Antal koder i MS kodesystem
Fra : Max

Dato : 10-10-05 17:42

Hej

Microsoft anvender til deres produkter koder der består af tal og bogstaver.
En kode består af 25 tegn, hvor mange muligheder er der for forskellige
koder når man bruger tal fra 1-9 og bogstaver fra UK alfabetet ?

Mvh Max

Fra : Sune Storgaard

Dato : 10-10-05 17:55

Max wrote:

> [...]
> bogstaver. En kode består af 25 tegn, hvor mange muligheder er der
> for forskellige koder når man bruger tal fra 1-9 og bogstaver fra UK

Teoretisk set er det
36*36*36*36*36*36*36*36*36*36*36*36*36*36*36*36*36*36*36*36*36*36*36*36*36*36
Hvilket kan forkortes en smule til 36^25..
8,0828127746476406064313960045654e+38

Men.. så ville alle koder jo være gyldige, det er ikke tilfældet. Hvor
mange legale koder der findes i praksis er der nok kun nogle få der ved.
Det kræver man har detaljeret kendskab til hvordan koden er skruet sammen af
kontrolciffre.

--
This episode is called: "an elephant fucks a pig".
But the networks had it changed to "an elephant makes love to a pig".

Fra : Max

Dato : 10-10-05 20:37

Hej Sune

> 8,0828127746476406064313960045654e+38
>
> Men.. så ville alle koder jo være gyldige, det er ikke tilfældet. Hvor
> mange legale koder der findes i praksis er der nok kun nogle få der ved.

Ja, men selv om kun 10% af koderne er ok, er der jo rigelig at tage af.

Tak for info.

Mvh Max

Fra : Brian Lund

Dato : 13-10-05 08:33

> Hej Sune

> Ja, men selv om kun 10% af koderne er ok, er der jo rigelig at tage af.

Det er sikkert mindre end 0,01% der er gyldige! - Men det er stadigvæk
rigeligt...

Brian

Fra : Peter Makholm

Dato : 10-10-05 18:00

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> Microsoft anvender til deres produkter koder der består af tal og bogstaver.
> En kode består af 25 tegn, hvor mange muligheder er der for forskellige
> koder når man bruger tal fra 1-9 og bogstaver fra UK alfabetet ?

Du skal gange antallet af muligheder for hver plads sammen. Det vil
sige 36^25, hvikket er 808281277464764060643139600456536293376.

--
Peter Makholm | Wisdom has two parts:
peter@makholm.net | 1) having a lot to say, and

Fra : Max

Dato : 10-10-05 20:39

Hej Peter

> sige 36^25, hvikket er 808281277464764060643139600456536293376.

Ok tak for info.

Mvh Max

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-10-05 18:28

> [...]

> En kode består af 25 tegn, hvor mange muligheder er der for forskellige
> koder når man bruger tal fra 1-9 og bogstaver fra UK alfabetet ?

Ingen nuller?

Tjah, (26+10) ganget med sig selv 25 gange. Det er cirka 8 med 38
nuller bagefter.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Max

Dato : 10-10-05 20:34

Hej Thorbjørn

> Ingen nuller?

Nej ikke så vidt jeg husker, faren for forveksling med o er
nok for stor til at man har taget nul med.

Tak for info.

Mvh Max

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-10-05 21:00

Max fortalte:

> Hej Thorbjørn

> Nej ikke så vidt jeg husker, faren for forveksling med o er
> nok for stor til at man har taget nul med.

Så er der kun 26+9 = 35 tegn. Og dit tal bliver så kun:
35^25 = 399669593472470313551127910614013671875

Mvh
Martin
--
Chefen ville holde Karina i hånden, mens han onanerede

Fra : Christian Iversen

Dato : 10-10-05 20:50

Max wrote:

> [...]
> bogstaver. En kode består af 25 tegn, hvor mange muligheder er der for
> forskellige koder når man bruger tal fra 1-9 og bogstaver fra UK alfabetet

Der bruges ikke 0, 1, O og I, så din beregning skal justeres. Desuden er det
muligt at andre tegn aldrig optræder.

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-05 23:28

Max wrote:
> [...]
> En kode består af 25 tegn, hvor mange muligheder er der for forskellige
> koder når man bruger tal fra 1-9 og bogstaver fra UK alfabetet ?

jeg har et word dokument der forklarer lidt om systemets opbygning, jeg
skal prøve at finde den til dig hvis det har interesse.