Enkønnede søskendeflokke
Fra : Per Rønne

Dato : 15-10-05 05:15

Som det vel efterhånden må være alle bekendt nedkom kronprinsesse Mary i
nat med landets næste kronprins, Christian XI. Hvilket gør at vi nu kan
konstatere, at der fra prins Henriks lænder er udgået foreløbig fem
drenge og nul piger.

Har man lavet undersøgelser over forekomsten af en-kønnede
søskendeflokke, og er man her nået frem til at de forekommer hyppigere
end den almindelige statistiske usikkerhed ville sige, altså således at
nogle forældrepar blot har større sandsynlighed for at få en større
drengeflok {pigeflok} end andre?

Og i det aktuelle tilfælde, om en sådan tilbøjelighed kan gå i arv på
y-kromosomet? For hverken Alexandras eller Marys æg har jo arvet noget
fra Margrethe, før de blev befrugtede.

--
Per Erik Rønne

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-10-05 07:34

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

<snip>

> Og i det aktuelle tilfælde, om en sådan tilbøjelighed kan gå i arv på
> y-kromosomet? For hverken Alexandras eller Marys æg har jo arvet noget
> fra Margrethe, før de blev befrugtede.

Kan det i det aktuelle tilfælde ikke lige så godt ha' noget at gøre med
at faren er frømand?

Fra : ks

Dato : 15-10-05 07:44

> Kan det i det aktuelle tilfælde ikke lige så godt ha' noget at gøre med
> at faren er frømand?

jo, for det hænger da fint sammen?!?!?!? tilfældigheder! siger jeg bare

mvh
Kenneth

Fra : Bo Warming

Dato : 15-10-05 15:13

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> wrote in message
> Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:
>
> <snip>

> Kan det i det aktuelle tilfælde ikke lige så godt ha' noget at gøre
> med
> at faren er frømand?

DE få timer han har været undervands er ligegyldige. Og når folk med
varmt arbejde og ringe ventilation om nosserne ofte får testikelkræft
og ufrugtbarhed, så er det nok fordi de er udvalgt som tabere. Det er
vandrehistorie at snævre bukser gør skade.
Ligesom alt om køns-ratio-forskydning hos mennesker er
vandrehistorier. Men journalister er løgnere og understreger ikke
usikkerheden af den """viden""" de viderebringer.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-10-05 11:38

Bo Warming <bwng@bwng.dk> wrote:

<snip>

> Men journalister er løgnere og understreger ikke usikkerheden af den
> """viden""" de viderebringer.

Det gør du heller ikke.

Fra : Bo Warming

Dato : 19-10-05 15:07

> Bo Warming <bwng@bwng.dk> wrote:
>
> <snip>

> Det gør du heller ikke.

Jeg behøver ikke have sikker viden for at påpege FEJLKILDER vedr fx
ønsketænkningen om at fordi Einsteinformel perifert berører fission,
så har Einstein bidraget til praktiske fremskridt.
Læs Popper.
Det er jer relativity-apologeter der har bevispligten.

Drop den barnlige ide om science dialog som en fodboldskamp med een
vinder og een taber.

Hvis jeg har tesen "modparten overdriver" og jeg påpeger dårlig logik
hos modparten, kan jeg vinde 99-1 uden at have leveret faktuel viden.

De fleste på denne ng mener at hvis der er mange profesorrer der
hepper på Einstein har Einstein ret. Sådan fungerer naturvidenskab
ikke.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 15-10-05 08:35

> [...]
> nat med landets næste kronprins, Christian XI. Hvilket gør at vi nu kan
> konstatere, at der fra prins Henriks lænder er udgået foreløbig fem

Mon ikke det er et tilfælde?
Det er næppe arveligt. Der er forskellige ting, der øger sandsynligheden
for at der avles et barn af hankøn.
Hyppig seksuel aktivitet øger sandsynligheden for drengebørn.
Om man kan slutte noget heraf i det pågældende eksempel
skal jeg ikke kunne sige.

Per A. Hansen

Fra : Bo Warming

Dato : 15-10-05 15:11

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> sandsynligheden
> for at der avles et barn af hankøn.
> Hyppig seksuel aktivitet øger sandsynligheden for drengebørn.

Der er ikke pålidelige undersøgelser om sexuel aktivitets påvirkning
af køns-ratio
Man kan godt ved plat-og-krone så det samme 5 gange i træk -
sandsynlighed en toogtrediftedel.
Af samme årsager har Henrik produceret hanner fem gange i træk,
direkte og indirekte.
Det sociale med ren og elg mm har man ingen forståelse af, og ingen
gode teorier om.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 16-10-05 08:41

> "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> wrote in message

> Der er ikke pålidelige undersøgelser om sexuel aktivitets påvirkning af
> køns-ratio

Jo.
En af forklaringerne er ganske enkel og videnskabelig.
Der er flere hanlige sædceller end hunlige -
hunlige sædceller er langsommere men mere udholdende.
Resultatet kan f.eks ses under krige, hvor der fødes flere drengebørn.

I Østen han man kendt til metoder, der avlede flest drengebørn - de er
dækket ind under ovenstående.
Hvis manden går med stramtsiddende benklæder - og dermed har varmere
tstikler, øges sandsynligheden for piger. Samme årsag.

Derimod er der sikkertr ingen effekt af den vestjyske metode med at
beholde kasketten på.

Per A. Hansen

Fra : Bo Warming

Dato : 16-10-05 12:58

> Jo.

Dette kategoriske svar, fortjener at du færdiggør postulater og går i
dybden med dine begrundelser.

> [...]
> Hvis manden går med stramtsiddende benklæder - og dermed har varmere
> tstikler, øges sandsynligheden for piger. Samme årsag.

Alt er vandrehistorier og skrivebordsteori. Intet er bekræftet.
Bl.a. er det umuligt at få viden om samlejevaner og hyppighed, for
folk praler og lyver.
De småbitte kønsratioforskydninger under og efter krige er et mysterie
og de gængse forklaringer er vildt modsigende og u-verificerbare.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 17-10-05 09:51

> "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> wrote in message

-klip-

> Dette kategoriske svar, fortjener at du færdiggør postulater og går i
> dybden med dine begrundelser.

Det undlader du jo selv i ovenståpende - hvor du postulerer at der ingen
pålidelige undersøgelser findes!
Dem findes der mange af - at du ikke kender dem må skyldes, du ikke har
fulgt med i diverse undersøgelser over årsager til kønsfordelingen.

> [...]
> De småbitte kønsratioforskydninger under og efter krige er et mysterie og
> de gængse forklaringer er vildt modsigende og u-verificerbare.

Jo - der er mange pålidelige undersøgelser - at du ikke kender dem er
ikke noget argument.
At der er forskel i vægten af han- og hunsædceller er ganske bekendt -
man kan faktisk kønssortere med en centrifuge.
De lettere om lidt hurtigere hanlige sædceller mister deres fordele med
"alderen", hvilket er let at konstatere videnskabeligt unden at benytte den
pseudovidenskabelige metode med spørgeskemaer.
Jeg troede faktisk det var almindelig kendt, at der fødes flere drengebørn
under
en krig - hvor den seksuelle aktivitet er større end normalt. Det er
åbenbart
ikke tilfældet

Fra : Harald Mossige

Dato : 15-10-05 08:46

"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message
> [...]
>
> Og i det aktuelle tilfælde, om en sådan tilbøjelighed kan gå i arv på
> y-kromosomet? For hverken Alexandras eller Marys æg har jo arvet noget

Der er utført relevante undersøkelser på norsk rein og elg. Fenomenet er
ikke genetisk, men sosialt!

HM

Fra : J.A.F. Pedersen

Dato : 15-10-05 12:56

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Der er utført relevante undersøkelser på norsk rein og elg. Fenomenet
> er ikke genetisk, men sosialt!

Vist ikke entydigt socialt (eller genetisk), men vel et kompliceret samspil
af en række forskellige (arv/miljø) faktorer. Kønsstatistisk er der
nogenlunde balance, vist med lille overvægt af piger på et par %.

JAF

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-10-05 13:12

J.A.F. Pedersen skrev:

> Kønsstatistisk er der nogenlunde balance, vist med lille overvægt
> af piger på et par %.

Der fødes oftest flere drenge end piger, men kvinderne ender gerne med
at leve længere end mændene.

CIA World Factbook skriver om Danmark bl.a.¹:

#v+

   at birth: 1.06 male(s)/female
under 15 years: 1.05 male(s)/female
15-64 years: 1.02 male(s)/female
65 years and over: 0.75 male(s)/female
total population: 0.98 male(s)/female (2005 est.)

#v-

¹) <http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/da.html>

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Bo Warming

Dato : 15-10-05 20:03

"J.A.F. Pedersen" <freshair@mail.dk> wrote in message
> [...]
> samspil af en række forskellige (arv/miljø) faktorer. Kønsstatistisk
> er der nogenlunde balance, vist med lille overvægt af piger på et

Jeg mener at overvægt er i HANlig retning hos både dyr og mennesker,
og det forklares med at hanner jo dør som fluer sammenlignet med
hunner, for Y-kromosomet er tomt skilt "Dette er en han" uden gavnlige
proteinopskrifter, så kvinder er dobbeltgarderet vedr blødersyge og
snese af andre kønsbundne arvelige sygdomme

Eftersom Per Rønne har bragt trådens emne op på dk.politik, x-poster
jeg dertil.

Der er meget politik i, at mænd er affaldskøn, som der laves overskud
af ved livsstart, men alligevel er de fleste oldinge kvinder, og
retfærdighedsbetragtninger om, at det stærke kvindekøn skal have
særfordele, er helt urimelige.

Fra : Bo Warming

Dato : 15-10-05 15:01

> [...]
> på
> y-kromosomet? For hverken Alexandras eller Marys æg har jo arvet

Out put fra Henriks pik (ikke lænder) har som al sæd 50% sandsynlighed
for dreng og 50 sandsynlighed for pige.
Jeg tvivler på genetik findes for særlig meget af eet køn fra særlige
mænd.
Har du hørt statistik med signifikant korrelation=
I dyreriget kan særlige forhold få alle dyr i arten til at skubbe m/k
ratio mod særlig mange af eet køn ved madmangel eller lav rang, men
uden at DNA er involveret.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-10-05 11:38

Bo Warming <bwng@bwng.dk> wrote:

> Out put fra Henriks pik (ikke lænder) har som al sæd 50% sandsynlighed for
> dreng og 50 sandsynlighed for pige.

Forkert. Der bliver født flere drengebørn end pige børn.

(dk.politik fjernet fra newsgroup listen)

Fra : Bo Warming

Dato : 18-10-05 12:07

> Forkert. Der bliver født flere drengebørn end pige børn.

skævheden er noget med 51%- 49% altså NUL OG NIX

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-10-05 12:51

Bo Warming <bwng@bwng.dk> wrote:

> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> wrote in message

> skævheden er noget med 51%- 49% altså NUL OG NIX

51 - 49 = 2 > 0

(dk.politik fjernet, igen)

Fra : Bo Warming

Dato : 19-10-05 15:54

> 51 - 49 = 2 > 0

Dine imponerende matematik-færdigheder ændrer ikke på, at for mange
dyrearter er der særlige tab for hanner og/eller hunner tidligt i
deres liv, således at m/k-forskellen er HELT UDEN PRAKTISK BETYDNING.
Fortæl hvad du ved.
Fænomenet er ligegyldig STØJ.