vurdere hvor præcise du har dem.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : 15kw

Dato : 18-10-05 22:00

> [...]
>
> Personligt ville jeg finde det rimeligt at måle afstandene fra
> starthøjden og til de to aftastere, for at kunne løse for tid2-tid1.

Har prøvet med følgende:

Tid = sqr ( fald2 / 4,91) - sqr ( fald1 / 4,91 )

Det giver et resultat der ligner det der bliver målt, men hvor er det lige
den ½ af 9,82 kommer fra.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-10-05 23:07

"15kw" <15kw@NOSPAMtdcadsl.dk> writes:

> Det giver et resultat der ligner det der bliver målt, men hvor er det lige
> den ½ af 9,82 kommer fra.

Den opgivne formel er Newtons anden lov integreret over tid.
--
Thorbjørn Ravn Andersen