Måle alkohold procenten i en væske
Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-10-05 21:47

Jeg har en væske som jeg godt kunne tænke mig at måle alkohold procenten i,
kan mangøre det på en simpel og let måde?

Ivar Madsen

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 16-10-05 22:44

"Ivar" == Ivar Madsen <spam.news.cc@milli.dk> writes:

> Jeg har en væske som jeg godt kunne tænke mig at måle alkohold
> procenten i, kan mangøre det på en simpel og let måde?

Hvis det er hjemmebrændt/brygget, kan du formentlig komme ret tæt på
ved at veje et kendt volumen af væsken, og sammenligne med densiteten
for hhv. vand og alkohol.

Alkohol har en densitet på 0,789 kg/l, og vand har en densitet på 1
kg/l. Blandingen af vand og ethanol er godtnok ikke helt triviel at
regne på, men indenfor en procent eller så, kan du klare dig med en
simpel forholdstalsregning. For et bryg med vægten 950 g/l har du
følgende regnestykke:

m_alc + m_h20 = 0,95, m_alc = V_alc * 0,789, m_h2o = V_h2o, V_alc = 1 - V_h2o

=>

(1 - V_h2o) * 0,789 + V_h2o = 0,95

=>

0,789 - 0,789 V_h2o + V_h2o = 0,95

=>

0,789 + 0,211 V_h2o = 0,95

=>

0,211 V_h2o = 0,161

=>

V_h2o = 0,763

Udregningen af alkoholprocenten og angivelse af de korrekte enheder
er triviel, og overlades derfor til læseren. Ovenstående angiver
volumenprocenten, en omregning derfra til vægtprocent er triviel.

Og husk nu mit forbehold omkring densiteten af en h2o/ethanol
blanding.

--
/Wegge
Min holdning til Usenet - <http://wiki.wegge.dk/Usenet>

Fra : Christian Iversen

Dato : 16-10-05 23:12

Ivar Madsen wrote:

> Jeg har en væske som jeg godt kunne tænke mig at måle alkohold procenten
> i, kan mangøre det på en simpel og let måde?

Er det lige meget hvordan? En måde at estimere det er jo veje væsken, sætte
ild til, veje væsken igen*.

* korrigér evt. for mindste koncentration der skal til for at holde en
forbrænding i gang. Det må velsagtens være det man ender med.

--
| Christian Iversen | Where's the badgers? |
| chrivers@iversen-net.dk | |

Fra : Egebo

Dato : 16-10-05 23:25

Det er noget længe siden jeg har leget med måling af alkohol procent, men
det er noget med at man kan lave en kalibreret flyder.
Det bygger på at densiteten af din væske afhænger af hvor høj alkohol
procenten er. Hvordan flyderen præcist fremstilles kan jeg ikke huske, men
kan være det vækker minder hos andre herinde.
Det er noget med at man kalibrere den efter væsker med kendt alkoholdprocent
og så afmærker hvor langt den synker.

Fra : 15kw

Dato : 17-10-05 07:55

"Egebo" <kasper_egebo@FJERNhotmail.com> skrev i
> [...]
> kan være det vækker minder hos andre herinde.
> Det er noget med at man kalibrere den efter væsker med kendt

Jeg har en af flyderne "Alkoholmåler ART NR. 04490" i min samling af test
instrumenter, den er lavet af glas, den er ca. 30cm. lang, nederste stykke
rør er ca. 20mm. i diameter og indeholder et lod af blyperler, resten af
røret er ca. 7mm. i diameter og indeholder en skala der går fra 0 til 100 %
alkohol ved 20ºC.
Den måler "massefylde" og er sikkert ganske udemærker hvis ellers det er en
blanding af vand og alkohol.

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : Mikael Jensen

Dato : 17-10-05 17:04

Hvad hvis nu man skal måle alkoholprocenten i f.eks. Mjød, som er en
blanding af vand og honning.og alkohol, hvad gør man så???

Har nemlig en masse hjemmelavet mjød stående som jeg egentlig godt ville
vide procenten på.

Mikael

Fra : 15kw

Dato : 17-10-05 18:37

"Mikael Jensen" <mikaeljensen@hotmail.com> skrev i
> Hvad hvis nu man skal måle alkoholprocenten i f.eks. Mjød, som er en
> blanding af vand og honning.og alkohol, hvad gør man så???

Så tager man højde for hvad sukker vejer. Ellers kan man tage 100gram af
væsken og varme det op så alkoholen er fordampet og så veje resten, ud fra
vægten før og efter fordampning må man kunne udlede hvad alkohol % var.

> Har nemlig en masse hjemmelavet mjød stående som jeg egentlig godt ville
> vide procenten på.

Du kan komme forbi Lemming så kan vi jo prøve hvad min alkotester siger.

Fra : Leif Neland

Dato : 20-10-05 19:23

Mikael Jensen wrote:
> [...]
> blanding af vand og honning.og alkohol, hvad gør man så???
>
> Har nemlig en masse hjemmelavet mjød stående som jeg egentlig godt

Du kan drikke et antal øl, og måle amplituden på udsvingene af din rute, når
du forsøger at gå en ret linie.

Næste dag drikker du en tilsvarende mængde mjød, og måler udsvingene.

Du kan hermed estimere forholdet mellem alkoholprocenterne i de to væsker.

Det kan være du skal gentage processen et par gange, hvis der er for stort
forhold mellem udsvingene.

Det kræver sikkert en assistent at få nøjagtige måleresultater.

Leif

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 20-10-05 21:29

Leif Neland wrote:
> Mikael Jensen wrote:
-snip-

> Du kan drikke et antal øl, og måle amplituden på udsvingene af din rute, når
> du forsøger at gå en ret linie.

Haha... Den var god. Den har jeg ikke hørt før

> Næste dag drikker du en tilsvarende mængde mjød, og måler udsvingene.
>
> Du kan hermed estimere forholdet mellem alkoholprocenterne i de to væsker.

LOL

> Det kan være du skal gentage processen et par gange, hvis der er for stort
> forhold mellem udsvingene.
>
> Det kræver sikkert en assistent at få nøjagtige måleresultater.

Glimrende forslag. Jeg er enig

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen