Massefylden af gipsplader
Fra : Benny Andersen

Dato : 13-10-05 12:18

Hej Usenet læsere

Jeg undrer mig lidt over forskellen i massefylde på gips 2,31 kg/l som
det kan ses på http://da.wikipedia.org/wiki/Massefylde

... og en gipsplade som vejer 0,71kg/l, svarende til 20kg for en 13mm
tyk 90cm bred 240cm lang gipsplade. Kilde:
http://www.danogips.dk/dok/manual_2_produkter.pdf og min fornemmelse
for vægten ved løft af gipsplade.

Konkluderer jeg forkert eller hvad?
--
Mvh Benny Andersen

Fra : Max

Dato : 13-10-05 12:41

Hej Benny

> Konkluderer jeg forkert eller hvad?

Man må vel kunne konkludere at gipsplader indeholder
en del luft.

Mvh Max

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-10-05 13:11

Scripsit "Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid>
> Hej Benny

> Man må vel kunne konkludere at gipsplader indeholder
> en del luft.

Enten det, eller også er Wikipedias værdi forkert.

Men det virker sandsynligt at bygningsgipsplader ikke består af massiv
CaSO4.2H2O - at støbe gipsen i en porøs struktur vil give større
mekanisk styrke og bedre isolerende egenskaber end en massiv plade med
samme vægt pr. areal.

--
Henning Makholm "It was intended to compile from some approximation to
the M-notation, but the M-notation was never fully defined,

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 14-10-05 09:20

> [...]
> CaSO4.2H2O - at støbe gipsen i en porøs struktur vil give større
> mekanisk styrke og bedre isolerende egenskaber end en massiv plade med

Uden at skulle brede mig over, hvad der egentlig sker i størkningsprocessen,
så er støbt gips 'altid' porøs. Det kan tænkes, at omtalte massefylde er
vægtfylden af massiv gips.
Jeg tog engang en lille frihed og xrd-skannede en 'almindelig' gips-prøve og
blev forbavset over at den indeholdt en del CaCO3. Det gav dog raison til
forskellen mellem 'tandlæge-gips' og 'gips' - den førstnævnte både tungere
og meget mere potent end sidstnævnte. Så måske er nævnte vægtfylde for rent
gips.
CaSO4 har tre stabile bindinger til H2O, og husker jeg ret, er det den
mindst vandholdige som har den største brudstyrke, men hvordan det faktisk
påvirker vægtfylden ved jeg ikke - umiddelbart kunne man forestille sig en
lavere værdi. Det er meget tænkeligt at producenten tilstræber stor
brudstyrke i fremstillingsprocessen.
Endelig er der mulighed for at forveksle anhydrit og hydreret CaSO4 .. begge
dele kan rimelig vis kaldes gips.

Carsten

Fra : Bo Warming

Dato : 15-10-05 15:07

"Carsten Troelsgaard" <carsten.troelsgaard@mail.dk> wrote in message

> CaSO4 har tre stabile bindinger til H2O, og husker jeg ret, er det
> den mindst vandholdige som har den største brudstyrke,

Som spejder afstøbte jeg dyrefodspor i sneen med brændt gips Ca2+
SO4-- med ½ krystalvand der bliver til 2 krystaldvand under
rumfangsudvidelse og med få promilles luftindhold, altså ringe
porøsitet.
Gipsplader og i mindre grad vandfast gips til badeværelser har masser
for luft i porer
Vandet er spredt mellem plus og minus joner, der er ikke særlige
"stabile bindinger til H2O

Fra : Martin Petersen

Dato : 13-10-05 12:58

Benny Andersen (dont@mail.me) skrev i
4ufsk15btiihhop79qa4l827npcq5j47j0@4ax.com:
> [...]
>
> .. og en gipsplade som vejer 0,71kg/l, svarende til 20kg for en 13mm
> tyk 90cm bred 240cm lang gipsplade. Kilde:

Tjahh. Nu er der jo andet end gips i en gipsplade. Vådrumsgipsplader er
f.eks. en del tungere end almindelig husmandsgipsplader.

--
Martin Petersen

Fra : KnudG

Dato : 13-10-05 15:33

En gipsplade, fra f.eks. Danogips, består af et lag gibs + 2 lag karton /
pap.
Da pap har mindre massefylde en gips, vil plade-massefylden være mindre end
gips-massefylden

Hilsen Knud

Fra : Holst

Dato : 13-10-05 15:48

KnudG wrote:

> [...]
> pap.
> Da pap har mindre massefylde en gips, vil plade-massefylden være mindre end

Ja, men er massefylden af gips 2,31 kg/l, så vil de to tynde lag karton
ikke bringe den gennemsnitlige massefylde af pladen helt ned på 0,71 kg/l.

Det skyldes nok snarere luft, bindemidler og andre hjælpestoffer i gipsen.

Fra : KubikH

Dato : 13-10-05 16:34

> [...]
>
> .. og en gipsplade som vejer 0,71kg/l, svarende til 20kg for en 13mm
> tyk 90cm bred 240cm lang gipsplade. Kilde:

Ved jeg ikke rigtigt
Men der er forskel på gipsplader.
F. eks er nogle 13 mm plader tættere, og dermed godkendt til brandsikring
med 1 lag plade.
"Almindelige" gipsplader skal op i 2 lag for at kunne godkendes.
Samtidig er vådrumsplader også tættere.
De er tungere end almindelige plader.

mvh
Niels