Hvor højt kom NØRD-raketten?
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 06-10-05 03:01

Var der nogen her, der kom til at se børne/ungdomsprogrammet NØRD her i
tirsdags?
Et rigtigt drengerøvsprogram, der kan stimulere interessen for lidt teknik.
I tirsdags ver de to værter ude med raketklubben for at skyde 3 raketter af.
Desværre fejlede de første 2 opsendelser, og den sidste blev annuleret for
at finde fejlen ved raketbrændstoffet, der skød bunden ud af raketmotoren på
de første to raketter.

Men så tog drengene hjem for at lege selv.
De byggede deres egen raket af tre 1½ liters Sinalco sodavandsflasker sat
sammen ovenpå hinanden ved at skære hul i bunden på 2 af flaskerne, stikke
næste flaskes hals gennem hullet og lime dem sammen. Toppen af raketten er
så bunden af den sidste flaske. Som spids på raketten havde de monteret den
øverste 1/3 af en sinalco flaske. I den havde de installeret en lille
faldskærm, en lille sprængladning af skydebomuld med en udløser lavet af en
radiosender fra et modelfly og et lille batteri.
Raketten blev pakket ind i en folie, så den blev helt rørformet. Tre
styrefinner af tynd aluminium blev monteret på raketten med gaffatape.
Affyringsrampen blev lavet af et stort metalkryds med et rør monteret med en
trykluftsslange og et simpelt udløsersystem med en pal, der blev presset ind
over kraven på sinalcoflaskens krave.

Rakettens blev nu påfyldt 1½ liter vand og monteret på affyringsrampen. De
pumpede 4½ bar tryk i raketten og affyrede den ved at hive palen ud med et
tov. Raketten strøg af og røg vel 20-25 meter op, og de udløste faldskærmen
med fjernstyringen.

Bagefter skuller der seriøst leges. En kompressor blev fundet frem, og denne
gang skød de raketten af med 6½ bars tryk.
Kameraet kunne slet ikke nå at følge raketten under opsendelsen, og bagefter
skulle den ha både nye styrefinner og spids, der var flækket, sikkert fordi
spidsen ikke kunne skydes af, da raketten røg udenfor senderens rækkevidde.

Men hvor langt op kom den?

Vi ved følgende: en Sinalcoflaske vejer ca 110 gr. eksl. prop. Der blev
brugt 3 flasker + en 1/3 flaske samt tynd plastfolie i hele rakettens
længde. Hvis vi anslår vægten af folien til at veje det samme som 2/3 flaske
får vi en vægt på 440 gr + 50 gr til faldskærm (60 cm Ø) 200 gr til
styrefinner og gaffatape og så 150 gr til minicam tapet på siden af raketten
og vel 150 gr til udløsersystemet til faldskærmen.
altså 950 gr raket.
Jeg tror godt vi kan runde tallet op til 1 kg.

Der blev fyldt 1½ l vand i raketten, beholderen er 4½ l, trykket var 6½
bar,. Raketten er ca. 120 cm høj, diameteren er vel 12 cm. Hullet i dysen
er 22 mm Ø, længden af den er ca 25 mm (indtil hvor halsen på flasken buler
ud) Endvidere kunne vandet ikke undslippe de første 80 cm pga røret på
affyringsrampen. Røret gik næsten helt op i raketten.

Så er der nogen af jer matematik-buffs, der kan gi et regulært bud på, hvor
højt raketten kom?
Hvad så hvis trykket havde været 8 bar?

Kunne man forestille sig en endnu kraftigere version med et trykkammer af 6
flasker og 3 liter vand?
Der må være en grænse for hvor stor en raket, der kan bygges på denne måde.
Er forholdet mellem vand og luft på 1/3 vand og 2/3 luft det perfekte?

Det blir skægt at høre jeres bud, forudsat de har rod i de foreliggende data
og nogen beregninger.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : René Løweneck

Dato : 06-10-05 07:50

Hej Jesper !

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Var der nogen her, der kom til at se børne/ungdomsprogrammet NØRD her i
> tirsdags?

For lige at understøtte dit indlæg lidt, kan man se udsendelsen her:
http://www.dr.dk/barracuda/noerd/goer_det_selv_noerd/default.asp

Vælg derefter seneste udsendelse i øverste venstre hjørne.

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : René Løweneck

Dato : 06-10-05 07:59

"René Løweneck" <rene@loweneck.dk> skrev i en meddelelse

> Vælg derefter seneste udsendelse i øverste venstre hjørne.

Det skulle være øverste højre hjørne. Og punktet du skal vælge hedder "Se
seneste Store Nørd".

Hvordan jeg selv synes det går ? Aldeles glimragende ))

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 06-10-05 13:36

> [...]
> fordi
> spidsen ikke kunne skydes af, da raketten røg udenfor senderens

Rettelse til dataene:

Første forsøg var 2½ barstryk, ikke 4½ bar. Højden var omtrent 20 meter på
det forsøg.

Andet forsøg var med 6 bar - Ikke 6½ bar.

Jeg fik lige genset den del af programmet igen vha. René's fine link.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Søren H. Nielsen

Dato : 07-10-05 10:40

> [...]
> måde.
> Er forholdet mellem vand og luft på 1/3 vand og 2/3 luft det perfekte?

se her:
http://ourworld.compuserve.com/homepages/pagrosse/h2oRocketIndex.htm
og her:
http://ourworld.compuserve.com/homepages/pagrosse/h2orckt.htm

Meget nyttig og informativ side.
Programmet er meget fint og passer ret godt med mine egne erfaringer (dog
kun en 1½ liters flaske)

/Søren