Hvorfor kan man ikke nyse med åbne øjne?
Fra : wolff13@gmail.com

Dato : 03-10-05 09:35

Ja, hvorfor er kan man ikke det?

nogen siger at de har hørt en videnskablig forklaring, men jeg kan
ikke finde den??

Nogen der ved hvorfor?

Fra : Max

Dato : 03-10-05 09:50

Hej

>Ja, hvorfor er kan man ikke det?

Kan man da ikke det, hvis et nys svigter, ja så kikker
man op i skarpt lys og så nyser man.

Mvh Max

Fra : Kaj Kristian Thomsen

Dato : 03-10-05 11:55

Max wrote:
> Hej

> Kan man da ikke det, hvis et nys svigter, ja så kikker
> man op i skarpt lys og så nyser man.

Jeg bruger samme trick med at kigge mod solen eller andet skarpt
lys et øjeblik, men øjnene lukker pr refleks stadig når nyset kommer.

Mvh
Kaj K Thomsen

Fra : Anders Matthiessen

Dato : 03-10-05 16:47

wolff13@gmail.com wrote:
> Ja, hvorfor er kan man ikke det?
>
> nogen siger at de har hørt en videnskablig forklaring, men jeg kan
> ikke finde den??
>
> Nogen der ved hvorfor?

Mon ikke det er ren refleks. Alt det som ryger ud, skulle ikke gerne ind
igen, altså bare for at beskytte dem. Der er jo ofte store kræfter
indblandet

en artikel der siger det samme (eller omvendt)
http://www.boston.com/news/science/articles/2004/06/15/why_do_my_eyes_close_every_time_i_sneeze/

Prøv og hold dem åbne med fingrene næste gang du nyser. Måske ryger
øjnene ud

/Anders

Fra : Steen

Dato : 03-10-05 18:27

wolff13@gmail.com wrote:

> Ja, hvorfor er kan man ikke det?

Hvorfor kan man ikke hvad? Husk, at det er god tone at skrive sit spørgmål i
indlægget, så man som svarer ikke er tvunget til at kopiere teksten ned fra
emnefeltet.

> nogen siger at de har hørt en videnskablig forklaring, men jeg kan
> ikke finde den??

Ifølge Steens far (fra Steen og Stoffer) er forklaringen som følger (på
engelsk):

Calvin: Why do my eyes shut when I sneeze?

Dad: If your lids weren't closed, the force of the explosion would blow your
eyeballs out and stretch the optic nerve, so your eyes would flop around and
you'd have to point them with your hands to see anything.

Se flere videnskabelige forklaringer på

Calvin's Dad's Explanations of Scientific Phenomena
http://www.rfcafe.com/miscellany/humor/calvins_dad_explains.htm

/steen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-10-05 18:33

"Steen" <virker@ikke.invalid> writes:

> Se flere videnskabelige forklaringer på
>
> Calvin's Dad's Explanations of Scientific Phenomena
> http://www.rfcafe.com/miscellany/humor/calvins_dad_explains.htm

Fx min yndlingsforklaring af relativitetsteorien...

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Uffe Ravn

Dato : 03-10-05 23:04

"Steen" <virker@ikke.invalid> skrev

> Husk, at det er god tone at skrive sit spørgmål i
> indlægget, så man som svarer ikke er tvunget til at kopiere teksten ned
fra
> emnefeltet.

I gamle dage var det faktisk god tone at spare båndbredde, ved at henvise
til spørgsmålet i subjektlinien.

Men det er vist efterhånden rigtig rigtig mange Mb siden.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-10-05 23:27

<wolff13@gmail.com> skrev i en meddelelse
Ja, hvorfor er kan man ikke det?

Det kan man sikkert også. Men man kan ikke nyse mens man sover.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-10-05 00:04

Preben Riis Sørensen skrev:

> Det kan man sikkert også. Men man kan ikke nyse mens man sover.

Mon dog ikke? Efter at have set en udsendelse om nogle
søvngængere med optagelser af deres natlige eskapader er jeg ikke
i tvivl om at det vil være deres mindste kunst at nyse uden at
vågne.

Jeg kan ikke huske om jeg selv er vågnet ved et nys, men jeg vil
tro at det ville være resultatet hvis det skulle ske. Nyser jeg
så i søvne eller i vågen tilstand?

--
Bertel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-10-05 20:08

> [...]
> søvngængere med optagelser af deres natlige eskapader er jeg ikke
> i tvivl om at det vil være deres mindste kunst at nyse uden at

Det er et anerkendt faktum at man ikke kan nyse i søvne. Men hvis noget
skulle irritere voldsomt, er jeg sikker på at man vågner op - og nyser.

Jeg har mange gange sovet i div. sovesale. Og jeg skal ikke komme ind på
repertoiret af lyde jeg har registreret (eller afgivet) der, men jeg har
aldrig iagttaget nys hos sovende.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 04-10-05 21:31

Hej Preben

> Det er et anerkendt faktum at man ikke kan nyse i søvne. Men hvis noget
> skulle irritere voldsomt, er jeg sikker på at man vågner op - og nyser.

Jeg har engang fået fortalt at nyset fremkaldes i samme dele af hjernen
som bruges ved orgasme, og det kan man da fint få mens man sover
uden at vågene.

Mvh Max

Fra : John Larsson

Dato : 04-10-05 21:02

"Preben Riis S¯rensen" <preben@esenet.dk> writes:
> [...]
>
>Jeg har mange gange sovet i div. sovesale. Og jeg skal ikke komme ind på
>repertoiret af lyde jeg har registreret (eller afgivet) der, men jeg har

Så skulle du bare komme hjem og iagttage mig i nogle uger! Jeg sover,
nyser OG vågner op - i hvert fald lidt!

John