En regneformel.
Fra : MetroHenrik

Dato : 06-10-05 10:22

Hvorledes er det at jeg kan regne en hastighed ud, hvis jeg kender
afstanden mellem to punkter, samt tidsforbruget mellem dem?

Henrik

Fra : Holst

Dato : 06-10-05 10:28

MetroHenrik wrote:

> Hvorledes er det at jeg kan regne en hastighed ud, hvis jeg kender
> afstanden mellem to punkter, samt tidsforbruget mellem dem?

Hastigheden er lig den tilbagelagte afstanden divideret med den
forbrugte tid.

Fra : Ivar

Dato : 06-10-05 11:06

MetroHenrik skrev:

> Hvorledes er det at jeg kan regne en hastighed ud, hvis jeg kender
> afstanden mellem to punkter, samt tidsforbruget mellem dem?

Du kan faktisk se det på enhederne. Kilometer i timen skrives km/t,
meter pr. sekund skrives m/s.
Hvis du vil finde hastigheden i km/t skal du kende afstanden
mellem to punkter i km og dividere den med tiden i timer.
I mange tilfælde vil man udregne hastigheden i m/s og evt. omregne
til km/t. Der dividere man blot antallet af meter med antallet
af sekunder.
1 m/s = 3,6 km/t

Hvis fx afstanden mellem de to punkter er 87 m, og tiden mellem
disse er 9,5 sekunder, er gennemsnits hastigheden
87 m / 9,5 s = ca. 9,16 m/s
Hvilket er ca. 33.0 km/t

Ivar Magnusson

Fra : MetroHenrik

Dato : 06-10-05 15:13

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis fx afstanden mellem de to punkter er 87 m, og tiden mellem
> disse er 9,5 sekunder, er gennemsnits hastigheden

Tusind tak Ivar. Det var lige det jeg skulle bruge.
Jeg har på mine mange timer som pendler, fundet ud af at der er 55 m mellem
køreledningsmasterne. (gennemsnit)
Jeg gerne kunne finde ud af hvor hurtigt toget kører, og dertil kan jeg
bruge masterne, som er nemme at se, eller kilometertavlerne, som er lidt
vanskeligere at se, i farten.

Henrik

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 06-10-05 18:42

> [...]
> Jeg gerne kunne finde ud af hvor hurtigt toget kører, og dertil kan jeg
> bruge masterne, som er nemme at se, eller kilometertavlerne, som er lidt

Hvis du kører med DSB, så bør du nok måle gennemsnitshastighed over flere
dage, da de jo holder meget stille :-/

Fra : Michael Zedeler

Dato : 06-10-05 12:39

MetroHenrik wrote:
> Hvorledes er det at jeg kan regne en hastighed ud, hvis jeg kender
> afstanden mellem to punkter, samt tidsforbruget mellem dem?

Fordi det er definitionen på fart. Det skal forståes sådan at man har
valg at fart pr. definition måles som tilbagelagt afstand pr. tid. Hvis
du sidder i en bil og kigger på speedometeret, som f. eks. viser 55
km/t, er det blot en måleværdi, som er fremkommet ved at måle hvor lang
tid det tog bilen at køre et lille stykke (der sidder sådan en måler i
bilen).

En god øvelse for at grave længere ned i spørgsmålet, er at spekulere
lidt over om der findes alternative definitioner.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf